|

شهردار همه شهروندان

نوروزی چه زیرساخت ها و ارزش افزوده هایی به اصفهان اضافه کرد؟

قدرت اله نوروزی؛ اولین شهردار حقوقدان اصفهان که کلیدواژه هایی از جمله حقوق شهروندی، انضباط مالی، شفافیت، توجه به زیست پذیری شهری، توسعه متوازن و عدالت فضایی و ... را به ادبیات مدیریت شهری اصفهان اضافه کرد، دیپلماسی شهری را از ساحت یک واژه تشریفاتی به رویکرد و عمل گرایی تبدیل کرد، در روز معارفه اعلام کرد که شهردار همه شهروندان هستم و در عمل چنین کرد. مصداق آن ایجاد ورزشگاه ها و فرهنگسراهای متعدد طی چهارسال در مناطق کمتربرخوردار شهر اصفهان از جمله حصه، ارزنان و زینبیه بود.

نوروزی چه زیرساخت ها و ارزش افزوده هایی به اصفهان اضافه کرد؟

ادبیات گفتگو و تعامل با نهادها، سازمان های مردم نهاد، مطالبه گران و کنشگران اجتماعی و مدنی، منتقدان رسانه ای و فعالان شبکه های اجتماعی را در شهرداری حاکم کرد، اعتماد از دست رفته بسیاری از کنشگران و فعالان سمن ها به مدیریت شهری را بازگرداند و آنها را در برنامه های شهرداری و شهر مشارکت داد. به هم اندیشی و گفتگو در عمل اعتقاد داشت. پیش از آنکه حکم رسمی وزارت کشور برای مسئولیتش ابلاغ شود، جلسات هم اندیشی با گروه های مختلف نخبگانی را با عنوان سلسله " جلسات هم اندیشی اصفهان فردا" آغاز کرد و در دوره مدیریتش بیش از 60 جلسه هم اندیشی اصفهان فردا با گروه های مختلف از هنرمندان و ورزشکاران تا دانشگاهیان، زنان، فعالان محیط زیست، فعالان صنایع دستی، اهالی تئاتر و سینما، رسانه ها، نمایندگان افراد دارای معلولیت، نمایندگان تشکل های کارگری و .... برگزار کرد که حاصل پیشنهادهای بسیاری از این جلسات در سطح شهر و مناطق اجرا شد.

اما نوروزی در چهارسال مدیریت، چه زیرساخت هایی را به شهر اصفهان اضافه کرد و چه ارزش افزوده ای برای اصفهان رقم زد. این گزارش مروری اجمالی بر اقدامات مختلفی است که قدرت اله نوروزی به عنوان شهرداری برخاسته از نگرش اصلاح طلبانه در دوره مدیریت شهری پنجم اصفهان رقم زد.

عدالت فضایی و تلاش برای توسعه متوازن در مناطق کمتر برخوردار شهر

از جمله کلیدواژه هایی که رسانه ها و شهروندان در این دوره به کرات شنیدند، عدالت فضایی و توسعه متوازن بود؛ مدیریت شهری در دوره پنجم با طرح بودجه ریزی مشارکتی که 200 اقدام در 200 محله شهر اصفهان با نظر و مشارکت شهروندان بود، با تلاش برای یکسان کردن سرانه عمرانی مناطق مختلف و انجام اقداماتی چون ایجاد خزانه واحد شهری، تلاش کرد توسعه متوازن و عدالت فضایی را رقم بزند. نمونه این اقدام هم احداث 10 ورزشگاه جدید در اصفهان با تاکید بر مناطق کمتربرخوردار، آغاز خط دو مترو اصفهان و حلقه حفاظتی شهر اصفهان( رینگ چهارم ترافیکی شهر) به عنوان پروژه های بزرگ محرک توسعه از مناطق کمتربرخوردار شهر بود. در برنامه ها و رویدادهای فرهنگی نیز محله محوری و توزیع مویرگی برنامه ها در همه مناطق و محلات شهر، رویکردی ویژه بود که البته پیش از کرونا برنامه های عرصه محور در محلات به ویژه مناطق محروم، حال و هوای دیگری داشت.

105 افتتاحیه در چهار سال

برگزاری ١٠۵ افتتاحیه در چهارسال در مناطق و نقاط مختلف شهر در قالب پروژه های گوناگون فرهنگی، اجتماعی، ورزشی، عمرانی، اقتصادی، خدماتی و ... که در مقطعی به اسم " هر یکشنبه، یک افتتاح" برگزار شد، بر اساس نیازها و مطالبات دقیق مردم در محلات و مناطق نیز مصداق دیگری از توجه به همه نقاط شهر است.

احیای ارتباط با خواهرخوانده ها؛ اضافه شدن دو خواهرخوانده

شاید یکی از سرفصل های مهمی که بعدها نوروزی در قامت شهردار اصفهان را به آن بشناسند، دیپلماسی شهری خواهد بود. در دوران شهرداری او، نه تنها روابط با شهرهای خواهرخوانده ای که اصفهان را فراموش کرده بودند (شهرهایی از جمله بارسلونا و کویت) احیا شد و ارتباط با شهرهایی از جمله فرایبورگ و فلورانس شکل و جلایی ویژه گرفت، بلکه دو شهر به فهرست خواهرخوانده های نصف جهان اضافه شد؛ سمرقند شهر تاریخی و کهن ازبکستان و پورتو پرتغال از شهرهای مهم فرهنگی اروپا؛ این در حالی است که آخرین پیوند خواهرخواندگی اصفهان به مهر سال 89 و برقراری پیمان خواهرشهری با شهر بعلبک لبنان باز می گشت.

" شهروند دیپلمات" طرحی از اصفهان برای وزارت خارجه

فراخوان طرح"شهروند دیپلمات" برای تعامل با همه کنشگران داخل و خارج از کشور که می توانستند برای تقویت و توسعه ارتباطات با خواهرخوانده ها به اصفهان کمک کنند، در این دوره مدیریت شهری از سوی شهرداری اصفهان منتشر شد. این طرح ابتکاری، بسیار مورد استقبال و توجه وزارت امور خارجه قرار گرفت تا آنجا که پیشنهاد تعمیم آن به دیگر کلانشهرها مطرح شد. در نتیجه این طرح، 200 طرح به شهرداری اصفهان ارسال و داوری شد و شهروند دیپلمات ها اتفاقات خوبی را برای اصفهان در گستره شهرهای خواهرخوانده رقم زدند.

از دریافت نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف تا پیوستن به دو شبکه شهر جهانی جدید

پیوستن اصفهان به «شبکه شهرهای هوشمند پایدار(WEGO ) اتفاق مهمی برای اصفهان در دوران شهرداری نوروزی بود. شهر اصفهان در راستای توسعه چندجانبه‌گرایی و بهره‌گیری از ظرفیت شبکه‌ها و سازمان‌های مهم بین‌المللی در حوزه شهرها، پس از طی فرآیندهای اداری، به عضویت سازمان جهانی شهرهای پایدار هوشمند (World Smart Sustainable Cities Organization) موسوم به WEGO درآمد. در حال حاضر بیش از 200 شهر جهان در این سازمان عضویت دارند که از آن جمله می‌توان به پاریس، بروکسل، برلین، بخارست، آنکارا، ابوظبی، مکزیکوسیتی، سئول، اسلام آباد و... اشاره کرد.

همچنین اصفهان از سال 97 به عنوان پایلوت شهر دوستدار کودک انتخاب شد که طی این مدت شهرداری اصفهان توانست با تعامل ذی نفعان، گزارش وضعیت سنجی کودکان و برنامه اقدام اجرایی در 10 گام را در این زمینه تدوین و تهیه کند. همچنین چشم انداز برنامه اقدام شهر دوستدار کودک با مشارکت فعال و برگرفته از ایده های گروه های دارای نفع در این زمینه، تدوین شد، در مراحل بعدی این پروسه، 10 هدف و 18 راهبرد برای برنامه اقدام شهر دوستدار کودک برنامه ریزی شد و در نهایت اصفهان نشان کاندیداتوری شهر دوستدار کودک یونیسف به عنوان سومین شهر غرب آسیا را دریافت کرد.

همچنین اصفهان در دوره مدیریت شهری پنجم، به شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو پیوست. هدف از حضور شهرها در این شبکه، ارتقای یادگیری و افزایش سطح آگاهی شهروندان از طریق توانمندسازی فردی و اجتماعی، توسعه اقتصادی، پیشرفت فرهنگی و توسعه پایدار است. اصفهان با طرح هایی نظیر " توان هفت" طرح آموزش مهارت های کسب و کار و توسعه به شهروندان و طرح " کلاس شهر" تدوین کتاب های آموزشی فرهنگ شهروندی برای تدریس در مدارس با تایید وزارت آموزش و پرورش، مورد تایید شبکه جهانی شهرهای یادگیرنده یونسکو قرار گرفت و به این شبکه پیوست. این دو طرح معاونت فرهنگی شهرداری اصفهان، همچنین نقش مهمی در ارتقای فرهنگ شهروندی داشتند.

تکمیل ساخت میدان شهدای هسته ای، بازکردن گره کور سی ساله

اتمام این پروژه در این دوره مدیریت شهری به معنای بازکردن یک گره کور سی ساله و تحقق مطالبه چنددهه ای مردم بود. میدان شهدای هسته ای با وسعت 15 هزار مترمربع، محل تقاطع سه خیابان از جمله سلمان فارسی، روشن‌دشت و ارغوانیه است. در اواخر سال ۹۵ طرح پروژه میدان شهدای هسته‌ای ابلاغ و مقرر شد قراردادی برای ایجاد ادامه خیابان سلمان فارسی و محوطه میدان منعقد شود این طرح با پیگیری مستقیم شهردار اصفهان برای مشکل آزادسازی های 20 ساله در مسیر روان سازی قرار گرفت تا با احداث خیابان های منتهی به میدان، شاهد کاهش تصادفات در محور پینارت و تسهیل دسترسی به فرودگاه شهید بهشتی، نمایشگاه بین المللی اصفهان، بازار گل و گیاه ارغوان، باغ رضوان و ...باشیم.

اصفهان بالاخره صاحب یک نمایشگاه استاندارد شد

تکمیل فاز اول نمایشگاه بین المللی اصفهان؛ اتمام یک پروژه نیمه تمام دیگر برای اصفهان و اضافه کردن یک زیرساخت مهم در حوزه بین المللی و اقتصاد شهری برای اصفهان، فعالان اصناف، صنعتگران،گردشگران تجاری و ...

نمایشگاه بین‌المللی اصفهان مطابق با آخرین مدل نمایشگاهی جهان شامل یک سالن پیوسته با قابلیت تفکیک به سه سالن پنج هزار متری طراحی و ساخته شده است. این مجموعه با 47 هکتار مترمربع زیرساخت، 17 هزار مترمربع سالن سرپوشیده، 30 هزار مترمربع فضای باز نمایشگاهی و 42 هزار مترمربع فضای سبز، نخستین شهرک نمایشگاهی کشور به شمار می ‌رود. این نمایشگاه دارای فضاهایی مانند ساختمان رجیستری، پاویون مذاکرات بین ‌ المللی، سالن گردهمایی و نشست‌های خبری، سالن‌های مذاکره، مجموعه رستوران و کافی‌شاپ، توقفگاه متمرکز و فضای باز برگزاری نمایشگاه است.

تکمیل پروژه های نیمه تمام

با روی کار آمدن شورای پنجم شهرداری با بخشی از طرح های نیمه تمام و پروژه هایی که با بدهی مواجه بود، روبرو شد. بخشی از این پروژه ها سالها بر زمین مانده بود. مضاف بر آنکه تعطیلی سازمان عمران یکی از چالش های روزهای آغازین مدیریت شهری در این دوره بود که با تسویه بدهی های سازمان و پرداخت حقوق معوق از امکانات و توانمندی های این سازمان برای اجرای طرح های عمرانی به عنوان یکی از بزرگترین پیمانکاران پروژه های شهرداری استفاده شد.

پرداخت معوقه های پروژه هایی همچون پل استقلال، پل اشکاوند و سالن اجلاس سران سبب شد تا ادامه اجرای این طرح ها که با اخلال مواجه شده بود از سر گرفته شود و اکنون هر سه این ابرپروژه ها بهره برداری شده اند. نمایشگاه بین المللی، خط یک مترو، سالن اجتماعات گلستان شهدا و میدان شهدای هسته ای و پردیس هنر نیز از طرح های نیمه کاره ای بود که در این دوره مدیریت شهری و پس از سالها افتتاح شد.

افزایش بی سابقه تجهیزات، زیرساخت ها و ایستگاه های آتش نشانی

در این دوره حتی در شرایط سخت اقتصادی حاکم بر کلانشهرها و از جمله اصفهان، شهرداری اصفهان میزان و حجم بی سابقه ای از تجهیزات آتش نشانی را برای افزایش تاب آوری و ایمنی شهر اصفهان خریداری و به ناوگان ایمنی شهر اضافه کرد؛ در اقدامی بی سابقه در تاریخ شهرداری اصفهان، ۵٠ دستگاه خودروی آتش نشانی سبک و سنگین، به صورت یکجا به تجهیزات سازمان آتشنشانی شهرداری اصفهان اضافه شد.

همچنین علاوه بر ماشین آلات، به روزترین مرکز فرماندهی و اتاق فرمان آتش نشانی کشور در اصفهان افتتاح شد تا امکان پوشش دهی بهتر شهر فراهم شود. علاوه بر همه این ها، ظرف چهار سال 6 ایستگاه آتش نشانی در این دوره مدیریت شهری اضافه شد که ساخت برخی از آنها از جمله ایستگاه های آتش نشانی اطشاران و خانه اصفهان تمام شده و برخی دیگر از جمله ایستگاه آتش نشانی چهارباغ به عنوان یک محور مهم و استراتژیک برای شهر اصفهان تا 95 درصد پیشرفت فیزیکی داشته است. به گفته نوروزی، در آخرین برنامه افتتاحیه و آخرین سخنرانی اش در مقام شهردار اصفهان" اگر طی 40 سال گذشته اینگونه حرکت می کردیم این شهر امروز باید از 60 ایستگاه آتش نشانی برای تاب آوری شهر، افزایش ایمنی و آرامش مردم برخوردار بود".

مترو اصفهان سرانجام تکمیل شد

اصفهانی ها با همت شهرداری اصفهان در این دوره مدیریت شهری بالاخره پس از 17 سال نیمه تمام ماندن مترو خط یک، صاحب مترو شدند و توانستند از این وسیله حمل و نقل عمومی استفاده کنند. مدیریت شهری دوره پنجم پس از تکمیل مترو برای بهبود آن نیز اقدامات تکمیلی و توسعه ای انجام داد از جمله خرید دو رام قطار شامل ده واگن به ارزش ۳ هزار میلیارد ریال برای بهبود و سرعت خدمات رسانی به شهروندان؛ تا پیش از کرونا روزانه بیش از 120 هزارنفر از مترو اصفهان استفاده می کردند.

ساخت خط دو مترو از دو جبهه

پس از تکمیل پروژه طلسم شده خط یک مترو در اصفهان، مدیریت شهری به سرعت به سراغ آغاز خط دو مترو رفت و برای آنکه این خط نیز مانند خط یک سالها به طول نینجامد و خاطره تلخ بیش از یک دهه طول کشیدن ساخت مترو را از ذهن اصفهانی ها پاک کند، عملیات ساخت خط دو را همزمان از دو جبهه شرق و غرب آغاز کرد تا سرعت دو برابر شود. مدیریت شهری پنجم در حالی مدیریت را تحویل داد که همزمان 13 ایستگاه مترو خط دو در حال ساخت است، ساخت برخی از این ایستگاه ها بیش از 90 درصد تکمیل شده، 70 درصد حفاری تونل فاز یک خط دو انجام شده و در بخش سازه و سیویل هم بیش از 30 درصد پیشرفت داشته است.

پایان خوش قصه پرغصه سالن اجلاس سران

مرکز همایش های بین المللی اصفهان، پروژه بر زمین مانده ای که نیمه تمام ماندن آن به یک لطیفه در بین اصفهانی ها تبدیل شده بود در این دوره مدیریت شهری تکمیل و افتتاح شد. عملیات اجرایی این پروژه از سال ۹۰ آغاز شده بود که تا سال ۹۶ تنها حدود 51.61 درصد پیشرفت داشت، اما با عزم برای تکمیل طرح های نیمه تمام، در سه سال اخیر بدهی های فراوان آن تسویه و فاز نخست و دوم پروژه تکمیل شد. در سه سال اخیر پیشرفت این پروژه 49 درصد و در کل شش سال قبل (سال های ۹۰ تا ۹۶) 51 درصد به ثبت رسیده است. مجموعه ای که حسن روحانی در آخرین افتتاحیه دوران ریاست جمهوری اش با فرمان ویدئوکنفرانسی افتتاح و از آن به عنوان مرکزی برای تعامل سازنده با جهان، دارای معماری و طراحی بی نظیر یاد کرد.

تکمیل ساخت پردیس هنر اصفهان؛ بزرگترین آمفی تئاتر روباز کشور

پردیس هنر شهر اصفهان با ۷۵ هزار مترمربع مساحت در مجاورت پل تاریخی شهرستان به عنوان یک مجموعه فرهنگی - تفریحی روباز در اختیار شهروندان قرار گرفت. این مجموعه دارای بزرگترین آمفی تئاتر روباز کشور است. بخش هایی از این پروژه در دوره قبلی مدیریت شهری اجرا شده بود و در این دوره به صورت کامل ساخته شد و در در نهایت در سال 97 با اعتبار ۳۰ میلیارد تومان به بهره‌ برداری رسید.

آمفی تئاتر روباز پردیس هنر، فضایی را برای برگزاری همایش‌ های مردمی در حاشیه زاینده رود فراهم کرده است که ظرفیت این سالن سه هزار و ۵۰۰ نفر است، همچنین در این بوستان غرفه‌های متعددی برای نمایش آثار هنری هنرمندان و پرداختن به هنرهای مختلف در نظر گرفته شده که هنرمندان رشته‌های مختلف می‌توانند از آن‌ها برای بروز و ظهور هنر خود استفاده کنند.

آغاز طرح های شاخص شهری و حلقه حفاظتی شهر

یکی از نیازهای 20 ساله اصفهان، ساخت رینگ چهارم بود که قدرت اله نوروزی بالاخره آن را از روی کاغذ بیرون آورد و ساخت آن را آغاز کرد. این طرح بعد از دریافت مصوبه شورای شهر و اعتبارات مالی، روند اجرایی خود را آغاز کرد و شهرداری اصفهان توانست در این دوره مدیریت شهری 300 میلیارد تومان قرارداد برای اجرای این پروژه عظیم منعقد کند که ثمره آن اجرای پل آفتاب، ادامه بلوار فرزانگان و مسیر رینگ در منطقه ۱۴ بود و معضل ۲۵ ساله مناطق ۱۰ و ۱۴ به دلیل تردد خودروهای سنگین در خیابان بعثت، سه راه نقشینه و میدان جوان را رفع کرد.

ساخت بزرگ ترین پل اصفهان از نظر مساحت اجرایی

پروژه مجموعه پل ها و تقاطع شهید سردار سلیمانی، در کیلومتر صفر رینگ حفاظتی واقع شده که از سمت شرق شهر نقش به سزایی در کاهش بار ترافیکی این قسمت و مرکز اصفهان دارد و بزرگترین پروژه تقاطع غیر همسطحی است که در شهر اصفهان احداث شده است. در این طرح 5 قطعه پل در 5 سطح ساخته شده که یک و نیم کیلومتر از حلقه ترافیکی شهر اصفهان را شامل می شود و عامل مهمی در توسعه منطقه ۱۵، 14 و کاهش قابل توجه ترافیک بخش شرقی اصفهان به شمار می‌رود.

217 میلیارد تومان برای آزادسازی و احداث این پروژه طی 20 ماه هزینه شد و شهرداری اصفهان برای اینکه اجرای آن با مشکلات تورمی مواجه نشود، مصالح ساخت را که عمدتاً میلگرد بود، قبل از گرانی با قیمت مناسب خریداری کرد. این پروژه عظیم نه تنها در شرایط کرونا، فشار اقتصادی و .... بر اساس جدول زمان بندی تمام شد بلکه در مقاطعی از پروژه از برنامه زمان بندی هم جلوتر حرکت کرد.

احداث سالن گلستان شهدا پس از سالها مطالبه خانواده شهدا و ایثارگران

ساخت این طرح سال‌ ها مطرح بود اما به نتیجه نرسیده بود. در ابتدا قرار بود دیگر نهادها در اجرای این پروژه مشارکت داشته باشند اما در نهایت شهرداری به تنهایی این اعتبار را برای آزادسازی، ساخت و احداث سالن هزینه کرد تا پروژه‌ای در شأن مقام شامخ شهدا به مردم شهیدپرور استان و خانواده معزز ایثارگران تقدیم کند. همچنین مراحل آزادسازی و عملیات اجرایی این پروژه، دشواری‌های خاصی داشت که با همکاری مالکان به خوبی پیش رفت.

اجرای رویدادهای فرهنگی در 15 منطقه شهری

در 4 سال اخیر با تمرکز بر پوشش گسترده و یکسان برنامه های فرهنگی، بیش از 4900 برنامه میدانی در 15 نقطه شهر اصفهان برگزار شد تا در کنار نشاط اجتماعی، عدالت فرهنگی و اجتماعی هم در میان اقشار مختلف محقق شود.

ساخت 10 ورزشگاه جدید؛ بازسازی 26 مجموعه ورزشی

رویکرد افزایش نشاط اجتماعی و افزایش سرانه ورزشی برای شهروندانی که روزهای کرونا، شرایط سخت اقتصادی و ... را می گذراندند در این دوره شهرداری نیاز به تامین زیرساخت های لازم داشت که برای این موضوع، شهردار اصفهان دستور نوسازی و استانداردسازی 26 مرکز ورزشی شهرداری در مناطق مختلف شهر را صادر کرد. این اماکن همه نقاط شهر از منطقه 5 تا زینبیه در منطقه 14 را شامل می شد. همچنین در چهارسال شهرداری قدرت اله نوروزی، 10 ورزشگاه جدید برای اصفهان ساخته شد که فقط دو مورد آن به نام ورزشگاه های رستم و سهراب در منطقه 14 به عنوان یک منطقه کمتربرخوردار احداث شد.

بازسازی 30 مرکز تفریحی و فرهنگی شهر

با رویکرد افزایش کمیت و کیفیت در استفاده از مکان های فرهنگی شهرداری در همه نقاط شهر، دستور بازسازی و نوسازی اماکن مرتبط در این زمینه از سوی شهردار اصفهان صادر شد و این نهاد توانست با همکاری بخش خصوصی این مهم را رقم بزند تا فضایی استاندارد و ایمن در اختیار همه شهروندان قرار گیرد. در این راستا 30 مرکز فرهنگی در اصفهان بازسازی و نوسازی شده که از مهم ترین آن ها می توان به بازسازی و نوسازی اساسی و تجهیز به روز تالار هنر، مرکز تخصصی تئاتر اصفهان و دگردیسی کامل این مجموعه پس از سالها مطالبه هنرمندان تئاتر و نمایش اشاره کرد.

از 170 میلیارد صرفه جویی در یک سال تا کاهش ترک تشریفات

انضباط مالی موضوعی بود که مدیریت شهری پنجم اصفهان به جد به دنبال آن بود. استفاده از سامانه های مختلف مانند سامانه سرای هشت، اصفهان من و سامانه حوزه مالی - اقتصادی شهرداری در 4 سال اخیر زیربنای ایجاد انضباط در بخش های مالی شهرداری را فراهم کرد به طوریکه به روز شدن پرداخت حقوق ها و شفافیت در امور مالی مربوط به شهروندانی که به شهرداری مراجعه می کنند، بخشی از این دستاوردهاست.

پرداخت بدهی های معوق پیمانکاران و تبدیل بدهی های شهرداری به وام های بانکی و اوراق مشارکت از مصادیق دیگر انضباط مالی در این دوره شهرداری است. همچنین میزان ترک تشریفات از ۶۷ درصد در دوره گذشته به کمتر از ۱۸ درصد در این دوره رسید که به معنای کاهش احتمال فساد مالی، شکستن انحصارها و ... است. از جمله مصادیق دیگر این موضوع می توان به صرفه جویی یک ساله هزینه های جاری شهرداری اصفهان به میزان 170 میلیارد تومان اشاره کرد که به گفته نوروزی، این صرفه جویی معادل هزینه ساخت یک پل به اندازه مجموعه پلهای پنجگانه شهید سلیمانی است.

ایجاد خزانه واحد برای اولین بار در تاریخ شهرداری اصفهان

ایجاد واحد خزانه داری در شهرداری اصفهان از سال 97 برای تعادل بخشی درآمد و هزینه‌ها، ایجاد صندوق تامین مالی پروژه‌های شهری اصفهان برای فروش سهام پروژه ها در بورس، وصول 12 هزار و 700 میلیارد تومان درآمد در شهرداری، پرداخت سه هزار میلیارد تومان بدهی دوره قبل مدیریت شهری، انطباق پیشرفت فیزیکی پروژه‌ ها با پیشرفت مالی، انتشار تمام صورت های مالی و تفریغ بودجه شهرداری برای تحقق شعار شفافیت و .... از کلیدی ترین اقدامات در 4 سال اخیر برای توسعه نظم در دریافت و پرداخت های مالی شهرداری بوده است. ایجاد خزانه واحد به تعبیر مرتضی طهرانی معاون مالی اقتصادی شهرداری اصفهان راهکاری بود که صرفه جویی های زیادی را برای عمران شهری به همراه داشت و بسیاری از پروژه ها را از خطر نیمه تمام ماندن نجات داد؛ راهکاری که شاید همه شهرداری های کشور به ویژه کلانشهرها به آن نیاز دارند تا در زمان رکود و بروز مسائل مالی بتوانند از صندوق ذخیره برای رفع مشکل بهره گیرند.

خرید بیش از 200 دستگاه اتوبوس جدید برای شهر اصفهان

در دوره شهرداری قدرت اله نوروزی، تورم، رکود اقتصادی، تحریم ها و شرایط کرونا عواملی بودند که هر یک به تنهایی می توانستند اقتصاد شهر را فلج کنند اما در این مجموع شرایط حاکم بر کلانشهرها، شهرداری ها و از جمله اصفهان، شهردار اصفهان توانست بیش از 200 دستگاه اتوبوس جدید را برای اصفهان خریداری کند، نوسازی در حدود هزار دستگاه تاکسی را برای بهبود حمل و نقل شهری در دستور کار قرار دهد، اولین سری اتوبوس های بازسازی شده کشور را به اصفهان بیاورد( هزینه بازسازی هر دستگاه اتوبوس بین 200 تا 400 میلیون تومان است) و حتی طرح هوشمندسازی ناوگان اتوبوسرانی به عنوان اقدامی بی نظیر در کشور را با هزینه ای حدود 90 میلیارد تومان برای شهر اصفهان انجام دهد تا مردم رغبت بیشتری به حمل و نقل عمومی داشته و کمی از بار خودروهای تک سرنشین و آلودگی هوا کاسته شود.

افزایش مشارکت جویی شهروندان در اداره شهر

ابتکار برگزاری جلسات هم اندیشی با عنوان «اصفهان فردا» راهکار شهردار اصفهان برای مشارکت جویی شهروندان در فرآیند تصمیم سازی شهر و ارتباط عمیق با همه لایه های مختلف جامعه بود. به همین مناسبت در 4 سال اخیر و حتی در روزهایی که هنوز شهردار اصفهان فعالیت رسمی خود را در شهرداری آغاز نکرده بود این نشست ها آغاز شد و در ادامه مسیر تا روزهای پایانی کار در این جایگاه، شهردار اصفهان در 64 نشست تخصصی هم اندیشی «اصفهان فردا» به گفت و گو با طبقه خلاق، اقتصادی و فرهنگی شهر اصفهان پرداخت.

انجام 11 ملاقات مردمی با معتمدین و مردم در مناطق شهرداری اصفهان، دیدار با هنرمندان در قالب طرح «سلام استاد» و حضور در شهرداری های مناطق مختلف بخش دیگری از اقدام شهردار اصفهان برای حفظ و توسعه ارتباط مردمی در شهر بود. همچنین بودجه ریزی مشارکتی در اصفهان برای اولین بار در کلانشهرها، اتفاقی بود که تعیین مصادیق بودجه برای محلات را به خود شهروندان محلات واگذار می کرد و این هم مصداق دیگری از مشارکت عملی شهروندان در اداره شهر بود. شهرداری اصفهان برای اولین بار در بودجه 1400 شهر اصفهان 200 میلیارد تومان ردیف اعتباری برای اجرای طرح های مشارکتی با نظر معتمدان محلی و مردم اختصاص داد.

البته رویدادهایی مانند ایده کاپ های مرکز خلاقیت شهرداری برای اخذ ایده های شهروندان در موضوعات مختلف و اجرای موارد کاربردی و قابل اجرای آن ها به نام خود شهروند در سطح شهر نیز مصداق خوب و عملی دیگری از رقم خوردن مشارکت در مدیریت شهری دوره پنجم بود.

تدوین مشارکتی طرح جامع شهر اصفهان برای نخستین بار در کشور؛ عالی ترین سطح مشارکت

برای اولین بار در کشور، فرآیند تهیه طرح جامع شهری با رویکرد مشارکتی و بر اساس الگوی مشارکت شهروندان و ذی نفعان انجام شد و اصفهان به عنوان شهر پایلوت در اجرای این شیوه، انتخاب شد. برای تدوین این طرح جلسات متعددی با اصناف، بازاریان، معلمان، پزشکان، مردم محلات مختلف، ورزشکاران، هنرمندان و سایر گروه های ذی نفع در شهر اصفهان برگزار شد و به عبارت دیگر تدوین برنامه آینده شهر اصفهان برای اولین بار از پشت درهای بسته بیرون آمد و با نظر مردم انجام شد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها