|

تعیین تکلیف ایرانیان دوتابعیتی در سامانه میخک

وزیر امورخارجه کشور از تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان و تعیین تکلیف ایرانیان دوتابعیتی و راه‌اندازی پرسمان تردد در سامانه میخک وزارت امور خارجه خبر داد.

تعیین تکلیف ایرانیان دوتابعیتی در سامانه میخک

وزیر امورخارجه کشورمان از تدوین قانون جامع حمایت از ایرانیان، گسترش زبان فارسی، تعیین تکلیف ایرانیان دو تابعیتی و راه‌اندازی پرسمان تردد در سامانه میخک وزارت امور خارجه خبر داد.

حسین امیر عبداللهیان، وزیر امور خارجه عصر امروز چهارشنبه در حاشیه نشست شورای عالی ایرانیان خارج از کشور به ریاست رییس جمهور با بیان این که دولت سیزدهم دولت عملگرا است گفت: در بررسی‌هایی که در ۴ ماه گذشته داشتیم به این نتیجه رسیدیم که حضور برخی وزرا و روسای سازمان‌ها و نهادها ایرانی در ترکیب شورای عالی ایرانیان ضروری است بنابراین یکی از مصوبات ما اضافه شدن سازمان ها و وزارتخانه ها به ترکیب و ساختار شورای عالی ایرانیان خارج از کشور است که این خیلی به حل مشکلات و پیگیری هایی که آنها خواهند داشت کمک می کند.

وزیر امورخارجه با بیان این که کارگروه قضایی ما با همکاری کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس شورای اسلامی موظف شدن حداکثر ظرف ۶۰ روز قانون جامع حمایت از ایرانیان را تدوین کنند و مراحل قانونی آن را ارائه دهند افزود: این قانون کمک می‌کند مشکلاتی که ایرانیان به لحاظ قانونی و حقوقی در کشور با آن مواجه هستند تسهیل شود و تکلیف خود را نسبت به مسائلی که باید پیگیری کنند بدانند.

امیرعبداللهیان با بیان این توسعه و گسترش زبان فارسی از دیگر موضوعاتی بود که در نشست امشب مورد توجه قرار گرفت، گفت: بنیاد سعدی، وزارت آموزش و پرورش و سازمان صدا و سیما در کشور متولی این کار هستند.

وی افزود: یکی از نگرانی های ما این است که نسل جدید ایرانیان خارج از کشور با مشکلاتی مواجه هستند که حتی ما مجبور شدیم در ماه‌های اخیر سامانه‌های وزارت امور خارجه را برای ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان دوزبانه کنیم. متاسفانه برخی از ایرانیان نسل جدید از نوشتن فارسی دور شدن و این مشکلاتی را در این رابطه ایجاد کرده است.

وزیر امورخارجه از دیگر موارد مورد تاکید قانون جامعه حمایت از ایرانیان، تعیین تکلیف وضعیت ایرانیان دو تابعیتی دانست و گفت: در قانون فعلی موانعی در این رابطه وجود دارد.

وی افزود: از دیگر موضوعاتی که در جلسه امروز مورد توجه قرار گرفت صدور کارت ملی برای ایرانیان که به سن ۱۵ سال رسیدند بود که البته در وزارت خارجه این سازوکار فراهم شده که طی روزهای آینده به سرعت به دریافت اطلاعات ایرانیان با روش های جدید بدون اینکه نیازمند باشند برای گرفتن کارت ملی به زحمت بیفتند شروع می کنیم چرا که برای بسیاری از معاملات و کارهای بانکی در ایران به این کار نیاز دارند.

امیرعبداللهیان در ادامه گفت: ما از ساعت ۸ صبح امروز چهارشنبه ۸ دی ماه در سامانه میخک وزارت امور خارجه محیط و امکانی را به عنوان پرسمان تردد برای خارجیان از ایران که امیدواریم این واژه برای آنها خیلی سخت نباشد فراهم کردیم که کاربران می‌توانند با کمترین اطلاعاتی که به ما می دهند بپرسند آیا می توانند به راحتی بعد از ورودشان به ایران از کشور خارج شوند یا خیر؟ که در پاسخ به سوال آنها، حداکثر ظرف ۱۰ روز پاسخ می دهیم و وزارت خارجه تضمین می کند ایرانیان به راحتی می توانند به سرزمین مادری خود سفر کنند و نه یکبار بلکه ده ها بار در سال می توانند این سفر را تکرار کنند.

وزیر امورخارجه گفت: ایرانیان خارج از کشور صرف نظر از دین، گرایش سیاسی و اندیشه برای ما قابل ارزش هستند و ما در وزارت خارجه موظف هستیم به همه اتباع ایرانی بدون قایل شدن هیچ استثنایی خدمات ارائه دهیم.

وی تاکید کرد: در چهار ماه گذشته حتما در بحث هایی که از منظر آسیب شناسی مورد مطالعه قرار دادیم یکی از ایرادات کار ما در دستگاه دیپلماسی این است که در سفارتخانه ها نشسته ایم تا مراجعین در واقع به محل سفارت‌خانه برای پیگیری مشکلاتشان بیایند. البته ما سفرایی هم داریم که در جمع ایرانیان همیشه حضور داشتند و بسیار رابطه صمیمانه ای را با ایرانیان برقرار کردند.

امیرعبداللهیان در ادامه با اشاره به رضایت مندی برخی از ایرانیان خارج از کشور از نحوه خدمات کنسولی و همچنین طرح برخی مشکلات از نحوه خدمات دهی کنسولگری ها بخاطر رفتار برخی کارمندان گفت: حضور سفرا و سرکنسول های کشورمان در بین ایرانیان مقیم خارج از کشور و جامعه خارجیان ایرانیان خارج از کشور کمک می‌کند که درک درستی از این موضوع داشته باشیم.

وزیر امورخارجه تصریح کرد: مایلم که این نوید را به ایرانیان خارج از ایران بدهم که طی حداکثر شش ماه آینده روندی را شروع می‌کنیم که در بین جامعه ایرانیان مقیم هر منطقه و حوزه و یا کشور بر اساس ترکیب جمعیتی ایرانیان که در آن کشور داریم تعدادی از افراد به عنوان معتمدین ایرانیان آن کشور به ما معرفی شوند تا ما بتوانیم در شش ماهه آینده نشستی را با حضور رئیس جمهور برگزار کنیم.

وی یادآورشد: بخشی از اعضای نشست یادشده افراد اصلی عضو در شورای عالی ایرانیان خارج از کشور و حداقل ۵۰ درصد دیگر نیز نمایندگان واقعی و معتمدین ایرانیان خارج از کشور از همه مناطق باشند و مثل یک شورای شهری که در داخل کشور سامان داده شده بتوانیم در مورد ایرانیان خارج کشور چنین شورا و تجمع و ساختاری را داشته باشیم که بطور دقیق بتوانیم مشکلات ایرانیان خارج از کشور را لمس کنیم و آنها نیز از این فرصت برخوردار باشند که به درک مشترک رسیده تا به حل مشکلات کمک کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها