|

4 شگرد حرفه‌ای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری

کی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتای استان خوزستان از کلاهبرداری در فضای مجازی شکایت کرد و گفت در شبکه اجتماعی واتس‌اپ با فردی که ادعای فروش داروی ضد کرونا را داشت، آشنا شدم و 400 میلیون ریال برای خرید داروی کرونا به حساب او واریز کردم، اما پس از دریافت محموله دارویی متوجه شدم داروها تقلبی بوده و این فرد کلاهبردار است.

4 شگرد حرفه‌ای مجرمان سایبری برای کلاهبرداری

به گزارش روزنامه شرق،‌ یکی از شهروندان با مراجعه به پلیس فتای استان خوزستان از کلاهبرداری در فضای مجازی شکایت کرد و گفت در شبکه اجتماعی واتس‌اپ با فردی که ادعای فروش داروی ضد کرونا را داشت، آشنا شدم و 400 میلیون ریال برای خرید داروی کرونا به حساب او واریز کردم، اما پس از دریافت محموله دارویی متوجه شدم داروها تقلبی بوده و این فرد کلاهبردار است.

پس از اخذ اظهارات شاکی، رسیدگی به پرونده به‌صورت ویژه در دستور کار کارشناسان پلیس قرار گفت و با انجام اقدامات تخصصی، هویت متهم شناسایی شد. مأموران بعد از پیداکردن مخفیگاه این فرد، او را در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر کردند. متهم بعد از انتقال به پلیس فتا، در مواجهه با مستندات جمع‌آوری‌شده از سوی کارشناسان پلیس فتا، راهی به‌جز اعتراف نداشت. او انگیزه خود از فروش داروی تقلبی کرونا در فضای مجازی را درآمدزایی با سوءاستفاده از ناآگاهی شهروندان عنوان کرد.

سرهنگ کارآگاه علی حسینی، رئیس پلیس فتای استان خوزستان، از معرفی متهم پرونده به دادسرا برای تکمیل مراحل قانونی خبر داد و تصریح کرد: شهروندان دقت کنند که فروش هرگونه دارو و ازجمله داروهای ضد کرونا در فضای مجازی ممنوع بوده و با متخلفان برخورد قضائی صورت خواهد گرفت.

در پرونده‌ای دیگر، شخصی با هویت جعلی و به بهانه کمک به افراد معلول اقدام به جمع‌آوری کمک‌های مردمی می‌کرد و از این طریق دست به کلاهبرداری می‌زد. درپی رصد و پایش فضای مجازی و همچنین گزارش‌های مردمی متعدد مبنی‌بر فعالیت فردی ناشناس در گروه‌های تلگرامی که اقدام به جمع‌آوری خیریه برای افراد معلول می‌کند، بررسی موضوع در دستور کار کارشناسان پلیس فتای استان اردبیل قرار گرفت.


در تحقیقات مشخص شد این فرد با مراجعه به گروه‌های تلگرامی و ارسال تصاویر افراد معلول، به بهانه تأمین هزینه‌های درمان و زندگی آنان از افراد حاضر در گروه تقاضای وجه کرده و با اعلام شماره کارت متعلق به افراد مختلف از آنان کلاهبرداری می‌کند. کارآگاهان سایبری بلافاصله با جمع‌آوری مستندات لازم و انجام اقدامات فنی و پلیسی، متهم را شناسایی و دستگیر کردند.


این فرد در تحقیقات اولیه اعلام کرد با هویت جعلی در فضای مجازی حاضر می‌شد و با بارگذاری عکس‌های افراد معلول در شبکه‌های اجتماعی از عواطف انسانی شهروندان سوءاستفاده می‌کرد. متهم توضیح داد با این کار توانسته 15 میلیون تومان جمع‌آوری کند.


سرهنگ علی قهرمان‌طالع، رئیس پلیس فتای استان اردبیل، با تأیید این خبر گفت: هم‌وطنان توجه داشته باشند برای انجام کارهای خیرخواهانه و کمک به افراد محتاج حتما از طریق مراجع معرفی‌شده ازسوی دولت اقدام کنند و به‌هیچ‌عنوان به تبلیغات افراد در شبکه‌های اجتماعی اعتماد نکنند.

متهم سومین پرونده، پسری نوجوان است که از طریق ایجاد کانال و به بهانه سرمایه‌گذاری ارز دیجیتال دست به کلاهبرداری زده بود.


با شکایت زن جوانی به پلیس فتای استان اردبیل، با موضوع کلاهبرداری اینترنتی از او به مبلغ دومیلیاردو 300 میلیون ریال تحت عنوان سیگنال‌دهی و سرمایه‌گذاری در ارز دیجیتال، پرونده اولیه تشکیل شد و برای پیگیری در اختیار کارشناسان پلیس فتا قرار گرفت. در بررسی‌ها معلوم شد متهم با راه‌اندازی کانال آموزشی در شبکه اجتماعی تلگرام و واتس‌اپ در زمینه مشاوره در خرید و فروش ارز دیجیتال فعالیت و اقدام به فریب قربانیان خود و دریافت ارز دیجیتال کرده است.


متهم برای پنهان‌کردن ردپای خود، مبالغ دریافتی را به‌صورت ارز دیجیتال دریافت کرده و هیچ سرنخی برای شناسایی باقی نگذاشته بود، اما کارشناسان پلیس فتا با اقدامات فنی و علمی و جمع‌آوری ادله دیجیتال، متهم را که پسری 17‌ساله است، در یکی از استان‌های شمالی کشور شناسایی کردند. با توجه به اهمیت موضوع، تیمی متخصص از کارشناسان به استان مدنظر اعزام شدند و متهم را با هماهنگی مرجع قضائی دستگیر کردند.


سرهنگ علی عباسی‌کسانی، رئیس پلیس فتای استان کرمانشاه به شهروندان توصیه کرد: کاربران فضای مجازی باید توجه داشته باشند اعتماد به افرادی که از طریق فضای مجازی با آنها آشنا شده و هیچ شناختی از آنها ندارند، اشتباه بوده و در بسیاری از مواقع به کلاهبرداری منجر می‌شود. همچنین شهروندان باید از معامله با ارزهای دیجیتال با توجه به پیچیدگی رسیدگی و تمایل کلاهبرداران به استفاده از آن اجتناب کنند.


چهارمین پرونده سایبری که خبر رسیدگی به آن دیروز اعلام شد، با شگردی تکراری طعمه‌اش را فریب داده بود. با مراجعه یکی از شهروندان به پلیس فتای استان آذربایجان شرقی و بیان اینکه از حساب بانکی او برداشت اینترنتی غیرمجاز صورت گرفته است، مأموران وارد عمل شدند.


در بررسی‌های اولیه مشخص شد فردی ناشناس بعد از برقراری تماس با شاکی اعلام کرده او در قرعه‌کشی برنده جایزه شده است و برای دریافت جایزه خود باید یک‌سری اقدامات را انجام بدهد.


مال‌باخته با خوشحالی از شنیدن خبر برنده‌شدن، تمام اطلاعات کارت بانکی خود را در اختیار فرد کلاهبردار قرار داده و بلافاصله از حساب بانکی او 19‌میلیون‌و 500 هزار تومان برداشت غیرمجاز شده بود.

کارشناسان پلیس فتا با انجام تحقیقات و بررسی‌های فنی و دقیق‌، عامل برداشت غیرمجاز را شناسایی کردند. در گام بعدی با هماهنگی‌های صورت‌گرفته با مقام قضائی، دستورات لازم اخذ و بلافاصله مبلغ برداشت‌شده مسدود شد. در ادامه روند رسیدگی به پرونده و با توجه به اقدامات به‌موقع انجام‌شده و هماهنگی‌های قانونی، تمام مبالغ برداشت‌شده غیرمجاز به حساب شاکی بازگردانده شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها