|

قالیباف: مجلس شفاف‌سازی را از خود آغاز کرده است

رئیس مجلس گفت: مجلس شفاف‌سازی را از خود آغاز کرده است و جهت‌گیری اقدامات این مجلس در امور قانون‌گذاری و نظارت به‌گونه‌ای خواهد بود که همه دستگاه‌های اداری کشور به‌سمت شفافیت و مدیریت تعارض منافع پیش بروند.

قالیباف: مجلس شفاف‌سازی را از خود آغاز کرده است
به گزارش تسنیم، رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: نمایندگان کلیات طرح تصویب صدور مجوزهای کسب‌وکار را با رأی قاطع به‌تصویب رساندند، این طرح موانع پیشِ‌روی مردم برای راه‌اندازی کسب‌وکار و خلق ثروت را برمی‌دارد و در این زمینه تحول ایجاد می‌کند.

محمدباقر قالیباف رئیس مجلس شورای اسلامی در نشست علنی امروز (یکشنبه، ۱۱ مهر) قوه مقننه در نطق پیش از دستور خود، ضمن تقدیر و تشکر از تمام عزیزانی که در برگزاری آیین پیاده‌روی اربعین مشارکت داشتند، گفت: هفته گذشته ملت بزرگ ایران با شرکت در راهپیمایی‌ باشکوه در عراق و شهرهای مختلف کشورمان، آیین پیاده‌روی اربعین حسینی(ع) و مراسم عزاداری سید و سالار شهیدان را برپا نمودند.

وی همچنین فرا رسیدن ایام سوگواری دهه سوم ماه صفر که مصیبت رحلت نبی مکرم اسلام(ص)، شهادت امام حسن مجتبی(ع) و شهادت علی‌بن موسی الرضا(ع) را در بر دارد به تمام مسلمانان جهان و محبین و شیعیان اهل‌بیت(ع) تسلیت گفت و ادامه داد: مردم شریف ایران افتخار دارند میزبان ثامن‌الائمه‌اند و با پیروی از مشی ایشان در طول تاریخ مشعل عدالت‌طلبی و حقیقت‌جویی را روشن نگاه داشته و از میراث فکری و معنوی اهل‌بیت نگهبانی کرده‌اند.

نماینده تهران در مجلس تصریح کرد: در شیوه مجاهدت امام رضا(ع) به‌روشنی می‌بینیم که ایشان شجاعانه و عالمانه به روشنگری و دفاع از اسلام پرداختند و این دفاع همواره در اوج و قله رعایت اصول اخلاقی بود، جوانان ما باید از چنین الگوی راستینی پیروی کنند.

قالیباف در ادامه با تبریک فرا رسیدن هفته ناجا به تمام فرماندهان و کارکنان سختکوش و خدوم نیروی انتظامی اظهار داشت: امنیت اجتماعی شهرها و محله‌ها مرهون نقش‌آفرینی پلیس است، ضمن عرض خدا قوت به این عزیزان، امیدواریم نیروی انتظامی بتواند مشارکت‌های مردم را بیش از پیش جلب کند و به شعار خود یعنی "پلیس هوشمند، امنیت پایدار" جامه عمل بپوشاند.

وی عنوان کرد: موضوع دیگری که این روزها اهمیت بسزایی دارد، بحث واکسیناسیون عمومی است. سرعت گرفتن روند واکسینه شدن مردم در همه گروه‌های سنی و در تمام نقاط کشور نگرانی‌های مردم را کاهش داده و رضایت خاطر آحاد جامعه را فراهم کرده است. از مسئولان و بانیان این اقدام که حقیقتاً تحول جهادی را رقم زده‌اند به‌خصوص از مجموعه وزارت بهداشت، بسیج مستضعفین و نیروهای جهادی تقدیر و تشکر می‌کنم.

رئیس مجلس افزود: امیدوارم با ادامه یافتن این روند هر دو نوبت واکسیناسیون هرچه سریعتر انجام شود تا دغدغه مردم در این مورد طی هفته‌های پیشِ‌رو رفع شود. البته به توصیه متخصصان رعایت پروتکل‌های بهداشتی همچنان ضروری است و وزارت بهداشت باید با نظارت دقیق بر ادامه یافتن رعایت دستور‌العمل‌ها و نیز بهره‌گیری از تجربیات سایر کشورها در این زمینه از اوج‌گیری دوباره کرونا جلوگیری کند.

قالیباف با اشاره به اقدامات مجلس گفت: خداوند بزرگ را شاکریم که نتایج تحول رویکردهای مجلس یکی پس از دیگری در حال به ثمر رسیدن است، یکی از مهمترین و اثربخش‌ترین مصوبات مجلس در دهه‌های اخیر طی هفته‌های گذشته سرانجام به بار نشست. نمایندگان محترم کلیات طرح تصویب صدور مجوزهای کسب‌وکار را با رأی قاطع به تصویب رساندند، این طرح موانع پیشِ‌روی مردم برای راه‌اندازی کسب‌وکار و خلق ثروت را برمی‌دارد و در این زمینه تحول ایجاد می‌کند.

وی ادامه داد: همه کسانی که فقط یک بار برای کسب‌وکار کوچک مراحل پرپیچ‌وخم اخذ مجوز را طی کرده باشند خوب می‌دانند که شروع هر کسب‌وکاری به ده‌ها مجوز نیاز دارد و اخذ مجوزها با سختی فراوان همراه بوده است.

نماینده تهران در مجلس گفت: مجلس شورای اسلامی با تصویب این طرح، تمامی موانع زائد برای اخذ مجوز کسب‌وکار را حذف کرد و دوران تاریک مجوزهای رانتی، حلقه‌های بسته صنفی، انحصارهای شغلی و امضاهای طلایی را پایان داد.

رئیس مجلس تصریح کرد: تسهیل صدور مجوزهای کسب‌وکار زنجیر را از پای تولید و اشتغال باز خواهد کرد و به این ترتیب فضای رقابتی در بازار به جوانان اجازه خواهد داد که بدون معطلی کسب‌وکار خود را راه بیندازند، این تصمیم شجاعانه و تاریخ‌ساز مجلس یازدهم در سپهر قانونگذاری کشور ستاره‌ای درخشان و ماندگار خواهد شد، همچنین مسیر اتخاذ چنین تصمیم‌هایی را در عرصه حکمرانی باز خواهد کرد.

قالیباف بیان کرد: مجلس یازدهم تصمیم دارد اقدام مهم دیگری را نیز به سرانجام برساند. در هفته‌های آینده بررسی مجدد طرح شفافیت آرای نمایندگان در دستور کار قرار خواهد گرفت. مراحل اصلاح این طرح با اعمال نظر نمایندگان محترم در کمیسیون آیین‌نامه داخلی به پایان رسیده است و به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد.

وی ابراز کرد: در صورت تصویب طرح شفافیت آرا مجلس در مقایسه با تمامی دستگاه‌های اداری کشور در عرصه شفافیت روندها و فرایندها فاصله غیرقابل مقایسه پیدا خواهد کرد. هدف این طرح این است که علاوه بر شفافیت آرای نمایندگان در حوزه‌های بسیار مهم، فرایندهای تصمیم‌سازی مجلس نیز شفاف شود.

نماینده تهران در مجلس اضافه کرد: در صورت تصویب نهایی طرح شفافیت آرا، جلسات کمیسیون‌ها به‌صورت علنی برگزار می‌شود و برای پخش این جلسات از طریق صداوسیما بستری قانونی فراهم خواهد شد. حاضران و غایبان و آرای نمایندگان در جلسات کمیسیون‌ها به‌صورت عمومی منتشر می‌شود و جلسات بررسی طرح‌ها و لوایح مطابق اصل ۸۵ قانون اساسی، به‌صورت علنی برگزار خواهد شد، همچنین گزارش مأموریت‌های کاری نمایندگان مردم و مشروح مذاکرات ظرف یک ماه در اختیار عموم قرار خواهد گرفت و سایر موارد نیز به‌تفصیل در این طرح آمده است.

رئیس مجلس از عموم دلسوزان و پیگیری‌کنندگان طرح شفافیت آرا درخواست کرد که تمامی جوانب این طرح را مدنظر قرار دهند و نتایج مهم این میزان از شفافیت در فرایندهای کاری مجلس را در سطح جامعه تبیین کنند.

قالیباف ابراز امیدواری کرد که نمایندگان به این طرح مهم و ضروری رأی دهند و نظر اصلاحی خود را در بررسی جزئیات پیگیری کنند و همچنین با رأی خود مجلس را در عرصه شفافیت پیشتاز نهادهای قانونی کشور کنند.

رئیس مجلس در پایان تأکید کرد: مجلس شفاف‌سازی را از خود آغاز کرده است و جهت‌گیری اقدامات این مجلس در امور قانون‌گذاری و نظارت به‌گونه‌ای خواهد بود که همه دستگاه‌های اداری کشور به‌سمت شفافیت و مدیریت تعارض منافع پیش بروند.


 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها