|

آقا محسن در ستاد اجرایی فرمان امام

محسن رضایی از مجمع می‌رود

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به جای استاندار ویژه؛ در روزهای اخیر شایعه‌ای منتشر شد که محسن رضایی قرار است استاندار ویژه خوزستان شود؛ اما حالا مشخص شده که او به دولت نخواهد رفت؛ بلکه به جای مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خواهد شد.

محسن رضایی از مجمع می‌رود

رئیس ستاد اجرایی فرمان امام به جای استاندار ویژه؛ در روزهای اخیر شایعه‌ای منتشر شد که محسن رضایی قرار است استاندار ویژه خوزستان شود؛ اما حالا مشخص شده که او به دولت نخواهد رفت؛ بلکه به جای مخبر رئیس ستاد اجرایی فرمان امام خواهد شد. مشخص بود که فرمانده سابق سپاه و دبیر 24ساله مجمع تشخیص مصحلت نظام و رقیب ابراهیم رئیسی هیچ‌وقت خودش را ذیل دولت یازدهم قرار نخواهد داد. او در توییتی نوشته است: «‌به شایعات غیرواقعی این روزها توجه نکنید. رهبرم سؤال کردند که نظرت برای آینده چیست؛ بنده نیز گفتم من سرباز جناب‌عالی هستم، هر جایی که شما مأموریت بدهید به آن عمل می‌کنم».

در ماجرای بحران‌های اخیر خوزستان، رضایی به آنجا سفر کرده بود، یکی از دلایل این سفر هم اصالت خوزستانی او عنوان می‌شد. بعدا که اعلام شد رئیس‌جمهور قرار است برای دو استان سیستان‌و‌بلوچستان و خوزستان استاندار ویژه تعیین کند و از استاندارانی با اختیارات ویژه نام برده بود تا «بتوانند به صورت نوبه‌ای مسائل استان را در زمان‌های کوتاه با حضور در هیئت دولت مطرح و پیگیری کنند». در همین حین بود که نام محسن رضایی هم در کنار شمخانی و رستم قاسمی مطرح شد. گفته می‌شد که به نظر می‌رسد مشکلات خوزستان بخشی از دغدغه‌های ذهنی رضایی نیز هست. محمد‌حسین پویانفر هم در توییتی نوشته بود: «پیشنهاد به رئیس‌جمهور منتخب؛ با توجه به برنامه‌ها و طرح راهکارهای حل مشکلات کشور توسط آقا محسن رضایی بهترین فرصت است تا ایشان مشکلات عدیده استان زادگاه خود را با قدرت حل کنند. ای کاش حکم نماینده ویژه رئیس‌جمهور و استاندار خوزستان را برای ایشان صادر کنید».

هم‌زمان گمانه‌زنی دیگری هم قوت گرفته بود و آن انتصاب او به جای مخبر در ستاد اجرایی فرمان امام بود. این‌طور که از توییت خود محسن رضایی هم بر‌می‌آید، او تمایلی به حضور در سمت‌های انتخابی ندارد و ترجیح می‌دهد که همچنان ذیل مقام‌های انتصابی مقام معظم رهبری فعالیت کند. پیگیری‌ها از دفتر محسن رضایی هم این انتصاب را تکذیب نکرده است. محسن رضایی در پی استعفا از فرماندهی سپاه پاسداران در سال ۱۳۷۶ از حضور در همه نیروهای نظامی نیز کناره‌گیری کرد و وارد دنیای سیاست شد. در همان سال به سمت دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام منصوب شد و از سال ۱۳۷۹ نیز ریاست کمیسیون اقتصاد کلان مجمع تشخیص مصلحت نظام را بر عهده گرفت. رضایی یکی از اعضای هیئت ۱۲‌نفره تدوین اساسنامه سپاه پاسداران بود. از ۱۳۵۸ تا ۱۳۶۰ نخستین فرمانده واحد اطلاعات سپاه بود و در سال ۱۳۶۰ به فرماندهی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی منصوب شد و تا ۱۳۷۶ برای مدت ۱۶ سال در این سمت باقی ماند.

محسن رضایی ماجرای حضورش در مجمع را این‌گونه شرح داده است: دهم خرداد ۷۶ بود. قبلا از طریق دفتر مقام معظم رهبری اعلام شده بود که معظم له، حقیر را فرا‌خوانده‌اند، خدمتشان شرفیاب شدم. فرمودند: درخصوص کنار‌رفتن شما از سپاه، گفته بودم صبر کنید خبرتان می‌کنم حالا وقتش رسیده، بگو چرا نمی‌خواهی فرمانده سپاه بمانی؟

ماجرا از این قرار بود که حدود سه سال قبل، به ایشان عرض کرده بودم اجازه فرمایند که فرمانده سپاه نباشم و فردی دیگر را به این مسئولیت منصوب فرمایند و پس از آن در تاریخ 74.10.10 طی نامه‌ای ۱۱ صفحه‌ای توضیحاتی داده و در نهایت از ایشان جابه‌جایی در مسئولیت سپاه را خواسته بودم.

پس از سه سال که برای من صبری طولانی بود و هر روز، بیش از گذشته، نگرانی‌هایی از وضعیت آینده کشور به من دست می‌داد، زمان موعود رسیده و در محضر ایشان بودم، فرمودند: استدلال‌های‌تان را بگویید، دلایلی را که از قبل مهیا کرده بودم، برشمردم، خطراتی را که در بیرون سپاه و در جامعه احساس می‌کردم، عرض کردم.

در نهایت اینکه بعد از چند ماه به گفته محسن رضایی: «حضرت آقا، حقیر را احضار و فرمودند: مسئولیت بعدی شما هم مشخص شد و افزودند: آقای ذوالقدر با آقای هاشمی مذاکره کردند که شما را به دبیری شورای‌عالی امنیت ملی منصوب کنند. ایشان نپذیرفتند؛ ولی محل دیگری برای شما تعیین شده است و فرمودند: مدتی قبل، آقای هاشمی، آقایان (و) و (ر) و (آ) را برای دبیری مجمع تشخیص مصلحت نظام پیشنهاد کردند که من با انتصاب آقای (و) به این مسئولیت، موافقت کردم؛ ولی دیشب، دیروقت که برای استراحت می‌رفتم، شما به ذهنم آمدید و آقای محمدی‌گلپایگانی را نزد آقای هاشمی فرستادم و گفتم که آقای رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام شوند. لذا خود را برای این مسئولیت آماده کنید و اضافه فرمودند: آیین‌نامه مجمع را برای تأیید فرستاده‌اند، آن را اصلاح کرده‌ام و دبیر مجمع را در موارد لازم، رابط خود (رهبری) با مجمع، تعیین نموده‌ام، لذا ضروری است یک دبیرخانه قوی و با تیم کارشناسی مناسب در مجمع ایجاد کنید.

سال ۹۲ هم شایعه شد محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام، به‌عنوان یکی از کاندیداهای شهرداری تهران مطرح شده است. گروهی از اعضای شورای شهر تهران معتقد بودند «گرچه رضایی نتوانست پیروز انتخابات اخیر ریاست‌جمهوری شود؛ اما قطعا باید از پتانسیل و توانایی‌های او استفاده کرد».

شنیده شد که او اعلام کرده در حال بررسی این پیشنهاد است. شایعه حضور قالیباف در کابینه دولت روحانی و همچنین کاهش تمایلات اعضای شورای شهر برای تداوم مسئولیت او در شهرداری، احتمال شهردار‌شدن رضایی را قوت داده بود.

احتمالا ستاد اجرایی فرمان امام آخرین پست اجرائی محسن رضایی قبل از بازنشستگی است. محسن رضایی سه دوره در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کرده و با توجه به محدودیت سنی او دیگر شانسی برای حضور در انتخابات نخواهد داشت. محسن رضایی در تاریخ ۱۸ شهریور ۱۳۳۳ به دنیا آمد. او در انتخابات ریاست‌جمهوری ۱۴۰۴ رسما از مرزهای میانسالی عبور کرده و جزء سیاست‌مداران سالخورده به حساب می‌آید. گذشته از آنکه تاکنون انتخاب‌نشدن رئیس‌جمهور مستقر برای دوره دوم سابقه نداشته است، تفاوت محسن رضایی سالخورده‌ای که در ۱۴۰۴ کاندیدا می‌شود، آن است که دیگران در زندگی سیاسی خود فراز‌و‌نشیب‌هایی تجربه کرده‌اند؛ اما کارنامه محسن رضایی پر از شکست انتخاباتی است.

در مرداد ۱۴۰۸ هم که رئیس‌جمهور بعدی باید کابینه خود را تحویل نفر بعد دهد، به ۷۵‌سالگی نزدیک می‌شود و احتمال تأیید صلاحیت او نیز به حداقل خواهد رسید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها