|

واکسن آنفلوآنزای تولید داخل به زودی توزیع می شود

مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو گفت: خوشبختانه اولین‌محموله واکسن آنفلوآنزای تولید داخل هم تا پایان هفته جاری یا اوایل هفته آینده به معاونت بهداشت وزارت بهداشت، تحویل داده می‌شود.

واکسن آنفلوآنزای تولید داخل به زودی توزیع می شود

به گزارش ایسنا، مدیرکل دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا و قیمت آن را اعلام کرد.

دکتر سید حیدر محمدی درباره وضعیت توزیع واکسن آنفلوآنزا، گفت: تاکنون یک میلیون و ۹۰۰ هزار عدد واکسن آنفلوآنزا وارد شده است که شامل واکسن سه ظرفیتی و چهار ظرفیتی بوده که توزیع شده است.

وی افزود: خوشبختانه اولین‌محموله واکسن آنفلوآنزای تولید داخل هم تا پایان هفته جاری یا اوایل هفته آینده به معاونت بهداشت وزارت بهداشت، تحویل داده می‌شود. دو تولیدکننده داخلی در زمینه واکسن آنفلوآنزا داریم که قولی که به ما داده‌اند، تا سقف یک میلیون و ۸۰۰ هزار عدد واکسن است، اما احتمالا از تعداد کمتر شروع شده و به تدریج تحویل می‌شود.

محمدی گفت: البته فعلا در اولین فاز ۸۰۰ هزار عدد واکسن آنفلوآنزا به معاونت بهداشتی تحویل داده‌ایم. برای داروخانه‌ها هم در یک پارت ۸۰۰ هزار عدد واکسن آنفلوآنزای چهار ظرفیتی و در یک پارت هم ۳۰۰ هزار عدد واکسن سه ظرفیتی توزیع کرده‌ایم.

وی درباره قیمت واکسن آنفلوآنزا نیز گفت: برای بازار مصرف داروخانه‌ای قیمت حدود ۲۰۰ هزار تومان است. برای گروه‌های پرخطر هم واکسن آنفلوآنزا به صورت رایگان از سوی معاونت بهداشتی تزریق می‌شود.

محمدی درباره افزایش قیمت ۵ برابری واکسن‌ آنفلوآنزا گفت: این‌واکسن‌ها با ارز نیمایی وارد شده است. البته دو میلیون نفر به عنوان گروه هدف واکسیناسیون علیه آنفلوآنزا مدنظر هستند که به صورت رایگان واکسن از سوی معاونت بهداشتی برایشان تزریق می‌شود.

وی گفت: توصیه ما این است که گروه‌های پرخطر تزریق واکسن آنفلوآنزا را انجام دهند که برای آنها به صورت رایگان از سوی معاونت بهداشتی تزریق می‌شود. در عین‌حال برای سایر گروه‌ها هم اگر متخصصین عفونی توصیه و تجویز کنند، می‌توانند واکسن را تزریق کنند. البته با توجه با رعایت پروتکل‌های بهداشتی، شدت مصرف واکسن آنفلوآنزا کاهش یافته و شیوع آنفلوآنزا هم کم شده است.

محمدی با بیان اینکه دیگر برنامه ای برای واردات واکسن آنفلوآنزا نداریم، گفت: باتوجه با اینکه دو تولیدکننده داخلی داریم، این تولیدکنندگان دو میلیون دز واکسن آنفلوآنزای چهارظرفیتی به ما تحویل می‌دهند و فکر نمی‌کنیم دیگر نیازی داشته باشیم. البته هنوز به واکسن انفلوانزای تولید داخلی قیمت ندادیم. به محض اینکه واکسن را به ما تحویل دهند، قیمت را اعلام می‌کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها