|

کاهش بارش سه ماهه پاییز کمتر از حد طبیعی خواهد بود

وزیر نیرو اعلام کرد که با وجود کاهش بارش‌ها، مصارف آبی چشمگیرتر شده و تداوم آن می‌تواند موجب نگرانی درباره تامین آب مورد نیاز باشد.

کاهش بارش سه ماهه پاییز  کمتر از حد طبیعی خواهد بود

به گزارش ایرنا، وضعیت بارشی کشور طبق پیش‌بینی قبلی موسسه تحقیقات آب وزارت نیرو در سه ماهه پاییز که ماه‌های اولیه سال آبی جدید (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) نیز به شمار می آیند، چندان مطلوب نیست و بارش‌های آن کمتر از حد طبیعی خواهد بود.

این درحالی است که بنا به گفته «علی اکبر محرابیان» وزیر نیرو با وجود کاهش بارش‌ها، مصارف آبی چشمگیرتر شده و تداوم آن می‌تواند موجب نگرانی در باره تامین آب مورد نیاز باشد.

از طرف دیگر وزیر نیرو در روزهای اخیر از بروز تنش آبی در هشت شهر بزرگ کشور خبر داده است.

براین اساس تازه ترین گزارش منتشره از سوی مرکز ملی پایش و هشدار خشکسالی درباره وضعیت بارشی مهر ماه، نشان از آن دارد که از ابتدای مهر که در ضمن ماه آغازین سال آبی جدید نیز محسوب می‌شود تا روز ۲۶ مهر تنها ۲.۴ میلیمتر بارندگی رخ داده و این درحالی است که میزان بارش های دوره بلندمدت ۵.۳ میلیمتر بوده که کاهش ۵۴.۷ درصدی را نشان می‌دهد.

این میزان بارش اثر خود را بر روی سدهای تامین کننده آب کشور باقی گذاشته به گونه ای که براساس گزارش اخیر شرکت مدیریت منابع آب ایران بیانگر آن است که حجم آب موجود در مخازن سدهای کشور در بیست و سومین روز از سال آبی جدید (ابتدای مهر۱۴۰۰ تا آخر شهریور۱۴۰۱) ۱۸ میلیارد و ۳۸میلیون مترمکعب شده که در مقایسه با مدت مشابه سال آبی گذشته که موجودی آب ۲۵ میلیارد و ۵۸ میلیون مترمکعب بوده کسری ۲۸ درصدی را نشان می‌دهد.

در همین زمینه وزیر نیرو با بیان اینکه پیش‌بینی‌ها نشان می‌دهد در سال آینده (سال آبی امسال) هم شرایط به گونه‌ای نیست که کمبود بارندگی‌ها جبران شود، ادامه داد: از طرفی در سال‌های گذشته به سبب توسعه شبکه آبرسانی آب شرب، توسعه صنعت و توسعه کشاورزی، مصرف آب به شدت افزایش یافته به طوری که کل مصرف آب در کشور از ۷۸ میلیارد متر مکعب در سال ۱۳۸۰ به ۱۰۰ میلیارد مترمکعب در سال ۱۳۹۹ رسیده است.
محرابیان با اشاره به کاهش شدید بارش‌ها و افزایش مصارف در کشور خاطرنشان کرد: باید توجه داشت که اغلب مناطق کشور ایران در منطقه خشک قرار گرفته و شرایط موجود می طلبد که مصارفمان را در همه بخش‌های شرب، صنعت و به‌ویژه کشاورزی مدیریت کنیم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها