|

۶۳۰ واگن مترو در انتظار بودجه ۱۴۰۱

مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره آخرین وضعیت ساخت ۶۳۰ واگن مترو در پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد.

۶۳۰ واگن مترو در انتظار بودجه ۱۴۰۱
مدیرعامل شرکت متروی تهران درباره آخرین وضعیت ساخت ۶۳۰ واگن مترو در پایتخت توضیحاتی را ارائه کرد و گفت:۶۳۰ واگن مترو در انتظار بودجه است.

علی امام درباره وضعیت قرارداد ۶۳۰ واگن مترو برای تهران با بیان اینکه در ماده ۵۸ برنامه ۵ ساله ششم، دولت مکلف شده بود که ۲۰۰۰ دستگاه واگن برای تهران و سایر کلانشهرها تهیه کند، گفت: قرار بود تا پایان سال ۱۴۰۰ دولت این واگن‌ها را تحویل کلانشهرها دهد، ولی هنوز در شرایطی که تنها ۴ ماه تا پایان سال ۱۴۰۰ باقی مانده، این امر محقق نشده است.

وی با بیان اینکه متولی این امر نیز سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور تعیین شد، افزود: در سال ۹۶ مناقصه بین المللی برگزار شد که شرکت واگن سازی و شرکای چینی آن به عنوان برندگان این مناقصه که موضوع آن ساخت ۶۳۰ واگن آلومینیومی بود، معرفی شدند؛ اما یک سال طول کشید که قرارداد ابلاغ شود و پس از آن نیز فرایند تولید در داخل کشور طولانی شد به گونه ای که به تحریم های ترامپ برخورد کرد و اوضاع پیچیده تر شد.

مدیرعامل متروی تهران با اشاره به اینکه در حال حاضر مراحل اداری فاینانس در چین در حال انجام است، گفت: از طرف دیگر ۱۵ درصد مبلغ قرارداد باید توسط شرکت مبداء یعنی ایران تأمین شود؛ لذا قرار بود از محل صندوق توسعه ملی، این مبلغ تأمین شود ولی در لایحه بودجه ۱۴۰۰ این مهم خط خورد و در بودجه، جایگزینی هم برای آن در نظر گرفته نشد.

امام ادامه داد: علی رغم مکاتبات با رئیس جمهور پیرامون حل این مشکل هنوز جواب و یا راه حل جایگزین قطعی مشخص نشده است ولی در جلسه ای که با برخی مسئولان دولتی داشتیم آنها پیشنهاد کردند که نصف ۱۵ درصد را شهرداری تهران بپردازد؛ اما این درحالی است که در قانون دولت می بایست این مبلغ را پرداخت می کرد.

وی در مورد راه حل‌های تامین منابع مالی برای ساخت واگن‌ها گفت: یا باید در بودجه ۱۴۰۱، دولت ردیفی برای تحقق این مهم در نظر بگیرد و یا می بایست طی نامه ای به مقام معظم رهبری از وی اجازه برداشت از صندوق توسعه ملی گرفته شود.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها