|

به موقع به داد شهرها برسیم، وضعیت خطرناک نخواهد شد

سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت گفت: اکنون در سر دو راهی قرار داریم و اگر به موقع به داد شهرها برسیم و در این شهرها کنترل جدی صورت گیرد؛ وضعیت خطرناک نخواهد شد.

به موقع به داد شهرها برسیم، وضعیت خطرناک نخواهد شد

به گزارش ایسنا، سرپرست مرکز مدیریت آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به وضعیت بیماری کرونا در استان‌های کشور، در عین حال بر لزوم مدیریت به موقع شرایط تاکید کرد و گفت: اکنون در سر دو راهی قرار داریم و اگر به موقع به داد شهرها برسیم و در این شهرها کنترل جدی صورت گیرد و ادارات دولتی تدبیر کنند و نکات را رعایت کنند؛ وضعیت خطرناک نخواهد شد.

علی شریفی زارچی، گفت: از اسفند سال ٩٨ تاکنون پنج موج بیماری کرونا را پشت سر گذاشته‌ایم و در هر موج تعداد مبتلایان افزایش یافته و بعد از مدتی به قله موج می‌رسیم و سپس روند کاهشی آغاز می‌شود. الان اگر به سراسر کشور نگاه کنیم ۵ موج به وضوح مشخص است و موج اول تا سوم کوچکتر بودند. در دی، بهمن و اسفند 99 اندکی شرایط کشور آرام بود و در همه استان‌ها به جز خوزستان وضعیت آرامی داشتیم تا اینکه به نوروز رسیدیم و روند کل کشور افزایشی شد و خیز چهارم و پنجم رخ داد. اکنون روند بیماری در اکثر استان‌ها نزولی است ولی سیستان و بلوچستان، قزوین، سمنان و یزد در ٢ هفته اخیر روند افزایشی نگران کننده‌ای دارند.

وی افزود: از ٢٣ مرداد در اوج قله پیک پنجم بودیم و پس از آن روند کاهشی شد و از اوج قله گذشتیم؛ به همین دلیل رنگ شهرها تغییر کرد و اکنون در لبه پایین رونده موج پنجم هستیم. در ١٧ مهرماه همه شهرها در وضعیت آبی و نارنجی قرار گرفتند و تنها چند شهر در شمال غربی کشور وضعیت قرمز داشتند که طبیعتا آخر از سایر شهرها درگیر موج پنجم شده بودند.


اکنون بر سر دوراهی قرار داریم

او تاکید کرد: در آبان ماه در برخی شهرها روند کرونا افزایشی شد و برخی شهرها وضعیتشان قرمز شده است. اکنون در سر دو راهی قرار داریم و اگر به موقع به داد شهرها برسیم و در این شهرها کنترل جدی صورت گیرد و ادارات دولتی تدبیر کنند و نکات را رعایت کنند؛ وضعیت خطرناک نخواهد شد.

نمی‌توانم تصور کنم در شهرهای قرمز مدارس باز شوند

وی گفت: اکنون اصلا نمی‌توانم تصور کنم که در شهرهای قرمز مدارس باز شوند و باید با هوشیاری مانع بروز پیک ششم کرونا در سطح کشور شد چون شاید خطری دانش‌آموز را تهدید نکند اما خانواده او در معرض خطر قرار می‌گیرند.

سرپرست مرکز فناوری اطلاعات وزارت بهداشت با اشاره به اینکه زمانی که سه موج اول را گذراندیم سویه کرونا تغییر کرد، افزود: با ورود سویه انگلیسی کرونا به خوزستان، آتش کرونا به خوزستان افتاد و این آتش گویی در خرمن بیفتد و اوج بگیرد و به تدریج کرونا در خوزستان و در کشور اوج گرفت و به دید و بازدیدهای نوروزی که رسید به یکباره کل کشور قرمز شد. بعد از آن سویه دلتا را داشتیم و موج پنج رخ داد.


درخواست از متخصصان ژنتیک و عفونی

وی در ادامه صحبت‌هایش گفت: از متخصصان ژنتیک و عفونی درخواست داریم که این ویروس را در ناحیه قرمز سمنان، یزد و زابل رصد و پایش کنند تا بیماری تحت کنترل قرار گیرد و تعداد مبتلایان، بستری‌ها و فوتی‌ها کم باشد. نباید منتظر بمانیم بلکه با کنترل به موقع می‌توانیم دامنه موج را کنترل کنیم.

افزایش شهرهای قرمز و آبی

او با اشاره به اینکه روند کلی بیماری در کشور نزولی است، تصریح کرد: در مرداد ماه در اوج کرونا تعداد شهرهای قرمز به ۳۵۹ شهر رسیده بود که در ۱۷ مهر تا ۷ شهر قرمز هم کاهش داشت؛ اما الان مجددا به ۳۳ شهر قرمز رسیدم و در عین حال تعداد شهرهای آبی هم افزایش پیدا کرد چون روندکلی کشور نزولی است؛ از طرفی در برخی نقاط افزایش کرونا را داریم و به همین دلیل تعداد شهرهای قرمز هم افزایشی شده است.

بیشترین آمار واکسیناسیون کرونا در گیلان و کمترین در سیستان و بلوچستان

وی درباره آمار واکسیناسیون در کشور نیز افزود: درصد واکسیناسیون را بر اساس شاخص‌های مختلفی می‌سنجند. استان گیلان بالاترین میزان واکسیناسیون هر دو نوبت را دارد و کمترین میزان واکسیناسیون را در سیستان و بلوچستان داریم؛ البته در آغاز موج پنجم این استان با کار جهادی، واکسیناسیون خوب پیش رفت؛ اما الان که به جوانان و نوجوانان رسیده است میزان واکسیناسیون کاهش یافته است و روند واکسیناسیون نزولی شده است و با پدیده قرمز شدن شهرها در این استان‌ مواجه هستیم.

اثرگذاری واکسن در پیشگیری از مرگ‌های کرونایی

وی که در یک برنامه خبری تلویزیونی صحبت می‌کرد، تاکید کرد: هیچ کسی ادعا نکرده است که واکسن جان شما را ۱۰۰ درصد نجات می‌دهد، اما می‌تواند تا درصد بالایی جان ما را حفظ کند. در خیز پنجم کرونا که روند واکسیناسیون افزایش یافت، کنترل بیماری بهتر اتفاق افتاد و میزان مرگ و میر و بستری افراد بویژه گروه سنی بالای ۷۰ سال کاهش یافت که این موضوع بهترین شاهد اثرگذاری واکسن است. اکنون نیز واکسیناسیون دز سوم برای افراد بالای ۶۰ سال می‌تواند به افزایش ایمنی‌زایی بدن این گروه سنی کمک کند.

روند افزایشی کرونا در برخی شهرها از ابتدای آبان‌ماه

وی با بیان اینکه موج پنجم از استان سیستان و بلوچستان و جنوب شرق کشور آغاز و به شمال‌غرب کشور ختم شد، ادامه داد: از ابتدای آبان در برخی شهرها به صورت پراکنده دوباره روند شیوع کرونا افزایشی شد. اگر به موقع به داد شهرهای قرمز درگیر کرونا برسیم، وضعیت حادی را نخواهم داشت.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها