|

مروری بر رسانه‌های عربی‌زبان / ۱۸ دی ۱۴۰۰/ ۵ جمادی الثانی ۱۴۴۳

فقط بدهی ماه دسامبر به ایران باقی مانده است

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الامارات الیوم، الرایة قطر، خبرگزاری رسمى عراق " واع"، الصباح عراق و الخلیج اونلاین.

فقط بدهی ماه دسامبر به ایران باقی مانده است

در بررسى رسانه های عرب زبان امروز نگاهی انداختیم به عناوین روزنامه الامارات الیوم، الرایة قطر، خبرگزاری رسمى عراق " واع"، الصباح عراق و الخلیج اونلاین.

در این میان خبرگزاری رسمى عراق " واع"، در گزارشى به وضعیت بسیار بد برق عراق ،پرداخته است.

خبرگزارى رسمى عراق "واع": عراق: فقط بدهی ماه دسامبر به ایران باقی مانده است

وزارت برق عراق با تأکید بر پرداخت بدهی‌های خود به ایران، اعلام کرد که به علت کاهش تأمین گاز وضعیت برق تأمین در عراق و به خصوص استان بغداد بسیار نامناسب است.

در بیانیه رسمی وزارت برق عراق آمده که وضعیت تأمین برق در کشور نامناسب است و افزایش فشار بر نیروگاه‌ها موجب کاهش تأمین برق در کشور شده است.

وزارت برق عراق تأکید کرد که فقط بدهی‌های ماه دسامبر گذشته به ایران مانده و از وزارت دارایی خواسته شده که مبالغ بدهی‌های عراق بابت سوخت به ایران را پرداخت کند.

این بیانیه افزود که در میان استان‌های منطقه فرات الاوسط، استان بغداد بدترین وضعیت را به لحاظ برق دارد.

الخلیج اونلاین: اختلاف میان عربستان و فرانسه بر سر حادثه در رالی داکار

حادثه در رالی داکار عربستان و تهدید فرانسه به توقف اجرای این رالی، موجب تنش دیپلماتیک میان دو کشور شده است.

جمعه شب عربستان سعودی با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که آنچه در رالی داکار رخ داده حادثه تروریستی نبوده و گزارش‌های مربوط به این حادثه به اطلاع کارشناسان فرانسوی خواهد رسید.

روز 30 دسامبر، انفجار در شهر جده باعث شد که «فیلیپ بوتریون»، راننده خودروی مسابقه در رالی داکار، آسیب ببیند.

ژان ایو لودریان، وزیر امور خارجه فرانسه، گفت که حادثه انفجار در مسیر رالی داکار احتمالا به فعالیت‌های تروریستی مربوط می‌شود و افزود که موضوع توقف اجرای این رالی در عربستان مطرح است.

دادستانی مبارزه با تروریسم فرانسه نیز اعلام کرد که تحقیقات اولیه در این باره را با شبهه «اقدام برای ترور» آغاز کرده است.

اما عربستان در پاسخ به این اظهارات تأکید کرد که طرف‌های ذی‌ربط با همکاری برگزارکنندگان رالی با جدیت برای تأمین همه استانداردهای بین‌المللی سلامت و امنیت برای شرکت‌کنندگان در رالی تلاش می‌کنند.

الصباح عراق: سفر نخست وزیر عراق به مصر

مصطفی الکاظمی، نخست وزیر عراق، روز دوشنبه برای مشارکت در چهارمین دوره انجمن جوانان جهان به شرم‌الشیخ مصر سفر می‌کند.

موضوع اصلی این دوره جهان پساکرونی در سه بخش صلح و خلاقیت و توسعه است، نشست این انجمن قرار است به مدت سه روز برگزار شود.

انجمن جوانان جهان یکی از تریبون‌های بین‌المللی برای بررسی مسائل جوانان در سطح جهان است که با همکاری برنامه توسعه اجتماعی سازمان ملل برگزار می‌شود.

اولین دور این نشست در سال 2017 با حضور 3200 جوان از 113 کشور در شرم‌الشیخ برگزار شد. در سال 2018 شمار شرکت‌کنندگان به 5 هزار تن از 169 کشور و در سال 2019 بیش از 7 هزار جوان از 197 کشور در آن حاضر شدند.

الرایة قطر: شروع جدید مشارکت قطر و فرانسه

روابط قطر و فرانسه شاهد شروع جدیدی برای مشارکت راهبردی بین آنها است، در حالی که انتظارات زیادی برای نتایج سومین دوره گفتگوی راهبردی بین دو کشور در پایان ماه جاری یا آغاز ماه آینده وجود دارد.

الرایة در گزارشى اهمیت و زمان برگزاری سومین دوره گفتگوی استراتژیک دوحه-پاریس را بررسی کرد، زیرا این اولین گفتگوی بین دو کشور پس از توسعه چشمگیر روابط و همکاری نزدیک استثنایی در پرونده افغانستان است. فرانسه از نقش قطر در تخلیه شهروندان فرانسوی، اتباع خارجی و افغان هایی که مایل به ترک افغانستان در ماه اوت گذشته بودند، قدردانی کرد.

دور سوم گفتگوهای راهبردی بین قطر و فرانسه پس از سفر امانوئل ماکرون، رئیس جمهور فرانسه به دوحه در اوایل ماه گذشته آغاز شد. قطر و فرانسه بر استحکام دوستی در بالاترین سطح وهمچنین استحکام شراکت بین دو کشور در همه زمینه‌های همکاری با منافع مشترک تاکید کردند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها