|

۲۲ تا ۲۳ درصد مردم کشور هنوز واکسن کرونا نزده‌اند

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد مردم کشور هنوز واکسن کرونا نزده‌اند، این افراد یکی از مهمترین ضعف‌ها در ایجاد ایمنی جمعی خواهند بود چون ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و به دیگران منتقل کنند.

۲۲ تا ۲۳ درصد مردم کشور هنوز واکسن کرونا نزده‌اند

به گزارش ایرنا، علیرضا ناجی، عضو کمیته کشوری مبارزه با کووید ۱۹ اظهار کرد: با توجه به اینکه دولت تلاش خود را برای انجام واکسیناسیون سراسری انجام می‌دهد و برنامه‌ریزی و اقدامات خوبی برای واردات واکسن داشته و دارد و حتی مجوز به واکسن‌های داخلی داده شده است، اکنون به میزان کافی واکسن در کشور موجود است.

وی تصریح کرد: به همین منظور باید افرادی را که تاکنون واکسینه نشده‌اند، برای تزریق واکسن تشویق کرد و جلوی شایعاتی را که می‌تواند باعث دلسردی و نگرانی مردم شود، بگیریم. این موضوع با صحبت‌های علمی و کارشناسانه و تجربیات دیگر کشورها می‌تواند تاثیرپذیر باشد.

ناجی با تاکید بر اینکه با وجود کرونا به عنوان یک ویروس ناخوانده و ماندگار هیچ چاره‌ای جز واکسیناسیون نداریم، اظهار داشت: به غیر از واکسن راه دیگری برای مقابله با این ویروس نداریم؛ البته جاافتادن این مساله در افکار عمومی نیاز به یک کار فرهنگی گسترده دارد تا بتوانیم با کرونا هم مانند دیگر ویروس‌های تنفسی که همچنان همراه ما هستند، کنار بیاییم و زندگی کنیم.

وی ادامه داد: ویروس کرونا مانند دیگر ویروس‌های تنفسی سال‌ها در کنار ما خواهد ماند و اکنون متخصصان و پژوهشگران برجسته جهان چهار سناریو در خصوص کرونا پیش‌بینی می‌کنند، بروز واریانت‌های مقاوم در برابر واکسن و درمان، بالا رفتن سرعت و شدت انتقال بیماری، بیماری‌زایی ویروس و احتمال تکاملی که منجر به تضعیف ویروس می‌شود از جمله این احتمالات است.

رییس مرکز تحقیقات ویروس‌شناسی دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی گفت: با این تفاسیر هیچ چاره‌ای جزء واکسینه شدن اکثریت جامعه و رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم نیست و با این اقدامات باید تلاش کنیم این ویروس را کنترل کنیم.

وی خاطرنشان کرد: رعایت پروتکل‌های بهداشتی از سوی مردم به زیر ۴۰ درصد رسیده که رقمی بسیار پایین است و تعدادی نیز نمی‌خواهند واکسن بزنند که این نیاز به اقناع‌سازی مردم دارد تا آمار واکسیناسیون به بالای ۷۰ درصد جامعه برسد.

ناجی اضافه کرد: البته در این میان برخی افرادی که شیاد هستند، شبهاتی را در خصوص واکسن زدن به وجود می‌آورند و مردم را به شک می‌اندازند، برای این موضوع نیز تنها با اقناع مردم می‌توانیم به نتیجه خوبی برسیم.

پیام طبرسی عضو کمیته علمی کشوری کووید ۱۹ نیز گفته است که حدود ۲۲ تا ۲۳ درصد مردم کشور هنوز واکسن کرونا نزده‌اند، این افراد یکی از مهمترین ضعف‌ها در ایجاد ایمنی جمعی خواهند بود چون ممکن است به این بیماری مبتلا شوند و به دیگران منتقل کنند و حتی واکسن زده‌ها را هم دچار بیماری کرونا کنند.

وی معتقد است: باید با اقناع کردن مردم و ایجاد زیرساخت‌های مناسب زمینه تزریق واکسن این افراد را فراهم کنیم چون اکنون واکسن کرونا با انواع مختلف و به اندازه کافی در کشور موجود است و هرکسی می‌تواند نوع واکسن مورد نظر خود را انتخاب و تزریق کند تا دچار بحرانی مانند پیک پنجم نشویم.

تزریق ۵۳ میلیون دز واکسن تاکنون

طبق آخرین اطلاعات وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، تاکنون ۵۳ میلیون و ۱۰۲ هزار و ۸۳۷ نفر دز اول، ۳۶ میلیون و ۵۴ هزار و ۸۹۳ نفر دز دوم و ۹۷ هزار و ۴۸۱ نفر، دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۸۹ میلیون و ۲۵۵ هزار و ۲۱۱ دز رسیده است.

همچنین مجموع بیماران کووید۱۹ از ابتدای شیوع این بیماری در زمستان سال ۱۳۹۸ در کشور، پنج میلیون و ۹۴۴ هزار و ۵۹۹ نفر بوده است و در حال حاضر ۲۲ شهر کشور در وضعیت قرمز، ۱۱۴ شهر در وضعیت نارنجی، ۲۰۱ شهر در وضعیت زرد و ۱۱۱ شهر در وضعیت آبی قرار دارند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها