|

واکنش وزیر سابق خارجه به ادعاهای برجامی آمریکا

‌ظریف همچنان پیگیر برجام

وزیر خارجه سابق ایران که تابستان همین امسال به پایان دوران خدمت خود رسید، یکی از آن رفتگان و البته بانیان برجام است؛ اما انگار برخلاف دیگران او تنها کسی است که همچنان پیگیر تحولات و اتفاقات حول و حوش برجام است و موضع‌گیری آمریکایی‌ها برایش بسیار گران تمام می‌شود.

‌ظریف همچنان پیگیر برجام

به گزارش روزنامه شرق، از میان آنانی که پای میز امضای برجام بودند، اکنون تنها وزرای خارجه روسیه و چین هنوز بر سر کار هستند و باقی جای خود را به جانشینانی داده‌اند که برخی از همان‌ها هم به پایان دوران خود رسیده و جایگزین شده‌اند. وزیر خارجه سابق ایران که تابستان همین امسال به پایان دوران خدمت خود رسید، یکی از آن رفتگان و البته بانیان برجام است؛ اما انگار برخلاف دیگران او تنها کسی است که همچنان پیگیر تحولات و اتفاقات حول و حوش برجام است و موضع‌گیری آمریکایی‌ها برایش بسیار گران تمام می‌شود. محمدجواد ظریف، در واکنش به اظهارات اخیر رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در توییتر نوشت: «نماینده ویژه آمریکا در امور ایران، در حال سوءاستفاده از تغییر دولت در ایران و «فراموش‌کاری» تروئیکا و اتحادیه اروپایی است تا تاریخ اخیر را بازنویسی کند. ایران هرگز [توافق] را ترک نکرده است که بخواهد «بازگشت دوجانبه به برجام» داشته باشد. ایالات متحده این کار را کرد. برای مرور اسناد «عدم اجرای» برجام از سوی ایالات متحده و نیز از سوی تروئیکای اروپایی، لطفا undocs.org/A/75/968 را ببینید». پیوندی که ظریف در توییت خود قرار داده، پیوند صفحه‌ای در وب‌سایت اسناد سازمان ملل متحد است که در آن نامه‌های متعدد او در طول سالیان از جایگاه وزیر خارجه ایران در مسئله برجام و در رابطه با قطع‌نامه ۲۲۳۱ سازمان ملل که پشتوانه برجام بود، خطاب به دبیر کل سازمان ملل ارسال شده است و در آنها به جزئیات اقدامات دیگر بازیگران برجام یا به عبارت بهتر ناکامی آنان در عمل به تعهدات خود تشریح و تصریح شده است. توییت ظریف در پی برخی اظهارات مالی منتشر می‌شود که او در آن چند مرتبه از «بازگشت دوجانبه» یا «بازگشت ایران» به برجام سخن گفته است. او و البته برخی دیگر از مقامات آمریکا اخیرا چنین ادعایی را در کنار ادعاهای دیگر برجامی علیه ایران مطرح کرده‌اند.


این واکنش در حالی مطرح می‌شود که ظریف پس از پایان خدمتش در وزارت خارجه دولت حسن روحانی، حضوری به‌شدت کم‌سروصداتر در توییتر داشته است و پس از معرفی کتابی که وزارت خارجه به‌عنوان روایت برجام منتشر کرد، تنها یک واکنش چندکلمه‌ای کوتاه به یکی از صحبت‌های دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا داشته است. او با نقل مطلبی که در آن ترامپ گفته بود تا یک دهه پیش اسرائیل کنگره آمریکا را کنترل می‌کرد نوشته بود: «هنوز هم می‌کند». به جز این توییتر ظریف در چندماهی که از پایان کارش گذشته، ساکت بوده است.


از سوی دیگر، ظریف در حالی به دفاع از برجام پرداخته است که جانشینان او و تیمش، حسین امیرعبداللهیان وزیر خارجه فعلی و علی باقری‌کنی، معاون سیاسی او که در جایگاه سابق سیدعباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران در مذاکرات احیای برجام است، رویکرد متفاوتی به مسئله برجام داشته‌اند. آنها در اظهارات خود درباره این مذاکرات، تأکید خود را از موضوع برجام به بحث رفع تحریم‌ها تغییر داده‌اند و باقری به طور خاص حتی از به‌زبان‌آوردن یا نوشتن نام برجام نیز ابا داشته است. ظریف و تیمش همواره تأکید داشتند برای هر مسئله آمریکا و در صورتی که واشنگتن قصد اظهارنظر در این باره را دارد، می‌توانند با بازگشت به برجام و در نتیجه حضور پای میز گفت‌وگوهای کمیسیون مشترک برجام، مسئله را برای خودشان و همه حل کنند؛ اما تیم امیرعبداللهیان در صحبت‌هایشان، به‌خصوص در هفته‌های گذشته، از شرایط لازم برای بازگشت آمریکا به برجام سخن گفته‌اند و باقری حتی اظهار کرده است شرایط برای بازگشت آمریکا فراهم نیست.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها