|

مشاور معاون وزیر بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا:

۳۷ میلیون ایرانی تحت تاثیر خشکسالی هستند

گفت در دهه اخیر ۳۷ میلیون ایرانی تحت تاثیر خشکسالی هستند و از میان مخاطرات طبیعی، زلزله، سیل، خشکسالی، رانش زمین و طوفان‌ها در صدر مخاطراتی هستند که ایران با آنها دست به گریبان است.

۳۷ میلیون ایرانی تحت تاثیر خشکسالی هستند

به گزارش وبدا، مشاور معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در مدیریت کاهش خطر بلایا گفت در دهه اخیر ۳۷ میلیون ایرانی تحت تاثیر خشکسالی هستند و از میان مخاطرات طبیعی، زلزله، سیل، خشکسالی، رانش زمین و طوفان‌ها در صدر مخاطراتی هستند که ایران با آنها دست به گریبان است.

محمد اسماعیل مطلق افزود: روز ۱۳ اکتبر مصادف با ۲۱ مهر به عنوان روز بین المللی کاهش خطر بلایا شناخته می شود. هر ساله شعاری متناسب با اهداف سند سندای که سند راهبردی کاهش خطر بلایا در سال های ۲۰۳۰-۲۰۱۵ است، پیشنهاد می شود. برای شعار امسال «فقط با هم» در نظر گرفته شده که نشان از لزوم همکاری تنگاتنگ همه افراد، جوامع محلی، منطقه ای و بین المللی برای کاهش خطر بلایا و حرکت به سوی تاب آوری است.

وی ادامه داد: تجربه پاندمی کووید ۱۹ به ما آموخت که اگر بخواهیم برای مدیریت مخاطرات موفق عمل کنیم باید و باید دست در دست هم برای آن قدم برداریم. اگر چه برنامه های مستقل و جزیره ای هم در این خصوص کارآیی دارند ولی بدون شک سرعت و اثربخشی کافی را در کاه

مطلق اظهار داشت: مدیریت خطر بلایا فرآیندی منظم است که با هدف به حداقل رساندن پیامدهای اقتصادی، اجتماعی، روانی و سلامتی از طریق پیشگیری از مخاطرات و کاهش آسیب، ارتقای آمادگی، پاسخ به موقع و بازیابی با رویکرد توسعه پایدار انجام می شود. این مهم جز با مشارکت همه آحاد جامعه امکان پذیر نخواهد بود.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران واقع در منطقه خاورمیانه و در غرب با ترکیه و عراق و در شرق با افغانستان و پاکستان و در شمال با ارمنستان، آذربایجان، ترکمنستان و دریای خزر و در جنوب با خلیج فارس و دریای عمان هم مرز است. ایران دارای مساحتی برابر با یک میلیون و ۶۴۸ هزار کیلومتر مربع است که ۶۰ درصد آن را کوه ها و بقیه را بیابان و زمین های خشک تشکیل می دهد.

مطلق افزود: مرکز کشور ایران فلات بزرگی است که بین دو رشته کوه البرز در شمال و زاگرس در غرب قرار می گیرد. آب و هوای ایران عمدتاً خشک و نیمه خشک است. خصوصیات جغرافیایی، توپوگرافیک و اقلیمی و شرایط ژئوپولتیک جمهوری اسلامی، ایران را در معرض انواع بلایای ناشی از مخاطرات طبیعی و انسان ساخت قرار داده است.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا گفت: از منظر مخاطرات انسان ساخت، تجربه های سقوط هواپیما، از مسیر خارج شدن قطار، حوادث صنعتی، انفجار یا آتش سوزی اماکن عمومی و حوادث ترافیکی از مواردی است که نیازمند توجه جدی هستند.

وی اظهار داشت: راهپیمایی عظیم اربعین حسینی (ع) و یا تجمعات مذهبی دیگر نیز از مواردی است که هر ساله در ایران انجام می شود و لازمه آن هماهنگی گسترده درون بخشی و برون بخشی است.

مطلق افزود: همه این موارد در واقع نشان دهنده اهمیت مدیریت خطر بلایا در ایران است. یکی از اقدامات اصلی در تهیه و تدوین هر نظام و ساختاری توجه به قوانین، مقررات و سیاست های از پیش تعیین شده ای است که بیانگر چارچوب و مختصات مشخصی از بایدها و نبایدهایی است که رعایت آن ها در تنظیم ساختار جدید لازم و ضروری است.

مشاور معاون بهداشت در مدیریت کاهش خطر بلایا خاطرنشان کرد: توجه به این سیاست ها و قوانین کلی جهت پرهیز از هرگونه ایجاد مغایرت و دوباره کاری و همچنین برای حرکت رو به جلو و مداوم به سمت اهداف ضروری است.

مطلق ادامه داد: در ایران نیز قوانین بالادستی متعددی در حوزه مدیریت خطر بلایا وجود دارند که یکی از مهمترین آنها «سیاست‌های کلی نظام برای پیشگیری و کاهش خطرات ناشی از سوانح طبیعی و حوادث غیرمترقبه» ابلاغی مقام معظم رهبری است که در سال ۱۳۸۴ ابلاغ شده است.

به گفته وی، این سیاست ها علیرغم جامعیت در بسیاری از موارد عملیاتی نشده که نشان از عدم هماهنگی کافی بین سازمان ها و ذی نفعان است. به همین دلیل نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران به عنوان کشور پیشرو در منطقه که برنامه های مدیریت خطر بلایا را در نظام شبکه بهداشتی درمانی خود ادغام نموده است، پنج برنامه اصلی و چندین برنامه فرعی به منظور صیانت از سلامت آحاد جامعه در دستور کار خود قرار داده است.

مطلق خاطر نشان کرد: بر این اساس نظام سلامت جمهوری اسلامی ایران بر بستر نظام شبکه چهار گروه هدف ذیل را در بر می گیرد، جمعیت عمومی، ارایه دهندگان خدمت، تسهیلات و منابع، برنامه ها.

وی گفت: در این برنامه ها سعی بر آن است تا جهت تحقق هدف «کاهش خطر ناشی از مخاطرات طبیعی و انسان ساخت در سطح جامعه و تسهیلات و منابع نظام سلامت» با «رویکرد پیش فعال به کاهش خطر بلایا و مشارکت بین بخشی در برگیرنده تمام مخاطرات و تمام جنبه های سلامت» این مهم در نظام شبکه نهادینه شود.

مطلق اظهار کرد: امیدوارم این مهم در سایه مشارکت همگانی و دست در دست همه جوامع انسانی در کل دنیا و حمایت های مدیران ارشد کشور محقق شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها