|

حکم جنجالی برای مصاحبه با ‌ «شرق»

رئیس فدراسیون جودو به فاصله چند روز بعد از اینکه رئیس کمیته ملی المپیک را در تلویزیون مورد عتاب و خطاب خود قرار داد، حالا با کوروش خسرویار، داور بین‌المللی جودو و عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون جهانی کوراش سرشاخ شده است.

حکم جنجالی برای مصاحبه با ‌ «شرق»

به گزارش روزنامه شرق، آرش میراسماعیلی اگر‌چه پرافتخارترین جودوکار ایران به حساب می‌آید، اما هیچ‌وقت نتوانسته آن‌طورکه باید جایگاه محبوبی بین اهالی این رشته داشته باشد. او با وجود اینکه از شور جوانی‌اش فاصله گرفته و حالا به‌عنوان یک پیش‌کسوت بر مسند ریاست فدراسیون جودو نشسته، هنوز هم چهره‌ای پرحاشیه است. این تنش‌ها را به‌وضوح می‌توان در رفتارهای او در مواجهه با پرونده جنجالی تعلیق این فدراسیون دید. از روزی که پروژه حذف جودوی ایران از میادین بین‌المللی کلید خورده، روزی نبوده که خبری از این پرونده بیرون بیاید و صحبتی از برخوردهای غیرحرفه‌ای میراسماعیلی به میان نیاید. حال آنکه می‌داند ماریوس ویزر، رئیس فدراسیون جهانی جودو، اصلا رابطه خوبی با او ندارد و به‌صراحت گفته یکی از دلایل اختلاف بین دو فدراسیون بر سر قضیه اسرائیل، اظهارنظرهای بی‌موقع میراسماعیلی است که آتش اختلاف میان طرفین را گسترده‌تر می‌کند. اما ای‌ کاش اختلاف‌نظرهای میراسماعیلی تنها با مسئولان فدراسیون جهانی جودو بود. او در داخل هم آن‌قدر بی‌محابا حرکت می‌کند که کسی جلودارش نیست؛ طوری که نه با مسئولان بالادستی ورزش ارتباط حسنه‌ای دارد و نه با خانواده جودو. رئیس فدراسیون جودو به فاصله چند روز بعد از اینکه رضا صالحی‌‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک را در تلویزیون مورد عتاب و خطاب خود قرار داد، حالا با کوروش خسرویار، داور بین‌المللی جودو و عضو هیئت‌رئیسه فدراسیون جهانی کوراش سرشاخ شده است. دلیل درگیری میراسماعیلی با خسرویار نیز از‌قضا به مسئله تعلیق فدراسیون جودو برمی‌گردد. ناراحتی میراسماعیلی از خسرویار به دلیل مصاحبه شفاف او بر سر این وقایع است که در تاریخ 21 بهمن سال گذشته با روزنامه «شرق» انجام داد.


رئیس پیشین هیئت جودوی خراسان شمالی در گفت‌وگویی با «شرق»، درباره ناگفته‌هایی از این پرونده حرف زد که بازتاب زیادی داشت؛ چرا‌که او حرف‌هایی را زد که بسیاری از کارشناسان و متخصصان ورزش مهر تأیید بر آن زدند و در مقابل مدیریت نادرست میراسماعیلی در این مسیر را گوشزد می‌کرد. خسرویار به «‌شرق» گفته بود: «ای‌ کاش با فدراسیون جهانی جودو هم تعامل می‌کردیم که کار به اینجا کشیده نمی‌شد. فدراسیون در این زمینه اصلا خوب عمل نکرده است. به‌جای اینکه ما بیاییم از فدراسیون جهانی جودو شکایت کنیم، راهکار دیگری هم بود؛ مثلا می‌آمدیم از مقامات و آدم‌هایی که در سطح بین‌المللی داریم و صاحب‌نفوذ هستند، استفاده می‌کردیم تا با رایزنی کار را حل کنیم. فدراسیون جودو تا پیش از این سه بار دیگر هم تعلیق شده، اما هر سه بار به همین روش از این مخمصه نجات پیدا کرد. ما واقعا تعلیق شدیم، اما آن را رسانه‌ای نکردند؛ چون پشت پرده مسئولان وقت توانستند با رایزنی و روابط دیپلماتیک حلش کنند. مثلا یک بار به‌خاطر اساسنامه تعلیق شدیم؛ طوری که یادم می‌آید تیم نوجوانان و جوانان ما از شرکت در رقابت‌های قهرمانی آسیا ممنوع شدند. این اتفاق زمان ریاست آقای رستگار افتاد. خود من داور این مسابقات بودم. مسابقات در هنگ‌کنگ برگزار می‌شد و بچه‌های ما وقتی به سنگاپور رسیدند از همان‌جا آنها را به ایران برگرداندند.


مسئولان وقت فدراسیون آن زمان به واسطه سردار درخشان که رابطه خوبی با فدراسیون جهانی داشت، این مشکل را حل کردند؛ بدون اینکه آن را رسانه‌ای کنند. آن‌موقع کسی جلوی دوربین نرفت و دنبال دیده‌شدن نبود. رئیس فعلی فدراسیون جودو اگر کمی پخته می‌بود و دنبال رسانه‌ای‌شدن تعلیق فدراسیون نبود، می‌توانست تعلیق فدراسیون را حل کند که کار به اینجا نکشد». انتقادهای کوروش خسرویار از رئیس فدراسیون جودو باعث شده تا اکنون بعد از 9 ماه برای این شخص جلسه کمیته انضباطی تشکیل بدهند و به‌جای واکنش منطقی، به فکر حذف او از جودوی ایران باشند. به موجب حکمی که به کوروش خسرویار ابلاغ شده، احکام داوری، مربیگری و کمربند او باطل شده است؛ ضمن اینکه حکم به عودت کلیه احکامش (کمربند، مدال، مقام کشوری و ...) داده‌اند. این اما همه ماجرا نیست و او در اقدامی عجیب و درخور تأمل به اخراج از جامعه جودو هم محکوم شده است!


فدراسیون جودو در شرایطی چنین احکام سنگینی را برای خسرویار در نظر گرفته که اصلا مطابقتی با آیین‌نامه انضباطی این فدراسیون ندارد. ماده 15 این آیین‌نامه می‌گوید محکومیت اظهارنظر و مصاحبه‌های تحریک‌آمیز علیه هر‌یک از مقامات فدراسیون از سه میلیون تا 50 میلیون ریال و با رعایت حقوق باشگاه از یک تا هشت مسابقه محرومیت از همراهی تیم است. با‌این‌حال، کوروش خسرویار در بدترین حالت ممکن باید مستوجب عقوبتی نظیر جریمه ۵۰ میلیون ریالی، هشت جلسه محرومیت باشگاهی و محرومیت از اظهارنظر رسمی درباره کلیت جودو تا یک سال می‌شد، اما حکمی که صادر شده آن‌قدر غیرمعقول است که انگار بخواهند حق حیات را از کسی بگیرند.


خسرویار روز گذشته در واکنش به این حکم به «شرق» گفت: «من اصلا در جریان جلسه کمیته انضباطی فدراسیون نبودم و برایم هم مهم نیست که نبودم؛ چرا‌که دفاع در فدراسیون جودو معنا و مفهومی ندارد. این فدراسیون یک عده بله‌قربان‌گو را دور خود جمع کرده است. مسئول کمیته انضباطی یک دامپزشک است که ربطی به جودو ندارد. من داور بین‌المللی هستم. مگر مدرکم را از آرش میراسماعیلی و فدراسیون گرفتم که بخواهم آن را عودت بدهم. یا اگر قهرمان کشور شدم، حکمم را از این فدراسیون گرفتم که بخواهم تحویلش بدهم. خنده‌دارتر از همه اخراج من از خانواده جودو است. مثلا چطور می‌خواهند جلوی من را بگیرند؟ فدراسیون جودو تعلیق است و نمی‌تواند رسما فعالیتی داشته باشد. آنها دارند از لوگوی فدراسیون جهانی (ijf) استفاده می‌کنند که غیرقانونی است.


این فدراسیون دو سال است که انتخابات هیئت استان خراسان شمالی را که من در آن هستم، برگزار نکرده است، حالا آمده حکم می‌دهد؛ ضمن اینکه من در حال حاضر در کوراش هستم و در جودو فعلا فعالیتی ندارم. شما ببینید ایشان در این چند روز گذشته چه کشمکش بیهوده‌ای با رئیس کمیته ملی المپیک داشت. خودش به آقای صالحی‌امیری گفته به کمیته بین‌المللی المپیک برای حل مشکل تعلیق نامه بزنند، حالا زده زیرش. همین امسال از کمیته ملی المپیک و وزارت ورزش هشت میلیارد بودجه برای این فدراسیون تعلیق‌شده گرفته است. الان بگوید این پول‌ها را چه کار کرده است؟ چرا وقتی خروجی دادگاه تعلیق فدراسیون نتیجه‌ای ندارد، مدام از فدراسیون جهانی شکایت و کار را بدتر می‌کند. بدتر از همه اینکه هزینه‌های هنگفت دلاری به خاطر گرفتن وکیل روی دست ورزش می‌گذارد. تکلیف تعلیق جودو را هیچ نهادی جز وزارت ورزش و کمیته نمی‌تواند حل کند».


تعلیق فدراسیون جودو بر سر عدم رویارویی ورزشکاران ایرانی با نماینده‌های اسرائیل، در حالی چهره ورزش ایران را در سطح جهانی خدشه‌دار کرده که سلسله اشتباهات عجیب از سوی مسئولان این فدراسیون بیش از پیش به آن دامن زده است. از زمانی که رسیدگی به پرونده تعلیق جودو در دادگاه بین‌المللی حکمیت ورزش (CAS) و کمیته انضباطی فدراسیون جهانی جودو به جریان افتاد، آرش میراسماعیلی مدام با همه در کش‌وقوس بوده است. یکی از کشمکش‌های او با نصرالله سجادی، مشاور عالی رئیس کمیته ملی المپیک بود. سجادی به‌صراحت گفته بود در صورتی به این دادگاه می‌رود که میراسماعیلی در این جلسه حضور نداشته باشد؛ مگر به این شرط که سکوت کند و نسنجیده اظهارنظر نکند. بعد از آن هم جنجال‌های ماجرای انتصاب حسین کردمیهن در کمیته فرهنگی این فدراسیون به وجود آمد. در ادامه، داستان پاسپورت محمد بریمانلو، تنها جودوکار مطرح حال حاضر تیم ملی برجسته شد؛ فدراسیون مدت‌ها پاسپورت بریمانلو را نگه داشت تا با این حرکت عملا مانع خروج او از کشور شود تا مبادا بریمانلو نیز مثل سعید ملایی فرار را بر قرار ترجیح دهد. به‌تازگی نیز کشمکش با رضا صالحی‌امیری و کوروش خسرویار، نام میراسماعیلی را سر زبان‌ها انداخته است.


آرش میراسماعیلی پیش از این در جریان رقابت‌های کوراش قهرمانی جهان در خرم‌آباد بر سر داوری مسابقات با تیم اجرائی درگیر شد؛ طوری که برای پنج سال او را از انجام هرگونه فعالیت در کوراش جهان محروم کردند. او حتی سال‌ها پیش در جریان پیکارهای قهرمانی آسیایی تایلند نیز به خاطر دیر‌رسیدن ماشین برای انتقال ورزشکاران از محل برگزاری مسابقه با نایب‌رئیس اتحادیه جودوی آسیا درگیر شده بود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها