|

وحید جلال‌زاده، رییس کمیسیون امنیت ملی:

پیشنهادات ۱+۴ برای توافق موقت در دست بررسی است

رییس کمیسیون امنیت ملی گفت: پیشنهادات ۱+۴ برای توافق موقت ایده آل ما نیست، اما در دست بررسی بوده و پذیرفته یا رد نشده است.

پیشنهادات ۱+۴ برای توافق موقت در دست بررسی است

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه سیاست و دستورالعمل تیم اعزامی به وین در وهله اول، توافقی دائم و حداکثری برای منافع جمهوری اسلامی است، گفت: پیشنهادات ۱+۴ برای توافق موقت ایده آل ما نیست، اما در دست بررسی بوده و پذیرفته یا رد نشده است.

وحید جلال زاده روز چهارشنبه با بیان اینکه جمهوری اسلامی خروج یک طرفه طرفین از توافق بدون پرداخت خسارت سیاسی و اقتصادی را تجربه کرده، اظهار داشت: هرگونه توافق نیازمند یک اعتمادسازی برای تامین منافع جمهوری اسلامی است.

وی با تاکید بر اینکه هرگونه توافق نیازمند انجام تعهدات است، بیان کرد: غرب در عدم پایبندی به تعهدات توافق گذشته، سبب یک بی اعتمادی شده است که باید در صدد رفع آن قدم‌های موثری بردارد.

نماینده مردم ارومیه در خانه ملت با بیان اینکه این دوره از مذاکرات در امر تنبیه امریکا برای بازگشت به برجام است، گفت: امریکا عملا پشت درب‌های مذاکرات ۴+۱ ایستاده است؛ اگر این دوره از مذاکرات در راستای تامین منافع جمهوری اسلامی باشد، می‌توان در رابطه با ورود آنان به مذاکرات فکر کرد.

وی با بیان اینکه برای ورود امریکا به مذاکرات خوش بین نیستیم، اظهار داشت: در سال گذشته قطعنامه‌های این کشور برای اولین بار در شورای امنیت رای نیاورد که شکست بزرگی برای آنان محسوب می‌شد؛ تجربه گذشته ما از کارشکنی‌های دولت امریکا، ما را به این باور می‌رساند که آنان با بازگشت به برجام در تلاش خواهند بود تا از این امتیازات برجامی برای محدودسازی استفاده کنند.

جلال زاده با بیان اینکه بازگشت آمریکا در جریان توافق موقت مد نظر نیست، عنوان کرد: طرف‌های غربی به توانمندی‌های ایران واقف و از طولانی شدن و بی نتیجه ماندن مذاکرات نگران هستند که پیشنهاد توافق موقت برای دست یابی به یک توافق دائم در همین راستا ارائه شده است.

رییس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با اشاره به تعهد دولت در قانون اقدام راهبردی، گفت: هرچند اولویت و هدف ما رسیدن به یک توافق دائمی است ولی باید اذعان کنیم که توافق موقت لطمه‌ای به قانون اقدام راهبردی مجلس وارد نمی‌کند؛ توافق موقت در قالب یک پیشنهاد ارائه شده که نه رد و نه تایید شده است.

دور اخیر از دوشنبه ششم آذر ۱۴۰۰ آغاز شده و گفت‌وگوها به اذعان هیات‌های مذاکره کننده پیشرفت‌هایی کرده است. اما شنیده می‌شود که با وجود پیشرفت‌های صورت‌گرفته در گفت‌وگوها، همچنان طرح برخی خواسته‌های زیاده‌خواهانه و حتی بعضا تلاش برای بازگرداندن متن به عقب ادامه دارد و همین مسئله یکی از عوامل کندی گفت‌وگوها بوده است.

جمهوری اسلامی ایران با موافقت برای مشارکت در مذاکرات وین حداکثر شجاعت و بصیرت خود به منصه ظهور گذاشته و انتظار دارد که طرف‌های مقابل رویکرد مسئولانه و اقدامات معتبری را برای جبران اشتباهات گذشته بردارند.

هیات جمهوری اسلامی ایران با جدیت و اختیارات لازم برای حصول توافق پایدار و قابل اتکا در مذاکرات حضور دارد و درصورتی که طرف مقابل آمادگی جدی‌تری برای لغو تحریم‌ها داشته باشد زمان دست یابی به توافق نهایی کوتاه‌تر خواهد بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها