|

چالش جدید ایران و آمریکا؛ به‌زودی یعنی کی؟

بحث بر سر زمان شروع دوباره مذاکرات برجام بالا گرفت. وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در دیدارهایی که با مقامات حاضر به‌خصوص از کشورهای بازیگر برجام داشته است، طبق آنچه خود نیز به آن اذعان کرده مکرر با این پرسش مواجه بوده است که ایران چه زمانی به مذاکرات احیای برجام در وین باز خواهد گشت.

چالش جدید ایران و آمریکا؛ به‌زودی یعنی کی؟

بحث بر سر زمان شروع دوباره مذاکرات برجام بالا گرفت. وزیر خارجه ایران که برای شرکت در نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک به سر می‌برد، در دیدارهایی که با مقامات حاضر به‌خصوص از کشورهای بازیگر برجام داشته است، طبق آنچه خود نیز به آن اذعان کرده مکرر با این پرسش مواجه بوده است که ایران چه زمانی به مذاکرات احیای برجام در وین باز خواهد گشت اما همچنان برنامه مشخصی برای بازگشت و ازسرگیری گفت‌وگوها در این زمینه از سوی ایران اعلام نشده است. در نتیجه این موضوع و در پی نشست خبری وزیر خارجه ایران در نیویورک که بار دیگر با تأکید بر مواضع پیشین ایران انجام شد، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت معنی صحبت‌های او و دیگر مقامات ایران در‌این‌باره را متوجه نمی‌شود. امیرعبداللهیان البته درباره منظورش از اینکه ایران به‌زودی به مذاکرات باز خواهد گشت، توضیحاتی داده است اما این توضیحات هم از برنامه ایران چیزی را آشکار نمی‌کند.

امیرعبداللهیان: به زودی یعنی هر وقت بررسی‌هایمان کامل شد

امیرعبداللهیان درباره مواجهه با سؤالات درباره زمان مورد نظر ایران برای بازگشت به گفت‌وگوها گفته بود: «برخی در ملاقات‌ها دوست دارند مدام بگویند اینکه شما می‌گویید به‌زودی این «به‌زودی» یعنی چند روز، چند هفته، چند ماه؟ به‌زودی یعنی به محض کامل‌شدن بررسی‌های ما، این اقدام را انجام خواهیم داد». وزیر امور خارجه ایران ادامه داد: «البته من به طرف‌های اروپایی وعده‌هایشان از جمله اینستکس را یادآوری می‌کنم که مدام می‌گفتند ظرف چند ماه آینده و به‌زودی انجام می‌شود». این دیپلمات عالی‌رتبه ایرانی افزود: «تفاوت بین به‌زودی ایرانی و به‌زودی غربی خیلی زیاد است. به‌زودی از نظر ما یعنی واقعا در اولین فرصتی که بررسی‌هایمان تکمیل شود. مهم این است که ما اراده بازگشت به مذاکره را داریم‌ اما مذاکره‌ای جدی و تأمین‌کننده حقوق و منافع ملت ایران».

وزیر خارجه ایران: پنجره فرصت برای همیشه باز نیست

حسین امیرعبداللهیان در نشست خبری خود در نیویورک نیز در‌این‌باره گفت گفت: «ملاک ما مشاهده رفتار عملی سیاست‌مداران و دولتمردان آمریکایی است. ما بر اساس رفتار عملی آقای جو بایدن تصمیم خواهیم گرفت». امیرعبداللهیان در ادامه درخصوص موضوع برجام با اشاره به اینکه «آمریکایی‌ها از یک‌سو به بازگشت به برجام تأکید می‌کنند و از ایران می‌خواهند که به میز مذاکرات وین بازگردد اما هم‌زمان تحریم‌های جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنند»، این نوع رفتار را «پارادوکسیکال خواند» که «حاوی پیام سازنده‌ای نیست». وزیر امور خارجه ایران با یادآوری این نکته که دولت جدید «از زمان شروع به کار، سیاست روشن و صریح خود در قبال برجام مبنی بر به‌رسمیت‌شناختن تداوم مذاکرات، فاصله‌نگرفتن از برجام و پیگیری بازگشت کامل همه طرف‌ها به برجام» را اعلام کرده است، تأکید کرد: «این‌ پنجره فرصت برای همیشه باز نخواهد بود». وزیر خارجه تأیید کرد: «دولت جدید ایران دولتی عمل‌گراست. برای ما بیش از حرف و کلمات، میزان عمل دولتمردان آمریکایی به تعهداتشان اهمیت دارد». امیرعبداللهیان گفت: «در حال بررسی پرونده مذاکراتی وین هستیم و به‌زودی مذاکرات وین از سر گرفته خواهد شد».

ند پرایس: متوجه معنی حرف ایرانی‌ها نشدیم

سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا در واکنش به اظهارات وزیر خارجه درباره زمان ازسرگیری مذاکرات وین خواستار توضیح ایران درباره زمان شروع مجدد این رایزنی‌ها شد. ند پرایس، در نشست خبری هفتگی خود در گفت: «البته ما هم اظهارات امیرعبداللهیان، وزیر امور خارجه ایران که گفته است این کشور به میز مذاکرات باز‌می‌گردد را شنیده‌ایم. لازم است از آنها پرسیده شود که منظور از عبارت «زود» یا «خیلی زود» چیست». پرایس افزود: «این چیزی است که در هفته گذشته بارها شنیده‌ایم اما هنوز به‌طور دقیق متوجه نشده‌ایم که معنی آن چیست». وی در ادامه مدعی شد: «ما به نوبه خود آماده بازگشت به وین و به‌نتیجه‌رساندن مذاکرات‌مان هستیم؛ مذاکراتی که باید به‌سرعت پیش از بسته‌شدن پنجره فرصت بازگشت به برجام به نتیجه برسد». سخنگوی دستگاه دیپلماسی آمریکا خاطرنشان کرد: «ما کاملا آشکارا اعلام کرده‌ایم که آماده انجام این کار هستیم. تمام اعضای گروه ۱+۵ نیز این هفته و هفته‌های اخیر بر لزوم ازسرگیری هر‌چه سریع‌تر مذاکرات توافق داشته‌اند و مهم است که این مذاکرات از جایی که در ماه ژوئن متوقف شد، از سرگرفته شود». وی ادامه داد: «اگر می‌خواهیم مذاکرات وین از سر گرفته شود و اگر ما تمام تلاش خود را برای به‌نتیجه‌رساندن مذاکرات در اسرع وقت انجام دهیم، باید مد نظر داشته باشیم که نقطه شروع می‌بایست بازگشت متقابل به پایبندی به برجام باشد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها