|

ورود اولین محموله واکسن کرونا به کشور توسط بخش خصوصی

شرکت کوبل دارو پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو، اولین محموله واکسن کرونا بخش خصوصی از شرکت آسترازنکا را، شامگاه چهارشنبه 6 مرداد ماه در فرودگاه امام خمینی تهران به مسئولان وزارت بهداشت تحویل داد.

ورود اولین محموله واکسن کرونا به کشور توسط بخش خصوصی

شرکت کوبل دارو پس از اخذ مجوزهای لازم از سازمان غذا و دارو، اولین محموله واکسن کرونا بخش خصوصی از شرکت آسترازنکا را، شامگاه چهارشنبه 6 مرداد ماه در فرودگاه امام خمینی تهران به مسئولان وزارت بهداشت تحویل داد.

Screen Shot 2021-07-29 at 1.06.46 PM

شرکت کوبل دارو در اولین مرحله، تعداد 315 هزار دوز واکسن آسترازنکا که بصورت تحت لیسانس، در شرکت R-Pharm روسیه با نام تجاری R-Covi تولید شده است را تامین نمود و شامگاه چهارشنبه 6 مرداد ماه تمامی این محموله را پس از انجام تشریفات گمرکی در فرودگاه امام خمینی تهران به مسئولان وزارت بهداشت تحویل داد. با توجه به اهمیت موضوع، فرایند انبارش، توزیع و تزریق واکسن کماکان توسط این وزارتخانه انجام خواهد شد.

با توجه به شرایط کنونی کشور از نظر شیوع ویروس کرونا و نرخ پایین واکسیناسیون، میزان تامین شده توسط این شرکت در اولین گام، محدود می باشد؛ اما امید است با ادامه تلاش های این شرکت و همکاری فعالان بخش خصوصی و دولت، در آینده نزدیک مقادیر قابل توجهی از واکسن جهت رفع نیاز هموطنان تامین گردد.

با توجه به اهمیت تامین به موقع واکسن کووید-19 در اوضاع بحرانی پاندمی ویروس کرونا، در کنار مکانیزم کووکس ( COVAX) ، شرکت آسترازنکا با بیش از10 تولیدکننده معتبر واکسن با ظرفیت تولید بالا در سراسر دنیا، توافقاتی انجام داده است که هر کدام مسئول تولید و تامین مستقیم واکسن برای منطقه مشخصی از گستره جغرافیایی جهان هستند و بر این اساس، کشورهای منطقه خاورمیانه از جمله ایران، بخشی از آسیای میانه، بخشی از شرق اروپا ، روسیه و شمال آفریقا تحت پوشش شرکت Pharm-R روسیه می‌باشند. شرکت آسترازنکا در راستای توزیع عادلانه و ایجاد امکان دسترسی مناسب به این واکسن از سیاست فروش بدون سود (Zero Profit) برای قیمت گذاری در زمان پاندمی استفاده کرده است.

بر اساس مطالعات، تزریق دو دوز از واکسن آسترازنکا می تواند به میزان 89% از ابتلا به کووید-19 دارای علامت، پیشگیری کند. همچنین بر اساس آخرین اطلاعات منتشر شده توسط آسترازنکا (15 ژوئن 2021) این واکسن در بیماری ناشی از سویه دلتا با 92% پیشگیری از بیمارستانی شدن عملکرد قابل توجهی را نشان داده است و هیچگونه مرگ ناشی از کووید-19 نیز در افراد واکسینه شده با این واکسن گزارش نشده است. نتایج مطالعه ای دیگر نیز حاکی از آن است که میزان انتقال بیماری به دیگران توسط افرادی که با واکسن آسترازنکا واکسینه شده اند نصف افراد غیر واکسینه بوده است.

Screen Shot 2021-07-29 at 1.07.09 PM

همچنین، پژوهش هایی جهت بررسی میزان ایجاد لختگی خون پس از تزریق واکسن آسترازنکا انجام شده است. طبق نتایج به دست آمده از آنالیز اطلاعات بیش از 1 میلیون فرد دریافت کننده واکسن، میزان لختگی خون در واکسن آسترازنکا و واکسن های mRNA (فایزر و مدرنا) یکسان و بسیار کمتر از بروز آن در افراد مبتلا به کووید-19 گزارش شده است.

تامین واکسن از شرکت آسترازنکا به پشتوانه بیش از 12 سال سابقه همکاری مستمر این شرکت با گروه کوبل صورت گرفته است. گروه کوبل متشکل از داروسازی دکتر عبیدی، شرکت کوبل دارو و شرکت پخش آدوراطب است و رسالت این گروه سلامت محور، ارائه راهکارهای درمانی با کیفیت و نوین، ارتقاء سطح سلامت و بهبود کیفیت زندگی افراد جامعه است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها