|

طالبان‌‌ در نقطه صفر مرزی

مرزی که دیروز خبر تصرف آن به دست طالبان رسید، آخرین نقطه مرز مشترک ایران و افغانستان بود. ایران سه مرز رسمی با افغانستان دارد؛ یکی بین دوغارون ایران و اسلام‌قلعه افغانستان، دیگری بین ماهی‌رود و ابو‌نصر فراهی و آخری در منطقه پل میلک یا پل ابریشم. طالبان یک ماه پیش دو منطقه اول را تصرف کرده بود. با تصرف پل میلک، حالا طالبان بر هر سه نقطه مرز رسمی با ایران مسلط شده است.

طالبان‌‌ در نقطه صفر مرزی

طالبان آخرین نقطه مرز افغانستان و ایران را نیز تصرف کرد. این تازه‌ترین نمونه تصرفات گسترده گروه تروریستی طالبان در خاک افغانستان است که با کشتار و ارعاب شدید مردم این کشور همراه بوده است. همچنین آخر هفته گذشته تصاویر از اهتزاز پرچم این گروه تروریستی در مرز با ایران خبر دادند. ادامه کشتار و خشونت این گروه تروریستی در افغانستان نشان می‌دهد ادعاهای پیشین این گروه درباره مذاکره با دولت مرکزی و تقسیم قدرت را نیز نمی‌توان چندان جدی گرفت و طالبان خواستار تسلط دوباره بر تمامی همسایه شرقی ایران است. حملات گسترده این گروه به شهرهای کوچک و بزرگ افغانستان از سویی و گزارش‌های نگران‌کننده‌ای که از اعدام وحشیانه چهره‌های مختلف این کشور می‌آید از سوی دیگر، در کنار اقداماتی مانند به دارآویختن قربانیان برای ارعاب مردم، حاکی از آن است که طالبان نه‌تنها به‌دنبال احیای قدرت پیشین خود در افغانستان است، بلکه برنامه حکومتی‌اش نیز با همان رویکرد پیشین تنظیم شده است؛ با همان نگاه تکفیری به شیعیان و هزاره‌ها و با همان محدودیت‌های سخت‌گیرانه و غیرانسانی نسبت‌به زنان.

‌ آخرین نقطه مرزی سقوط کرد

مرزی که دیروز خبر تصرف آن به دست طالبان رسید، آخرین نقطه مرز مشترک ایران و افغانستان بود. ایران سه مرز رسمی با افغانستان دارد؛ یکی بین دوغارون ایران و اسلام‌قلعه افغانستان، دیگری بین ماهی‌رود و ابو‌نصر فراهی و آخری در منطقه پل میلک یا پل ابریشم. طالبان یک ماه پیش دو منطقه اول را تصرف کرده بود. با تصرف پل میلک، حالا طالبان بر هر سه نقطه مرز رسمی با ایران مسلط شده است.

‌ هم‌مرزی در آستانه سالگرد قتل ایرانیان

اما تصرف پل میلک یک تقارن تاریخی نامیمون نیز دارد. روز گذشته، ۱۶ مرداد، در حالی خبر سقوط این نقطه مرزی رسید که در تقویم ایران، ۱۷ مرداد یادآور هر‌ساله خونی است که طالبان از ایرانیان ریخته است. سال ۱۳۷۷ در هفدهم مرداد بود که این گروه تروریستی به کنسولگری ایران در مزار‌شریف حمله کرد و هشت دیپلمات به نام‌های ناصر ریگی، محمدناصر ناصری، نورالله نوروزی، رشید پاریاو‌فلاح، مجید نوری‌نیارکی، کریم حیدریان، محمدعلی قیاسی و حیدرعلی باقری را به همراه محمود صارمی، خبرنگار و مسئول دفتر خبرگزاری جمهوری اسلامی در مزار‌شریف، قربانی جنایات خود کرد. پیکر نوری‌نیارکی هرگز پیدا نشد. در تقویم ایران، این روز به مناسبت از‌دست‌رفتن صارمی، به‌عنوان روز خبرنگار نام‌گذاری شده است تا هر‌ساله مردم و رسانه‌های ایران به یاد بیاورند گروه تروریستی بنیادگرایی که در شرق ایران مشغول کشتار و خونریزی بوده است، تنها از طریق ویران‌کردن زندگی همسایه شرقی ایرانیان را نیازرده بلکه دستش به خون شهروندان ایران نیز آلوده است.

‌ گریز مردم به سمت ایران

این خبر دیروز در حالی رسید که پیش‌تر اخبار نگران‌کننده دیگری هم از مناطق مرزی رسیده بود. آخر هفته گذشته خبر رسید برخی نیروهای نظامی افغانستان بعد از سقوط ولایت نیمروز، با عقب‌نشینی به سمت مرز ایران، خودروها و تجهیزات نظامی خود را در اختیار ایران قرار داده‌اند. علاوه بر این، بعد از تصرفات اخیر طالبان در نزدیکی مرزهای ایران، بسیاری از مردم منطقه نیز به سمت ایران آمدند و البته برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که مقامات محلی نیز در زمره مردم گریخته به ایران هستند.

‌ مرز بسته، ارتش در آماده‌باش

جمعه البته پیش از سقوط پل میلک، مقامات نظامی و انتظامی ایران که برای بازدید از مناطق مرزی رفته بودند، از بسته‌شدن مرز خبر دادند. همچنین اعلام شد نیروهای ارتش ایران با تجهیزات کامل در مرز میلک مستقر شده‌اند و به حالت آماده‌باش درآمده‌اند. محمدهادی مرعشی، معاون امنیتی و انتظامی استاندار سیستان‌و‌بلوچستان، روز جمعه خبر داده بود: «تعداد زیادی از نیروهای دولتی افغانستان با خودرو و با تجهیزات جنگی خود وارد خاک کشورمان شده‌اند و در همان خط مرزی مستقرند». مرعشی همچنین به‌دلیل کشیده‌شدن درگیری‌ها به مناطق مرزی در افغانستان از بسته‌شدن مرز خبر داد و گفت: «۲۷۰ دستگاه کامیون ایرانی که در افغانستان بودند و اطلاعات آنها از‌طریق سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان داده شده بود، به کشور بازگردانده شدند». جمعه همچنین سردار قاسم رضایی، جانشین فرمانده نیروی انتظامی، با همراهی سردار جلال ستاره، جانشین فرمانده مرزبانی ناجا و سردار حسین ساجدی‌نیا، معاون عملیات ناجا، برای بازدید از منطقه و بررسی شرایط راهی منطقه مرزی ایران شدند و البته با موج مردمی که از افغانستان به ایران می‌آمدند نیز مواجه شدند. در حاشیه همین دیدار، در تصاویری سردار رضایی در حال در‌آغوش‌گرفتن کودکان مهاجران و تسکین و تسلی به آنها دیده شد؛ کودکان مهاجرانی که از چنگ کشتار طالبان در افغانستان به ایران گریخته‌اند، به امید اینکه آغوش باز ایرانیان پناه آنها از سرنوشت تلخ و تاریکی باشد که گروه تروریستی طالبان برایشان تدارک دیده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها