|

تناقض‌گویی‌های اصولگرایانه بر سر برجام

نگاه و سیاست اصولگرایان در قبال مذاکره و برجام با آمدن دولت رئیسی تغییر کرده است؟ اخیرا کریمی‌قدوسی در تناقض با آخرین سخنان تا پیش از تغییر دولت بود زمزمه‌هایی را مطرح کرده مبنی بر اینکه اصولگرایان مشکلی با ادامه مذاکرات و احیای برجام ندارند به شرطی که مجری آن خودشان باشند. قبلا هم این بحث مطرح بود و حمیدرضا ترقی اصولگرا قبلا گفته بود باید یک اصولگرا مذاکرات با آمریکا را عهده‌دار شود.

تناقض‌گویی‌های اصولگرایانه بر سر برجام

نگاه و سیاست اصولگرایان در قبال مذاکره و برجام با آمدن دولت رئیسی تغییر کرده است؟ اخیرا کریمی‌قدوسی در تناقض با آخرین سخنان تا پیش از تغییر دولت بود زمزمه‌هایی را مطرح کرده مبنی بر اینکه اصولگرایان مشکلی با ادامه مذاکرات و احیای برجام ندارند به شرطی که مجری آن خودشان باشند. قبلا هم این بحث مطرح بود و حمیدرضا ترقی اصولگرا قبلا گفته بود باید یک اصولگرا مذاکرات با آمریکا را عهده‌دار شود.

همان زمان این بحث مطرح شد که بخشی از اصولگرایان قدیمی و متقدم که ترقی نماد آنهاست، گفته بودند که اصولگرایان اصل مذاکره با آمریکا را پذیرفته‌اند و مذاکره را به عنوان یک روش و مسیر برای منافع ملی قبول کرده‌اند. اما تیم مذاکره‌کننده‌ای که مورد تأیید باشد را شایسته مذاکره با آمریکا می‌داند.

او دیروز هم با اشاره به اینکه یکی از نکات مهم سخنان رئیسی مربوط به تعیین تکلیف مذاکره و ارتباط با آمریکا و... بود به خبرآنلاین گفته است: ایشان با صراحت تکلیف را براساس همان رهنمودی که مقام معظم رهبری دادند مشخص کردند و تأکید کردند که در مورد مذاکره، اگر قرار باشد با اهدافی که آمریکایی‌ها دارند دنبال می‌کنند، دنبال شود، برای مردم هیچ نفعی ندارد. بنابراین طبیعی است که مذاکره را ولو برای مذاکره انجام نخواهیم داد. او پیش‌تر گفته بود: «مذاکره در صورت ضرورت به وسیله کسانی که بتوانند منافع ملت را حفظ کنند و نفوذناپذیر باشند، می‌تواند اتفاق بیفتد».

اگرچه بعد از انتقادات تندی که از سوی برخی جریان‌های تندرو اصولگرا به ویژه نمایندگان فعلی مجلس به این اظهارات ترقی شد و حتی بابت همین اظهارات او را از دایره اصولگرایی کنار خواندند، ترقی مجبور شد سخنانش را پس بگیرد و بگوید منظورش این نبوده که اصولگرایان قرار است با آمریکا مذاکره کنند!

کوثری نماینده تهران که اخیرا گفته بود بحث عدم مذاکره بر سر برجام مطرح نیست، بدون اشاره به اقدام نمادین اصولگرایان در آتش‌زدن برجام در مجلس نهم گفته است: در مجلس نهم مخالفان برجام نظرشان مخالفت با اصل مذاکره نبود بلکه معتقد بودند برجام اگر مذاکره است باید نتیجه‌بخش باشد و نتیجه آن فقط به نفع آمریکا و ۱+۴ رقم نخورد، کسی از مذاکره نمی‌ترسد، از همان ابتدا گفتیم که حمایت از آمریکا اشتباه است. اروپایی‌ها توقع دارند تا هرچه می‌گویند ایران بپذیرد. همان موقع در مجلس وقت هم به تیم مذاکره‌کننده گوشزد کردیم که اشتباه است یک‌دفعه برجام را عملی کنند، ایران یک گام بردارد و بگذارند آنها هم یک گام بردارند».

او گفته است: «هر وقت که طرفین مقابل انصاف به خرج دهند آن وقت می‌توان امیدی به برجام داشت، برجام دو، سه و چهار را مطرح نکنند. راه برای مذاکره بعدی باز است، اما اگر بخواهند شروطی را در زمینه موشکی، منطقه‌ای، حقوق بشر بگذارند نمی‌پذیریم. مذاکره می‌کنیم تا نتیجه بگیریم نه اینکه مذاکره کنیم برای مذاکره، این روند قابل قبول نیست. هیچ‌گاه کسی مخالف مذاکره نبوده است، حضرت آقا هم فرمودند که ما از مذاکره ترس نداریم منتها اصل این است که مذاکرات باید عینا عملی شود. در مجلس نهم که بازدید از فردو داشتیم، تمام دستگاه‌های سانتریفیوژ را جمع کرده بودند، در خنداب اراک نیز به همین صورت. ایران آمادگی مذاکره را دارد، در صورتی که مذاکره مشخص باشد و در چارچوب همین برجام صورت بگیرد نه برجام‌های دیگر؛ ما برجام‌های دیگری نداریم».

کریمی‌قدوسی هم که از حامیان آتش‌زدن و خروج از برجام در مجالس گذشته بود، اخیرا گفته که اکنون متن مذاکره متن برجام است، همانی که در برجام آمده نه یک پاراگراف کمتر و یا بیشتر؛ این متن مذاکره است. اما آمریکایی‌ها و اروپایی‌ها در چند دوره مذاکره که از فروردین تاکنون اینها رفتند و آمدند، ماورای متن برجام از ایران مطالباتی کردند که خط قرمزهای جمهوری اسلامی آنجاست. این در حالی است که او در همین دی ماه گذشته در مجلس خطاب به ظریف گفته بود: برجام مُرد و بوی گند آن مردم را آزرده کرده است و این مجلس انقلابی با قانون انقلابی خود برجام را دفن کرد. پس خواهش می‌کنم که دیگر چنین حرف‌هایی را تکرار نکنید. او با اشاره به تصویر منتشرشده در سایت مقام معظم رهبری درباره مذاکره با آمریکا، گفته بود: در این تصویر پنج صندلی دور یک میز قرار دارد و تصاویر ترامپ، جانسون، مکرون و مرکل روی هر صندلی است، یک صندلی خالی هم وجود دارد که برای آقای روحانی است، در مقابل این صندلی متن برجام آمده و خودنویسی در کنار آن قرار گرفته که این امضای شما بر روی این سند ذلت است، بنابراین یکی از جنتلمن‌های پشت میز مذاکره

آقای روحانی و ظریف است.

رئیسی سه روز پیش گفته بود که مذاکره در دستور کار است و ابایی از مذاکره نداریم. اما امیرعبداللهیان در گفت‌وگوی تلفنی با وزیر خارجه کرواسی درباره مواضع ایران درخصوص مذاکرات وین گفته که مذاکره برای مذاکره سیاست ایران نیست و مذاکره باید معطوف به تأمین منافع مردم ایران باشد، همچنین آمریکا باید بداند تنها با زبان احترام می‌تواند با ملت ایران صحبت کند.

محمود عباس‌زاده‌مشکینی سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس هم درباره موضع جمهوری اسلامی ایران در جریان مذاکرات وین، گفته است: اصل بر این است که در هر مذاکره اول منافع ایران تضمین شده باشد و مذاکره‌ای که منافع جمهوری اسلامی را تضمین و تأمین نکند، قابل ورود نیست. باید در برابر امتیازهایی که می‌دهیم، امتیازاتی دریافت کنیم که ارزش آن را داشته باشد.

در دولت گذشته، به نام مذاکره ما را محاکمه می‌کردند و می‌گفتند چه جاهایی تخطی کرده‌ایم که ارتباطی به متن و مفاد توافق‌نامه نیز نداشت. او با اشاره به اینکه مجلس راه را برای نحوه ورود به مذاکرات روشن کرده و قانون اقدام راهبردی برای لغو تحریم‌ها در راستای صیانت از منافع ملی به تصویب رسیده است، گفته که لذا دولت نیز فارغ از اینکه در چه دوره‌ای قرار گرفته باید آن را اجرا کند. زهره الهیان نماینده فعلی مجلس هم ضمن «فرسایشی»خواندن روند مذاکرات وین در دولت پیشین گفته بود: «متأسفانه مذاکرات در دولت روحانی بدون نتیجه استمرار داشت و قطعا در دولت جدید این رویه را شاهد نخواهیم بود».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها