|

بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و آمریکا درباره فعالیت‌های هسته‌ای ایران؛

بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است

سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام با صدور بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است.

بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است
آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان با مطرح کردن ادعا‌های خود درباره تحریک‌آمیز بودن برنامه‌های هسته‌ای ایران، درخصوص اقدامات ایران ابراز نگرانی کردند.

در پی دیدار بایدن با رهبران سه کشور اروپایی عضو برجام در حاشیه اولین روز اجلاس سران کشورهای عضو گروه بیست در رم ایتالیا، این چهار رهبر بیانیه مشترکی درباره برنامه هسته‌ای ایران صادر کردند.

سران آمریکا و سه کشور اروپایی عضو برجام روز شنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک ادعا کردند که بازگشت به برجام منوط به تغییر رفتار ایران است.

در این بیانیه که یک نسخه آن در تارنمای وزارت امور خارجه آلمان منتشر شد آمده است که رهبران چهار کشور درمورد «خطر ناشی از توسعه برنامه اتمی ایران برای امنیت بین‌المللی» گفت‌وگو کردند.

در این بیانیه آمده است: ما از تعهد روشن بایدن به بازگرداندن ایالات متحده به برجام ماندن در آن تا زمانی که ایران هم همین کار را انجام دهد، استقبال می کنیم.

این بیانیه می‌گوید: «ما تاکید کردیم که مطمئن باشیم ایران هرگز به بمب هسته‌ای دسترسی نخواهد داشت و از اینکه ایران مذاکرات هسته‌ای را متوقف کرده و به میز مذاکرات بر نگشته، نگرانی عمیق و فزاینده‌ای داریم.»

رهبران چهار کشور آمریکا، انگلیس، فرانسه و آلمان مدعی شدند که «ادامه پیشرفت فعالیت‌های هسته‌ای ایران و مانع‌تراشی در بازرسی‌های آژانس بین المللی انرژی اتمی امکان بازگشت به برجام را به خطر می‌اندازد»

این بیانیه می‌گوید وضعیت کنونی بر لزوم مذاکرات دیپلماتیک و رسیدن به توافقی که منجر به بازگشت کامل آمریکا و ایران به تعهدات برجامی باشد، تاکید دارد و این توافق می‌تواند زمینه را برای مذاکرات بیشتر پیرامون نگرانی‌های دیگر ایران و اروپا و آمریکا فراهم سازد.

بیانیه یادشده می‌افزاید، ایران برای برنامه هسته‌ای صلح‌آمیز نه نیازی به غنی‌سازی اورانیوم در سطوح بالا دارد و نه به اورانیوم فلزی؛ اما هر دو این موارد برای تولید بمب هسته‌ای لازم است.

در ادامه بیانیه آمده است که بازگشت به اجرای برجام سبب رشد اقتصادی ایران می‌شود و این مساله تنها با «تغییر مسیر» ایران میسر خواهد شد.

رهبران چهار کشور در ادامه با دعوت از ابراهیم رئیسی، رئیس جمهوری ایران، به بهره‌گیری از فرصت به دست آمده و بازگشت به مذاکرات با حسن نیت، از افزایش خطرناک تنش‌ها جلوگیری کند.

این بیانیه می‌افزاید: ما متقاعد هستیم که امکان دستیابی و اجرای فوری تفاهم درباره بازگشت به اجرای کامل تعهدات برجامی و اطمینان طولانی مدت از اینکه برنامه هسته‌ای ایران از ماهیت صلح آمیز برخوردار است وجود دارد.

رهبران چهار کشور عنوان کردند: بازگشت به برجام منجر به رفع تحریم‌ها به همراه پیامدهای طولانی آن در زمینه رشد اقتصادی ایران می‌شود. اما این تنها در صورتی امکان پذیر است که ایران مسیر خود را تغییر دهد.

آن‌ها از ایران خواسته‌اند تا فورا به مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام بازگردد و عنوان کردند: «این تنها مسیر مطمئن برای جلوگیری از تشدید تنش‌هایی است که به نفع هیچ‌ کشوری نیست»

آنها در این بیانیه ضمن استقبال از اقدامات شرکای عرب خود در خلیج فارس برای کاهش تنش‌ها بر «عزم مشترک» خود برای رسیدگی به مشکلات امنیتی ایجاد شده (!) در سراسر منطقه توسط ایران تاکید کردند و خطاب به این کشورها تصریح کردند که بازگشت به تعهدات برجامی همزمان امکان رفع تحریم‌ها و شراکت منطقه‌ای را افزایش می‌دهد و هم خطر بحران هسته‌ای را کاهش می‌دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها