تزریق اشتباه یک آمپول جان بیمار را گرفت

دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان اعلام کرد که یک بیمار در رفسنجان به دلیل تزریق اشتباه یک آمپول جان باخت.

یک بیمار در رفسنجان به دلیل تزریق اشتباه یک آمپول جان باخت و در پی وقوع این حادثه تلخ ۵ مسئول بیمارستان استعفا کردند و ۱۷ کارمند به هیئت رسیدگی به تخلفات معرفی شدند.

به گزارش صداوسیما، دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان درباره این ماجرا در اطلاعیه‌ای اعلام کرد: در پی بررسی بیشتر درباره فوت ناگهانی بیماری به نام «سعید خانی» در بیمارستان رفسنجان استان کرمان، ریاست دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان با حضور در تمامی جلسات فوق‌العاده ویژه کمیته مرگ و میر و هیات تخلفات اداری و بازرسی با بررسی همه عوامل احتمالی دخیل در امر مذکور به این نتیجه رسید که متاسفانه حادثه به علت اختلال در روند تحویل دارو به بخش رخ داده است. 

این اطلاعیه می‌افزاید: نهایتاً پرستار مسئول باید طبق دستور پزشک معالج ویتامین ث تزریق می‌کرد اما به علت تشابه بسیار زیاد شکل دارو با داروی دیگر، تزریق انجام و متاسفانه منجر به مرگ شده است و در نهایت بعد از جلسات مشترک با افراد دخیل در این ماجرا، منجر به استعفای ۵ نفر از مسئولان بیمارستان در رده‌های مختلف و معرفی ۱۷ نفر کارمند به هیئت رسیدگی به تخلفات شد و نتیجه کالبدشکافی بیمار در آینده از طریق پزشکی قانونی استان اعلام خواهد شد.

در این اطلاعیه بیان شده است: ضمن عذرخواهی مجدد ریاست و معاونت درمان دانشگاه مغفرت الهی را برای مرحوم سعید خانی آرزو داریم و امید داریم با تمهیداتی که اندیشیده شده، در آینده کمترین خطای پزشکی را داشته باشیم.

 

 

جزئیات جان‌باختن بیمار بر اثر قصور پزشکی

دکتر اسماعیلی، رییس دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان هم با تشریح جزئیات علت جان‌باختن این بیمار در رفسنجان گفت: بیمار سه‌شنبه یازدهم آبان تحت عمل جراحی آپاندیس قرار گرفت و پس از انجام عمل جراحی درد داشت و برای تزریق آمپول ضد درد، یکی از آمپول‌هایی که باید به وی تزریق می‌کردند و دستور دارویی داشته آمپول ویتامین ث بوده است.

وی افزود: این آمپول مشابه آمپولی است که در اتاق عمل و آی‌سی‌یو مورد استفاده قرار می‌گیرد و دو شیشه آمپول بسیار شبیه هم، رنگ هر دو سبز و نوشته سبزرنگی دارد و باید به دست متخصص بیهوشی تزریق شود، اما امور دارویی به اشتباه این آمپول را به بخش تحویل داده بوده و پرستار هم باید چک می‌کرد اما به اعتبار اینکه ویتامین ث است، آن را به بیمار تزریق می‌کند.

 

 

دکتر اسماعیلی ادامه داد: ساعت ۵:۴۵ عصر این دارو که به نوعی شل‌کننده عضلات است، تزریق شد که بلافاصله پس از تزریق، بدن بیمار به آن واکنش نشان داد و پس از ۲ تا ۳ دقیقه متوجه حال بد بیمار و تزریق اشتباه آمپول شدند.

وی در ادامه گفت: هرچند بلافاصله لوله گذاشته می‌شود و احیا صورت می‌گیرد، اما ۱۲ ساعت بعد یعنی ۵ صبح روز چهارشنبه علی‌رغم احیا، متاسفانه بیمار جان باخت.

رییس دانشگاه علوم پزشکی خاطرنشان کرد: ما از همان ابتدا بررسی کردیم. یکی از فرضیاتی که وجود داشت تزریق داروی اشتباه بود یا اینکه بیمار دچار اختلال حادی مثل وارد شدن لخته خون به قلب که بعضی اوقات بعد از عمل صورت می‌گیرد مواجه بودیم. با توجه به شواهدی که به دست آوردیم ترریق داروی اشتباه مسجّل بود.

دکتر اسماعیلی بیان کرد: افرادی که در بروز این اشتباه مسئول بودند ازجمله رئیس بیمارستان، مترون بیمارستان، معاون درمان، مسئول امور دارویی و سرپرستار بخش جراحی مردان برای آن‌که مرهمی برای بازماندگان بیمار باشند استعفا کردند. همچنین یک پرستار و دو دارویار که در نوبت عصر مشغول فعالیت بودند، به صورت موقت انفصال از خدمت شدند تا هیئت رسیدگی به تخلفات آنها را مشخص کند.

او با عذرخواهی و تسلیت به خانواده بیمار فوت‌شده گفت: هم اکنون منتظریم تا نتیجه کالبدشکافی و سم‌شناسی به ما برسد اما این فرایند یک ماه طول می‌کشد.

 

ارسال نظر

 

آخرین اخبار