|

محمدجعفر منتظری، دادستان کل کشور:

بیکاری باعث ایجاد سرقت در جامعه می‌شود

دادستان کل کشور گفت: مسئله بیکاری باعث ایجاد سرقت در جامعه می‌شود، باید بخشی از دولت نسبت به این موضوع ورود و ماجرا را بررسی کند.

بیکاری باعث ایجاد سرقت در جامعه می‌شود

به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، حجت الاسلام و المسلمین محمد جعفر منتظری دادستان کل کشور اظهار کرد: هفته نیروی انتظامی را به تمام عزیزانی که در رده‌های گوناگون این نیروی پر افتخار و با اقتدار خدمت می‌کنند، از فرماندهان گرانقدر تا سربازان جان بر کف مرز‌ها، تبریک عرض میکنم.

وی با بیان اینکه اهمیت امنیت برای جامعه و مردم یک موضوع غیر قابل تردیدی است، گفت: اگر امنیت نباشد، اقتصاد، علم، دانش، پیشرفت، آسایش و زندگی، تفریح و گردش، خواب و خوراک هم نخواهد بود.

دادستان کل کشور با اشاره به ناامنی در کشور افغانستان، بیان کرد: آمریکا ۲۰ سال آمد که مثلا امنیت را در این کشور برقرار کند که در آخر نه تنها امنیت برقرار نشد بلکه گروهی آمدند و این کشور را به دست گرفتند و دیروز هم در انفجار مسجد شیعیان بیش از ۱۰۰ نفر به شهادت رسیدند، فلذا قدر امنیت خود را بدانید.

وی با بیان اینکه امنیت به سه دسته فردی، اجتماعی و ملی تقسیم می‌شود، گفت: جامعه امنیت می‌خواهد، اما جامعه نباید امنیتی شود، اولی مطلوب و دومی نامطلوب است.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری ادامه داد: یکی از مهمترین مسائلی که جزو تکالیف قوه قضاییه تعریف شده و یک موضوع فرا قوه‌ای است، بحث پیشگیری از جرم، تخلفات و ناامنی است.

وی افزود: نیرو‌های انتظامی، نظامی و اطلاعاتی به عنوان ضابط در کنار قوه قضاییه در امر پیشگیری در حال فعالیت هستند، در بحث پیشگیری باید بیشتر کار کنیم.

دادستان کل کشور با بیان اینکه باید تدبیری شود که جامعه شاهد ناامنی نباشد، اظهار کرد: سرقت چه خرد و چه کلانش یک ناامنی است که متاسفانه در جامعه وجود دارد، وظیفه دستگاه قضایی و انتظامی این‌است که درباره این موضوع به صورت جدی تدبیر و تعامل داشته باشند تا مردم از این ناامنی تعدی و تجاوز به مالشان در امان و راضی باشند.

وی افزود: به عنوان مدعی العموم می‌گویم زمانی که در بسیاری از مراجع قضایی حاضر می‌شویم مشاهده می‌کنیم که مقوله سرقت جزو اولین یا دومین مسئله است که با آن مواجه هستیم. باید کار کنیم تا ببینیم که چرا آمار سرقت بالا ست؛ پلیس می‌گوید که من سارق را دستگیر می‌کنم به مرجع قضایی می‌برم هنوز به اتاقم بازنگشتم سارق آزاد می‌شود! باید بررسی شود که اشکال این کار در کجاست؟

حجت الاسلام منتظری تصریح کرد: مسئله بیکاری باعث ایجاد سرقت در جامعه می‌شود، باید بخشی از دولت نسبت به این موضوع ورود و ماجرا را بررسی کند. اگر فردی دارای جایگاه اجتماعی و شغل مناسب باشد که دست به سرقت نمی‌زند.

دادستان کل کشور گفت: برای فعالیت پلیس اگر نیاز به اعتبار هست، اعتبارش را تامین کنید، اگر نیاز به قانون دارید پیشنهاد بدهید تا قانون بررسی شود، اگر به کمک دستگاه قضایی نیاز دارید مطرح کنید تا موضوع را بررسی کنیم. اگر می‌خواهید که ماموران موسسات مراقبتی و حفاظتی ضابط قضایی شوند، باید طبق قانون کارت ضابطیت داشته باشند.

وی افزود: در حوزه اقتصاد امنیت می‌خواهیم، باید در حوزه اخلاقی و اجتماعی هم امنیت داشته باشیم، امنیت مانند ماشینی است که چندین چرخ دارد، با چرخش این‌چرخ‌ها ماشین امنیت حرکت خواهد کرد. در فضای مجازی باید به صورت جدی امنیت را برقرار کنیم، در سراسر کشور کلی پرونده داریم که منشاء تشکیل آنها همین فضای مجازی است، قماربازی ها، کلاهبرداری‌ها و ... از این دسته اند.

دادستان کل کشور بیان کرد: متاسفانه تعدادی از مسئولان سابق نسبت به فضای مجازی به گونه‌ای عمل و در بوق و کرنا می‌کردند که دستگاه قضایی می‌خواهد فضای مجازی را فیلتر کند.

وی با تاکید بر اینکه باید فضای مجازی مدیریت شود، گفت: حرف ما این است که اگر شبکه‌های فضای مجازی مدیریت نشود، جوانان از بین می‌روند، خانواده‌ها از هم می‌پاشند.

حجت الاسلام و المسلمین منتظری با بیان اینکه پلیس فتا خدمات بسیار ارزنده‌ای در فضای مجازی انجام می‌دهد، گفت: توصیه‌ای به نیروی انتظامی دارم و آن هم این است که باید همه یگان‌های انتظامی را در مقوله‌ای در کنار هم جمع کنیم تا با هم دیگر آسیب‌ها را بررسی و پیشگیری از وقوع جرم صورت بگیرد، هنوز هم پوشانی در انجام پیشگیری از جرایم نیست.

وی افزود: باید زمینه‌ای تامین شود که هم از نیروی انتظامی خدمات بگیریم و هم به آن خدمات بدهیم که در آخر مردم از این‌ها نفع ببرند.

دادستان کل کشور تاکید کرد: در بحث «پلیس یار» باید به خوبی به نیروهایتان آموزش بدهید. سعی کنید از ابتدای وقوع یک‌حادثه اگر موضوعی رخ می‌دهد آن را مستند سازی کنید، دادگاه تابع دلیل است، لذا در دادگاه از شما مستند می‌خواهند.

وی ادامه داد: بابد امنیت مردم محور باشیم، برای تحقق امنیت مردم محور باید یک کارگروه مرکب از دستگاه قضایی و نیروی انتظامی و دیگر مسئولان دستگاه‌ها ایجاد شود تا نیازمندی‌های پلیس یاران در این باره مطرح و حل و فصل شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها