|

گفتگو با محسن عبداللهیان

رازهای شرح صورت

محسن عبداللهیان، متخصص و مدرس و مشاور زبان صورت، دارای مدرک تخصصی تشخیص ریزحالت‌های چهره از آمریکا، متخصص زبان بدن و صورت است. محسن عبداللهیان جزو تنها کسانی در کشورمان است که با نگاه به افراد و حالت چهره آنها می‌تواند دروغ یا حقیقت درون را شناسایی کند. این  تخصص او در رشته بازیگری در رسیدن دقیق تر به نقش کمک حال  هنرجویان و علاقه مندان بازیگری شده است. به همین دلیل  بازیگری نیز آموزش می‌دهد و روش کار او مورد توجه بسیاری از متخصصان از جمله کارگردانان و بازیگران سینما قرار گرفته است. او اخیرا بعد از انتشار کتاب «زبان صورت » ، نرم افزار « شرح صورت » را رونمایی کرده که به نوعی مکمل آن کتاب در روش شناسی کارش محسوب می شود.با او دراین باره گفتگو کردیم که می خوانید:

  • چی شد که سراغ نرم افزار رفتید؟

قبل از هر چیزی باید در باره کتاب « زبان صورت » بگویم که درباره جدیدترین یافته های شناخت رفتار بشر است و چرخه رفتار انسان را بررسی می کنند که همانا شامل فکر، احساس و عملکرد می شود. ما در زبان صورت به حالت های « چهره » می پردازیم و از روی حالات چهره می فهمیم که چه احساساتی در ذهن یک آدم برانگیخته می شود که شناخت آن احساسات باعث می شود به تفکر آن انسان نزدیک تر شویم .

  • اصلا منظور از« زبان صورت» چیست؟

یعنی شناخت حالت های برگرفته از احساسات انسان در چهره . اما این احساسات فقط در چهره بروز پیدا نمی کند، بلکه از چهره شروع می شود و سپس روی صدا، بیان و بدن تاثیر می گذارد . چون احساسات نشان دهنده و متاثر از تفکرات انسان است . وقتی زبان صورت را یاد می گیریم یعنی دو موضوع اصلی را فرا می گیریم . اول؛ شکل ظاهری و حقیقی احساسات و دوم؛ روانشناسی هر احساس یا به عبارتی معنا، مفهوم و تفسیر احساسات را .

  • از نظر شما احساسات چه حیطه هایی را در بر می گیرد؟

کل عملکرد انسان حالت چهره، رفتار بدن، صدا و بیان را در بر می گیرد (البته تاکنون به بحث صدا و بیان به صورت تخصصی پرداخته شده ). بنابراین من فقط روی صورت و بدن متمرکز شده ام و در این زمینه تخصص دارم .

  • ضرورت پرداختن به این موضوع چیست؟ ضمنا در چه زمینه هایی می توان از این تخصص بهره برد؟

در بحث بازیگری و هنرهای نمایشی به طور تخصصی به آن پرداخته شده و به زودی درباره آن بیشتر توضیح خواهم داد .

  • ما در هنرهای نمایشی انواع و اقسام روش و متدهای آموزش بازیگری داریم مثل استانیسلاوسکی، متد اکتینگ، میرهولد، گروتوفسکی، برشت و غیره که خیلی دقیق به این مباحث پرداخته اند. وجه تمایز روش شما چیست؟

وجه تمایز آن پیشرفت علم رفتارشناسی و روانشناسی است . چون بحث زبانِ صورت، پیشرفته ترین و جدیدترین اطلاعات از تفکرات تا عملکرد انسان را ارائه می دهد و با جزئیات بیشتری بدان می پردازد .به همین دلیل در رشته های علوم و هنرهای نمایشی کارآرایی زیادی دارد .

  • آیا تاکنون اساتید بازیگری و سینماگران ایرانی با این روش آشنا شده اند؟

بله . خانم رخشان بنی اعتماد نخستین کارگردانی بودند که با این روش آشنا شده اند و حتی بعد از جلسه ای با ایشان بنده را تشویق به ارائه آن کردند . همین طور آقایان پیمان معادی ، حبیب رضایی ، اصغر فرهادی و حسن فتحی . خانم نگار اسکندرفر، مدیر موسسه کارنامه هم مرا تشویق به اشاعه این علم کردند و اصلا به دعوت ایشان من این موضوع را در آموزشگاه شان تدریس می کنم . خانم پریسا بخت آور، همسر آقای فرهادی و مدیر موسسه بین المللی بامداد هم از من خواستند که در موسسه این دانش را تدریس کنم . ضمن این که در کنار همراهی این عزیزان ، آقای امین تارخ باعث شدند سمینار یک روزه « بازیگری و صورت» را در انجمن بازیگران خانه سینما برپا کنم .

  • با وجود موفقیت کتاب « زبان صورت »، چرا نرم افزار آن را ساختید؟

یک بخش از علم « زبان صورت » بسیار کلیدی و تعیین کننده است که برمبنای آن یک روش آموزشی معتبر و شناخته شده وجود دارد که بخش « تشخیص ریز حالت های چهره » است که تشخیص این ریزحالت ها، روشی معتبر و کارآمد است که با کمک نرم افزاری صورت می گیرد که در ایران به نام « شرح صورت » مخفف « شناخت ریزحالت های صورت» اخیرا رونمایی شد . ما با کمک نرم افزار، « تشخیص » ریز حالت های صورت را یاد و با کتاب زبان صورت، « تفسیر » و تحلیل ریزحالت های چهره را فرامی گیریم .

  • ریزحالت های صورت چه هستند؟

همان حالت هایی که بر اساس برانگیخته شدن هفت احساس اصلی شکل دهنده عملکرد انسانی زیر نیم ثانیه در چهره ما بروز پیدا می کند و چون آموزش در زیر نیم ثانیه سخت است، بنابراین نیاز به یک نرم افزار آموزشی احساس می شود .

  • آیااین روش مجوز و تاییدیه علمی دریافت کرده است؟

در آمریکا که پیشرفته ترین کشور در زمینه روانشناسی است، استقبال زیادی از آن شده و همین طور در کانادا و اروپا مورد توجه قرار گرفته . به هر حالت این علم به صورت کلی متعلق به روانشناسی است . در ایران هم در اسفند۱۳۹۹جلساتی با برخی از روانشناسان داشتم که کمک زیادی به من در تدوین این علم کردند .

  • به غیر از هنرهای تصویری و نمایشی، آیا مردم عادی هم می توانند از آن بهره ببرند ؟

اولا تمام مردم عادی هم می توانند آن را یاد بگیرند و در ۷۰ دقیقه می توانند مهارت شان را دو برابر سازند . منتها باید دائما تمرین کنند تا به مرور آن را به حافظه بسپارند . جالب است بدانید حتی افراد اسکیزوفرنیا می توانند این علم را فرابگیرند . تحقیقات علمی نشان داده است که این نرم افزار حالات چهره خودشان را نشان می دهد . معتقدم که در عصر ارتباطات، مهم ترین بخش آن ارتباطات چهره به چهره انسان ها است . این علم کمک می کند ما همدیگر را بهتر بشناسیم .

  • قیمت این نرم افزار چند است؟

این نرم افزار سه دوره آموزشی را در بر می گیرد که هر دوره از ۶۰۰ تا ۸۰۰ هزار تومان قیمت دارد .علاقه مندان برای اطلاعات بیشتر می توانند به سایت های www.sharhesoorat.com و www.mohsenabdollahian.com مراجعه کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها