|

عباس مقتدایی، نماینده اصفهان در نامه‌ای به رئیسی؛

رئیس‌جمهور شخصا و حضورا در اصفهان شورای عالی آب تشکیل دهد

نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس‌جمهوری خواستار توجه ویژه او به موضوع زاینده‌رود شد.

رئیس‌جمهور شخصا و حضورا در اصفهان شورای عالی آب تشکیل دهد
نماینده اصفهان در مجلس شورای اسلامی در نامه ای به رییس جمهوری خواستار توجه ویژه او به موضوع زاینده رود شد و گفت که به گونه ای تدبیر شود تا ضمن حضور شخص رییس جمهور در اصفهان و تشکیل شورای عالی آب و یا جلسه هیئت دولت در اصفهان، ابعاد مختلف موضوع بررسی شده و راهکارهای مناسب عملیاتی شود.

متن نامه عباس مقتدایی نماینده اصفهان و نایب رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به سید ابرهیم رییسی، رییس جمهوری به شرح زیر است:

«پیرو نامه های قبلی اینجانب به شماره ۱۰۹۰۸۹۴ و ۱۱۲۱۶۲۵ به حضرتعالی و نیز نامه های ارسالی پیش از آن به مقامات اجرایی کشور از جمله وزیر محترم نیرو به شماره ۱۱۲۱۵۵۲ و... ؛ همچنین با عنایت به جلسات متعددی که اینجانب به صورت مستمر با کشاورزان، اقشار مختلف جامعه، مردم اصفهان و مسئولان ملی و محلی و از جمله جلسه مورخ پنجشنبه ۲۰ آبان ماه که با جنابعالی داشته ام، متاسفانه همچنان هیچ فهم عمیقی از موضوع مطالبه آب و میزان و حجم اعتراضات مردمی و همچنین نیاز رودخانه زاینده رود قابل مشاهده نیست.

جلساتی که برگزار می شود اگرچه شایسته تقدیر است، لیکن در حد و اندازه این نیست که بتواند مشکلات زاینده رود را مرتفع سازد و برخی از مصاحبه ها و یا اظهارنظرهای مسئولین امر از جمله وزیر محترم نیرو باعث شده است تا این ذهنیت شکل گیرد که همچنان مسائل اصفهان در کانون توجه و در روند پیگیری اساسی و بنیادی نیست، لذا از شخص جنابعالی تقاضامندم با عنایت ویژه به موضوع زاینده رود و آثاری که بی توجهی به آن می تواند داشته باشد؛ به گونه ای تدبیر فرمایید تا ضمن حضور شخص جنابعالی در اصفهان و تشکیل شورای عالی آب و یا جلسه هیئت دولت در اصفهان و برگزاری جلسه چند ساعته که بتواند ابعاد مختلف موضوع را بررسی و راهکارهای مناسب را عملیاتی سازد، در اندازه نیاز زاینده رود ظاهر شوید تا بتوانیم در اسرع وقت موضوع را به نحو شایسته سر و سامان دهیم وگرنه ادامه روندهای موجود و حرفهای جسته گریخته ای که مسئولان می زنند و یا ارجاع موضوع به یک یا دو وزیر(خارج از مجموعه شورای عالی آب)، همگی نه تنها به موضوع زاینده رود کمک نخواهد کرد بلکه به پیچیده تر شدن موضوع منتهی خواهد شد.

شایان ذکر است در خصوص زاینده رود کاستی در زمینه مقررات و قوانین لازم الاجرا وجود ندارد، بلکه آنچه اکنون مشاهده می شود خارج شدن مسیر رفتار با زاینده رود از اجرای قوانین و مقرراتی است که هرچه جلوتر می رویم ابعاد آن وسیع تر و حق نادیده گرفته می شود.

پیشتر متذکر شده بودم که جنابعالی در اصفهان حضور پیدا کنید، متاسفانه عدم همراهی استاندار محترم و معاون محترم اجرایی سبب شد تا بنا به دلایلی که واقعا برای اینجانب واضح نیست، سفر جنابعالی به تعویق بیفتد و سفر بعدی عملا یک سفر انفعالی خواهد بود و نه فعال.

متاسفانه این ذهنیت در مردم اصفهان شکل گرفته است که معاون اجرایی رئیس جمهور به جهت وابستگی زادگاهی به استان چهارمحال و بختیاری و نیز عدم تجربه استاندار محترم اصفهان سبب شده تا سفر جنابعالی به تعویق بیفتد. علیرغم تلاش های زیادی که مسئولان محلی و بعضا کشوری انجام داده اند موضوع زاینده رود همچنان در کانون توجه جدی مسئولان عالی رتبه کشور قرار نگرفته و برخی از مواقع از چهارمحال وبختیاری، اصفهان و یزد درکنار یکدیگر سخن می گویند. درحالیکه بخشی از زاینده رود متاسفانه در نتیجه زیاده خواهی های مسئولان قبلی از جمله وزیر نیرو دولت قبل (که خود زادگاهش یزد است) سبب شده تا صحنه واقعی زاینده رود و حجم آن مورد دستبرد قرار گیرد و اکنون حق آبه بران اصفهان معتقدند که آب بران زاینده رود در کنار دو استان دیگر ذکر می شوند، درحالیکه یک طرف یعنی اصفهان حق به رسمیت شناخته شده قانونی دارد و طرف دیگر به جهت داد وستدهای دولتی و نقض قراردادها و مقررات از سالیان گذشته به این سو، به زاینده رود دست درازی های کرده اند که عملا کار را بسیار پیچیده ساخته، در مجموع از جنابعالی خواهشمندم به جهت بهره برداری حداکثری از فرصت ها و جلوگیری از فرصت سوزی ها شخصا به موضوع ورود نمایید، آن هم در بالاترین سطح برای حل مشکلی که می تواند ابعاد متعدد اجتماعی، اقتصادی و حتی سیاسی امنیتی پیدا کند. در زیر اهم موانع و مشکلاتی که بی توجهی به زاینده رود می تواند ایجاد کند، ذکر می شود.

۱)آسیب های وارده به محیط زیست

۲) تخریب زمین های کشاورزی

۳) تصرفات غیرقانونی حریم زاینده رود

۴) آلودگی های ایجاد شده در گاوخونی

۵) خشک شدن درختان مثمر

۶) مشکلات روحی و روانی برای اقشار مختلف مردم اعم از کشاورزان، مردم شهر و..

۷) رکود صنعت توریسم داخلی و خارجی

۸) مشکلات اقتصادی وفقر شدید مردم روستایی

۹) آسیب های اجتماعی

۱۰) کاهش درآمدهای کلی استان

۱۱) حاشیه نشینی و مهاجرات روستائیان به شهر

۱۲) کاهش تولید محصولات استراتژیک و افزایش وابستگی خارجی

۱۳) خسارات وارده به ابنیه تاریخی و کاهش مقاومت آنها

۱۴) فرونشست گسترده زمین

۱۵) اختلافات شدید بین استانها

۱۶)نادیده گرفتن قانون توزیع عادلانه آب مصوب ۱۳۶۱

۱۷) رخ دادن مسائل امنیتی و سیاسی

از حسن توجه جنابعالی قدردانی می نماید .»

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها