|

بازی ایران و کره با VAR نمایشی!

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال اعلام کرد: اگر AFC داوران این سیستم را به کشورمان نفرستد، به شکل آفلاین از کمک داور ویدیویی در این مسابقه استفاده خواهد شد.

بازی ایران و کره با VAR نمایشی!

به گزارش فارس، با توجه به عقد قرارداد فدراسیون با شرکت بلژیکی و اینکه کنفدراسیون فوتبال آسیا با یک شرکت دیگر برای اجرای سیستم ویدئویی قرارداد دارد، در بازی ایران و کره شاهد یک VAR نمایشی خواهیم بود.

صبح امروز خداداد افشاریان، سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال در گفت و گویی رادیویی درباره نحوه استفاده از سیستم VAR در بازی ایران و کره جنوبی اعلام کرد اگر AFC داوران این سیستم را به کشورمان نفرستد، به شکل آفلاین از کمک داور ویدیویی در این مسابقه استفاده خواهد شد. در سیستم آفلاین همان کارها انجام می‌شود اما هیچ‌گونه گزارشی به داور بازی نخواهیم داد.

با این اظهارات این سوال به وجود می آید که اگر قرار بود سیستم VAR به ایران بیاید و مورد استفاده قرار نگیرد چرا عزیزی خادم تاکید داشت که این سیستم حتما باید در دیدار ایران و کره جنوبی مورد استفاده قرار بگیرد؟ آن هم در شرایطی که این سیستم به صورت آفلاین و تنها برای آموزش داوران کشورمان استفاده می شود.

پس از این صحبت برای پیگیری نحوه استفاده از VAR به شکل آنلاین و اینکه آیا قرار نیست این سیستم تاثیری در قضاوت تیم داوری بازی ایران و کره جنوبی داشته باشد با افشاریان تماس گرفتیم که وی اظهار داشت: در زمان استفاده آنلاین از VAR تعدادی داور در اتاق مانیتورینگ مستقر می‌شوند و صحنه‌های بازی را آنالیز می‌کنند اما هیچ گزارشی به داور وسط ارائه نمی‌شود. با وجود آنالیز تمام صحنه‌ها، سیستم آفلاین هیچ دخالتی در تصمیم‌گیری داور بازی ندارد.

وی افزود: اگر قرار باشد از سیستم VAR آنلاین استفاده شود، فیفا و AFC اسامی سه یا چهار داور که لایسنس VAR را دارند، را ابلاغ می‌کنند تا در اتاق مربوط به این سیستم بنشینند و به داور کمک کنند. تاکنون ما چنین ابلاغی دریافت نکرده‌ایم. هرچند آمادگی استفاده آنلاین از VAR را داریم. در بازی ایران و کره جنوبی هم داوران خودمان در اتاق مانیتورینگ می‌نشینند اما به داور وسط کمک می‌کنند.

سرپرست کمیته داوران فدراسیون فوتبال تصریح کرد: البته به دلیل آمادگی ما برای استفاده از سیستم آنلاین مشکلی در راه میزبانی تیم ملی در رقابت‌های انتخابی جام جهانی به وجود نمی‌آید زیرا از حق قانونی خود استفاده کرده و شرکت مورد تایید فیفا را برای استفاده از سیستم VAR انتخاب کرده‌ایم. اینکه AFC با شرکت دیگری قرارداد دارد بحثی حقوقی و اداری است که باید بین فدراسیون فوتبال و کنفدراسیون فوتبال آسیا حل شود. ما آمادگی استفاده از VAR را داریم و با یک شرکت بلژیکی هم قرارداد بسته‌ایم اما AFC با شرکتی قرارداد دارد که به دلیل تحریم‌ها نمی‌توانیم با آن همکاری کنیم.

به گزارش فارس، با این اظهارات مشخص نیست در بازی هایی که زیر نظر AFC برگزار می شود و این نهاد با یک شرکت دیگر قرارداد دارد چگونه قرار است از سیستم VAR در آینده در فوتبال کشورمان استفاده شود و اگر AFC شرکت مد نظر تحت قرارداد فدراسیون را قبول ندارد و برای استفاده از این سیستم، داور اعزام نمی کند چه تدبیری برای دیدارهای بعدی تیم ملی یا تیم های باشگاهی کشورمان صورت می گیرد؟

256 251

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها