|

طاعون نشخوارکنندگان در مازندران!

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران گفت: مواردی از ابتلای طاعون نشخوارکنندگان در چهارپایان در استان مازندران نیز گزارش شده است.

طاعون نشخوارکنندگان در مازندران!

به گزارش تسنیم، پس از گزارش طاعون نشخوارکنندگان در استان البرز,مواردی از ابتلای این بیماری در چهارپایان در استان مازندران نیز گزارش شده است.

حسینعلی ابراهیمی کارنامی، مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه لاشه یک راس کل و بز وحشی 21 شهریور ماه امسال در منطقه دلیر چالوس کشف شده بود، گفت: لاشه این کل و بز برای یافتن علت تلف شدن به پایین دست منتقل شد اما با توجه به شرایط لاشه امکان نمونه برداری از آن وجود نداشت.

وی افزود: با توجه به مشکوک بودن علت تلف شدن همکاران محیط بانی با همکاری چوپانان منطقه، پایش ها را همزمان با کشف نخستین لاشه آغاز کردند و تا 29 شهریورماه لاشه 7 راس کل و بز در همین منطقه کشف شد.

ابراهیمی ادامه داد: کارشناسان محیط زیست از لاشه‌ها نمونه برداری و آن را به سازمان دامپزشکی ارسال کردند که ابتلای کل و بز‌های تلف شده به طاعون نشخوارکنندگان توسط سازمان دامپزشکی تایید شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران با بیان اینکه همه این تلفات فقط در منطقه دلیر چالوس اتفاق افتاده بود، گفت: این منطقه نزدیک به طالقان استان البرز است.

وی افزود: بعد از کشف لاشه‌ها و تایید ابتلای آنان به طاعون نشخوارکنندگان، پایش‌ها در مناطق کلاردشت و گلستانک که زیستگاه اصلی کل و بز وحشی است افزایش یافت اما هیچ لاشه‌ای از این حیوانات در این مناطق پیدا نشد. آخرین لاشه کل و بز 29 شهریور ماه امسال کشف شده و از مهرماه تاکنون هیچ لاشه‌ای از وحوش در هیچ کدام از پناهگاه‌های محیط زیست مازندران پیدا نشده است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست مازندران ادامه داد: جمعیت کل و بز وحشی در منطقه دلیر چالوس بسیار اندک است به همین دلیل به نظر می‌رسد تعداد تلفات به دلیل ابتلا به طاعون نشخوارکنندگان به همین 7 رأس خلاصه شود. پایش‌ها در همه مناطق تحت کنترل حفاظت محیط زیست حتی در مناطق صعب العبور با همکاری جوامع محلی ادامه دارد.

ابراهیمی در پایان تصریح کرد: عامل بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک ویروس بوده و به هیچ عنوان بیماری مشترک با انسان نیست و ارتباطی با بیماری «طاعون انسانی» که عاملش باکتری است، ندارد.

طاعون نشخوارکنندگان که به طاعون PPR یا طاعون بزی نیز معروف است از نوعی ویروس به نامpeste-des-petits-ruminants منشأ می‌‌گیرد.

این بیماری یک بیماری ویروسی است که منشأ کاملا متفاوت با بیماری طاعون باکتریایی دارد به تایید تمام صاحب نظران قابل سرایت به انسان نیست.

طاعون بزی نخستین بار در کشور ساحل عاج گزارش شد و در هند و خاورمیانه هم دیده شده است که در هیچ یک از این کشورها گزارشی مبنی بر سرایت به انسان ثبت نشده است.

هرچند بیماری طاعون نشخوارکنندگان کوچک جثه قابل سرایت به انسان نیست و برای انسان‌ها خطری ندارد اما حالا با تایید شیوع این بیماری در سه استان طی روزهای اخیر نگرانی‌ها بابت شیوع گسترده‌تر این بیماری میان علفخواران زیاد شده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها