|

معرفی بهترین کتاب های ایرانی 2021

نوبت می‌رسد به معرفی بهترین کتاب‌های ایرانی. آنهایی که از قلم نویسنده‌ای هم‌وطن روی کاغذ آمده‌اند تا به زندگی‌مان معنا ببخشند و کمک کنند چیزهای بیشتری یاد بگیریم.

معرفی بهترین کتاب های ایرانی 2021

رفتن دنبال راهی که اکثر مردم می‌روند همواره توصیه شده است. شاید این موضوع در برخی موارد صدق نکند، اما اکثر اوقات فیلم‌ها، مکان‌ها و حتی کتاب‌هایی که محبوب می‌شوند واقعا ارزش وقت‌گذاشتن را دارند.

نوبت می‌رسد به معرفی بهترین کتاب‌های ایرانی. آنهایی که از قلم نویسنده‌ای هم‌وطن روی کاغذ آمده‌اند تا به زندگی‌مان معنا ببخشند و کمک کنند چیزهای بیشتری یاد بگیریم. معیار انتخاب این کتاب‌ها میزان فروششان بوده است. در این فهرست، سال انتشار کتاب در نظر گرفته نشده است و فقط آنهایی را نام برده‌ایم که در سال ۲۰۲۱ پرفروش بوده‌اند.

۱. آن سوی مرگ

نویسنده: جمال صادقی
ناشر: معارف
تعداد صفحات: ۳۴۶

همیشه دانستن درباره زندگی پس از مرگ برای بسیاری از ما جالب بوده است. در این کتاب هم قرار است سه خاطره را بخوانید درباره کسانی که تجربه رفتن به برزخ و برگشتن به زندگی را داشته‌اند. خواندن رمز و رازهای این‌چنینی جذاب است، اما شاید افراد مبتلا به بیماری‌های قلبی یا آنهایی که روان آسیب‌پذیر دارند با خواندن این کتاب اذیت شوند.

۲. چشم‌هایش

نویسنده: بزرگ علوی
ناشر: نگاه
تعداد صفحات: ۲۷۱

احتمالا بسیار زیاد درباره این کتاب خوانده و شنیده‌اید، اما برای کسانی که نمی‌دانند باید بگوییم که این کتاب اثری پلیسی است که ته‌مایه عشق‌وعاشقی هم دارد. این کتاب جذاب از نویسنده چشم‌هایش به زبان‌های عربی و کردی هم ترجمه شده است. شاید بد نباشد امسال کتاب چشم‌هایش را در فهرست خواندنی‌هایتان قرار دهید تا کمی حال‌وهوای نیمه اول قرن چهاردهم شمسی را تجربه کنید.

۳. یک عاشقانه آرام

نویسنده: نادر ابراهیمی
ناشر: روزبهان
تعداد صفحات: ۲۷۲

یک عاشقانه آرام، عاشقانه و سیاسی است، ترکیبی که شاید نتوانید هر جایی پیدایش کنید! نادر ابراهیمی داستان زوجی را روایت می‌کند که به‌دلیل مبارزات سیاسی مجبورند سختی‌های زندگی را تحمل کنند. این کتاب عاشقانه جزو بهترین کتاب های ۲۰۲۱ است که خوانندگان زیادی آن را توصیه کرده‌اند.

۴ . ماشاالله‌خان در بارگاه هارون‌الرشید

نویسنده: ایرج پزشک‌زاد
ناشر: فرهنگ معاصر
تعداد صفحات: ۳۱۲

در این کتاب طنز، داستان یک دربان بانک به‌نام ماشاالله‌خان را خواهید خواند که تحت‌تأثیر کتاب‌های تاریخی دوران هارون‌الرشید قرار گرفته است و احساس می‌کند در آن زمان زندگی می‌کند. وی به‌خاطر علاقه زیادی که به آن دوران دارد، نزد ساحران رفته و از آنها می‌خواهد روحش را به دوران خلافت هارون‌الرشید ببرند، چیزی شبیه آنچه در سریال قهوه تلخ دیدیم.

در ادامه اتفاقات تلخ و مصیبت‌های زیادی بر سر او می‌آید که البته به شیوه‌ای شیرین روایت می‌شوند.

۵ . من او

نویسنده: رضا امیرخانی
ناشر: افق
تعداد صفحات: ۶۰۰

همان‌طور که از نام این کتاب پیداست، با یک داستان عاشقانه طرف هستیم. علی فتاح از خانواده‌ای تاجر در دوران پهلوی است که عاشق دختر خدمتکار خانواده‌اش شده است. اما قصد دارد تا وقتی مطمئن شود عشقش به مهتاب پاک است، از ازدواج با او خودداری کند.

۶ . آخرین رؤیای فروغ

نویسنده: سیامک گلشیری
ناشر: چشمه
تعداد کلمات: ۱۶۰

اگر اهل خواندن داستان‌هایی هستید که در یک محیط بسته روایت می‌شوند، این کتاب برایتان خوشایند خواهد بود. داستان کتاب درباره زن میان‌سالی به‌نام فروغ است که به فراموشی مبتلا شده است. دختران فروغ و همسرانشان در یک ویلا دور هم جمع شده‌اند تا درباره حال نامساعد مادرشان با یکدیگر گفت‌وگو کنند، اما در این میان متوجه رازی درباره مادرشان می‌شوند. کل این اتفاقات در همان ویلا رخ می‌دهد و قرار است گفت‌وگوهای میان افراد خانواده و فروغ، که دیگر آنها را نمی‌شناسد، بخوانید.

. سرخ سفید

نویسنده: مهدی یزدانی‌خرم
ناشر: چشمه
تعداد صفحات: ۲۶۶

شخصیت‌های این کتاب عبارت‌اند از مهدی که کاراته‌کار است و دو روح سرگردان که یکی‌شان شاعر است و دیگری خبیث! مهدی کارمندی است که علاوه بر علاقه به کاراته، دستی هم در نویسندگی دارد، اما داستان‌های او طرف‌دار چندانی ندارد. خب نقش روح‌ها در این میان چیست؟ داستان‌هایی از آنها روایت می‌شوند که در دل تاریخ رخ می‌دهند و در نهایت به داستان مهدی پیوند می‌خورند.

۸. چهل‌سالگی

نویسنده: ناهید طباطبایی
ناشر: چشمه
تعداد صفحات: ۹۰

در این کتاب قرار است درباره خاطرات خوش گذشته بخوانید که در زمان حال دیگر خوشایند نیستند. داستانی که دلدادگی زن قهرمان داستان در گذشته را روایت می‌کند، اما این دلدادگی با سرخوردگی‌های امروز او گره می‌خورند. کتاب چهل‌سالگی روایتگر نگرانی‌ها و آنچه در زندگی یک زن امروزی تقریبا خوشبخت می‌گذرد است. اگر می‌خواهید یکی از بهترین کتاب های فارسی ۲۰۲۱ را بخوانید، خواندن این کتاب را به شما پیشنهاد می‌کنیم.

۹. هیچ دوستی به‌جز کوهستان

نویسنده: بهروز بوچانی
ناشر: چشمه
تعداد صفحات: ۲۴۸

بهروز بوچانی در جریان پناهندگی به قصد مهاجرت به استرالیا دستگیر شد و تصمیم گرفت از این اتفاق تلخ یک داستان خلق کند. او ۵ سال داستان خود را از طریق شبکه‌های اجتماعی برای دوستش ارسال می‌کرد تا درنهایت در سال ۲۰۱۸ این کتاب چاپ شد.

۱۰ . نیم دانگ پیونگ‌یانگ

نویسنده: رضا امیرخانی
ناشر: افق
تعداد صفحات: ۳۴۴

نویسنده این کتاب همراه هیئتی سیاسی به کره شمالی رفته‌اند و وی تصمیم گرفته آنچه را در این کشور تعجب‌برانگیز می‌بیند به تحریر درآورد. اگر از علاقه‌مندان به ماجراهای عجیب این کشور هستید، شاید خواندن این کتاب برایتان جذاب باشد.

۱۱. تکه‌هایی از یک کل منسجم

نویسنده: پونه مقیمی
ناشر: بینش نو
تعداد صفحات: ۳۶۰

آخرین اما نه کم‌اهمیت‌ترین کتاب این فهرست «تکه‌هایی از یک کل منسجم» است. این کتاب بسیار پرطرف‌دار به مسائل روان‌شناختی و بین‌فردی می‌پردازد. «تکه‌هایی از یک کل منسجم» یادمان می‌دهد چطور رابطه بهتری با خودمان داشته باشیم و من درونی را بهتر بشناسیم و چطور روابط بهتری با دیگران برقرار کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها