|

ادامه حواشی دوپینگی های ووشو

مسئولان قبلی فدراسیون ووشو در حالی درباره معرفی نام دو سانداکار دوپینگی تیم ملی مردان پنهان‌کاری کرده‌اند که حالا از یک تخلف دیگر آنها پرده برداشته شده است؛ این تخلف مربوط به همین پرونده است، جایی که نمونه آزمایش دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور مثبت شده اما او با هماهنگی مهدی علی‌نژاد، رئیس وقت فدراسیون ووشو در رقابت‌های لیگ باشگاه‌های کشور (سال 97) شرکت کرده است.

ادامه حواشی دوپینگی های ووشو

مسئولان قبلی فدراسیون ووشو در حالی درباره معرفی نام دو سانداکار دوپینگی تیم ملی مردان پنهان‌کاری کرده‌اند که حالا از یک تخلف دیگر آنها پرده برداشته شده است؛ این تخلف مربوط به همین پرونده است، جایی که نمونه آزمایش دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور مثبت شده اما او با هماهنگی مهدی علی‌نژاد، رئیس وقت فدراسیون ووشو در رقابت‌های لیگ باشگاه‌های کشور (سال 97) شرکت کرده است.

طبق حکم صادر‌شده از‌سوی کمیته ضد‌دوپینگ فدراسیون جهانی ووشو (IWUF) در تاریخ ۱۳ تیر‌ماه ۱۳۹۸، حمیدرضا قلی‌پور به دلیل دوپینگ در مسابقات جام جهانی ساندا ۲۰۱۸، از تاریخ ششم آبان‌ماه ۱۳۹۷ به مدت چهار سال از شرکت در کلیه میادین محروم شده است. این حکم در ۱۵ آذر‌ماه ۱۳۹۷ (ششم دسامبر ۲۰۱۸) به او و فدراسیون ووشوی ایران ابلاغ شده است تا از هرگونه فعالیت کاپیتان تیم ملی جلوگیری شود. اما باوجود‌این، قلی‌پور در هفته نهم و دهم لیگ برتر سال ۱۳۹۷ که در تاریخ ۱۶ بهمن همین سال برگزار شده، به‌عنوان بازیکن تیم دانشگاه آزاد در این میدان حاضر می‌شود و پس از برتری مقابل با میلاد عارفی‌مقام به روی سکو می‌رود.

نکته درخور‌توجه درباره حضور غیرقانونی قلی‌پور در پیکارهای لیگ اینجاست که او بعد از این دیدار، رسما از ورزش قهرمانی خداحافظی می‌کند. یک خداحافظی سؤال‌برانگیز که حالا باعث شده تا بیش‌از‌پیش، تیم قبلی مدیریتی این فدراسیون به مخفی‌کاری نمونه‌های دوپینگ ورزشکاران متهم شوند. با توجه به قوانین آژانس جهانی ضد‌دوپینگ (وادا)، این اقدام قلی‌پور و اجازه‌دادن فدراسیون ووشوی ایران به او جهت حضور در مسابقات لیگ، خلاف مقررات است و با توجه به تخلف محرز‌شده باید دید فدراسیون ووشو چه پاسخی درباره این اقدام غیرقانونی قهرمان صاحب‌نام ووشوی ایران و جهان دارد. هر‌چند به نظر می‌رسد مسئولان فعلی که چند‌صباحی است اداره این فدراسیون را بر عهده گرفته‌اند، تمایلی به اظهارنظر در این زمینه ندارند.

نکته تأمل‌برانگیز دیگر اینجاست که نتیجه آزمایش مثبت دوپینگ حمیدرضا قلی‌پور و معین تقوی در رقابت‌های جام جهانی 2018، در دوران ریاست مهدی علی‌نژاد بر فدراسیون ووشو (معاون فعلی وزیر ورزش) و در زمان فعالیت امیر صدیقی به‌عنوان رئیس روابط بین‌الملل فدراسیون ووشو (رئیس فعلی فدراسیون ووشو) صادر شده‌اند. علی نژاد در حالی 13 سال ریاست فدراسیون ووشو را عهده‌دار بود که حالا با به‌وجود‌آمدن بحث دوپینگ این دو ملی‌پوش و البته دوپینگ مریم هاشمی، عضو تیم ملی ساندای بانوان با اتهامات زیادی مواجه شده است. هاشمی در رقابت‌های قهرمانی جهان 2019 به مدال طلا دست یافته بود که حالا با محرز‌شدن دوپینگش، باید این مدال را پس بدهد.

دوپینگ هاشمی نیز چند روز پیش در شرایطی رسانه‌ای شد که علی‌نژاد را بالاخره مجبور به واکنش کرد. واکنش‌هایی که بیشتر شبیه توجیه بود و ابهامات موجود را از میان برنداشت. معاون قهرمانی وزارت ورزش و جوانان در برنامه ورزش و مردم با بی‌اهمیت جلوه‌دادن دوپینگ دو سانداکار تیم ملی مردان در رقابت‌های جام جهانی 2018 گفت: «جام جهانی رقابت‌های خیلی مهمی محسوب نمی‌شود و مسابقات قهرمانی جهان تورنمنت اصلی محسوب می‌شود. عزیزانی که در حوزه رزمی کار می‌کنند، باید جست‌وجو کرده باشند که این کار را نکردند. فدراسیون ووشو هیچ مسئولیتی برای اعلام مثبت‌شدن تست دوپینگ این نفرات نداشته است. این موضوع نظام‌نامه دارد و براساس نظام‌نامه وادا باید رفتار کنیم و نمی‌توانیم براساس سلایق خودمان تصمیم بگیریم. همیشه دوپینگ را یا نادو اعلام کرده است یا کمیته بین‌المللی المپیک، شورای المپیک، فدراسیون جهانی و آسیایی و فدراسیون‌های ملی هیچ مسئولیتی نداشته‌اند. جوری با این دوپینگ برخورد شده است که انگار در طول تاریخ هیچ‌وقت تست دوپینگ در ورزش ایران انجام نشده و برای اولین‌بار این اتفاق افتاده است».

علی‌نژاد در حالی در صحبت‌هایش رقابت‌های جام جهانی را کم‌اعتبار قلمداد می‌کند که انگار یادش رفته است دو سال پیش وقتی ایران در این مسابقات به عنوان قهرمانی رسید، سایت فدراسیونش این قهرمانی را تاریخی توصیف کرد اما حالا که دو نمونه دوپینگ از این جام جهانی در‌آمده، می‌گوید قهرمانی جهان تورنمنت اصلی این رشته است.

در اینکه اسامی نام ورزشکاران دوپینگی باید طبق ضوابط و چارچوبی که وادا برای آن تعریف کرده اعلام شود، هیچ شکی نیست. اما همواره عرف و روال بر این بوده که بعد از محرز‌شدن نمونه مثبت دوپینگ ورزشکاران، فدراسیون مربوطه هم در این مورد اطلاع‌رسانی می‌کند.

سؤال اینجاست که چرا بعد از گذشت دو سال علی‌نژاد جوری اظهارنظر می‌کند که انگار بعد از سال‌ها حضور در ورزش با رسانه و افکار عمومی آشنا نیست. جالب‌تر اینکه می‌گوید اصحاب رسانه و رزمی‌نویس خودشان باید دنبال این موضوع می‌رفتند تا اسامی دوپینگی‌ها را پیدا کنند.

تیم ملی ووشوی ایران سال گذشته با هشت مدال طلا در بخش ساندای مسابقات قهرمانی جهان 2019، برای دومین‌بار قهرمان شده بود که حالا با دوپینگی‌شدن هاشمی تعداد طلاهای او به هفت می‌رسد. چینی‌ها که همواره قدرت بلامنازع ووشوی جهان به شمار می‌روند، با شش مدال طلا، یک نقره و یک برنز بر سکوی دوم رقابت‌ها قرار گرفتند. در این زمینه نیز شایعاتی مطرح شد که مریم هاشمی مدال طلای خود در رقابت‌های ارزشمند قهرمانی را تقدیم رهبری کرده است که این موضوع تکذیب شد. بدون تردید ووشو جزء معدود فدراسیون‌های ورزشی بوده که در یک دهه اخیر بسیار موفق عمل کرده و سهم اثرگذاری در مدال‌آوری‌های ورزش ایران در میادین جهانی و آسیایی داشته است.

چه بهتر اینکه علی‌نژاد و تیمش درباره معرفی اسامی دوپینگی‌های این رشته پنهان‌کاری نمی‌کردند تا این‌گونه سال‌ها تلاش و زحمات آنها برای اهالی این رشته زیر سؤال نرود. بماند که صحبت‌های ضدونقیض قلی‌پور دراین‌باره هم به خیلی از حواشی دامن زد. او ابتدا مدعی شد که شوهرخواهرش در اقدامی تلافی‌جویانه در نوشیدنی‌اش ماده نیروزا ریخته و بعد از آن از دسیسه‌هایی در اردوی تیم ملی حرف زد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها