|

آلودگی هوا در محرمانه‌های شورا

در روزی که تهران نهمین شهر آلوده جهان بود و 18 ایستگاه کیفیت هوا شرایط قرمز و ناسالم را نشان می‌دادند وآلوده‌ترین ایستگاه شاخصش به 181 رسیده بود ، در صحن شورای شهر تهران تنها دو عضو در لا‌به‌لای تذکراتشان به موضوع آلودگی هوا و کمبود ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کردند‌.

آلودگی هوا در محرمانه‌های شورا

به گزارش روزنامه شرق، در روزی که تهران نهمین شهر آلوده جهان بود و 18 ایستگاه کیفیت هوا شرایط قرمز و ناسالم را نشان می‌دادند وآلوده‌ترین ایستگاه شاخصش به 181 رسیده بود ، در صحن شورای شهر تهران تنها دو عضو در لا‌به‌لای تذکراتشان به موضوع آلودگی هوا و کمبود ناوگان حمل‌و‌نقل عمومی اشاره کردند‌.


در جلسات ماه گذشته شورای شهر هم اعضای شورا علاقمند نبودند به موضوع آلودگی هوا اشاره‌ای داشته باشند‌، این درحالی است که آبان‌ماه‌، آلوده‌ترین ماه سال بود و 13 روز هوای تهران در وضعیت ناسالم برای گروه‌های حساس قرار داشت‌.


سخنگوی شورای شهر تهران اما در توضیحاتی کلی که از جلسه دو‌ساعته شهردار و اعضای شورای شهر ارائه کرد، گفته است که شهردار از برنامه‌ریزی‌ها و اقدامات ترافیکی و راهکارهایی که برای کاهش آلودگی هوا گفته است‌. اما این گزارش بازتابی در صحن شورای شهر نداشت.


مهدی چمران در جلسه روز گذشته وضعیت آلودگی هوا و ترافیک را به گردن مدیریت شهری گذشته انداخت و گفت:‌ عقب‌ماندگی‌هایی که در سال‌های گذشته اتفاق افتاده، همین‌طور ادامه پیدا می‌کند. اگر واگن‌های مترو توسط دوستان در گذشته وارد ناوگان می‌شد، امروز درگیر این مشکلات نبودیم و همچنین اگر امروز ما کاری انجام دهیم، دو سال دیگر نتیجه آن قابل‌مشاهده است. همان‌طور‌که در دوره‌های دوم و سوم و چهارم شورا این اقدامات انجام شد، امیدواریم با کمک، همه مشکلات مردم حل‌وفصل شود؛ چرا‌که حق مردم خوب ماست که این مشکلات حل شود.


او به تشکیل کارگروهی در شورا با موضوع ترافیک و آلودگی اشاره کرد و گفت:‌ در وزارت کشور نیز کارگروهی تشکیل شده که تلاش خود را می‌کنند اما عقب‌افتادگی در بحث ترافیک به‌خاطر کمبودهایی که در ناوگان اتوبوسرانی و مترو هست، وجود دارد که به این سرعت هم قابل‌جبران نیست. متأسفانه باید مقداری صبر کرد تا ناوگان اتوبوسرانی و مترو تکمیل شود. البته مشکل مترو فراتر از یک سال خواهد شد؛ اما اتوبوسرانی زودتر به نتیجه می‌رسد.


وضعیت اتوبوسرانی ناگوار است


جعفر تشکری‌هاشمی، رئیس کمیسیون عمران و حمل‌ونقل شورای شهر تهران هم در بخشی از سخنانش از شهرداری خواست برای توسعه حمل‌ونقل عمومی و زیرساخت‌ها اقدامات عاجلی انجام دهد؛ چراکه در چند‌سال اخیر اقداماتی در این زمینه انجام نشده و حمل‌ونقل عمومی بسیار آسیب‌پذیر شده است؛ به‌گونه‌ای که وضع اتوبوسرانی بسیار ناگوار است و بیش از ۹۰ درصد اتوبوس‌ها فرسوده‌اند و دیدید که چرخ‌های یک قطار مترو به‌طور‌کامل قفل شد و نیم‌ساعت طول کشید تا عملیات آزادسازی انجام شود.‌به گفته او مترو به‌شدت نیازمند اورهال قطارهاست و با توجه به کمبود قطعات و زمان اورهال باید بلافاصله نسبت به اورهال قطارها اقدام شود. وضعیت ترافیک واقعا ناراحت‌کننده است و تا وقتی حمل‌ونقل عمومی افزایش نیابد، صحبت از حل ترافیک بی‌معناست و به‌همین‌دلیل از زاکانی می‌خواهیم درباره تأمین ناوگان حمل‌ونقل عمومی اقدامات مهمی انجام دهد. ‌او درباره آلودگی هوای تهران هم به سوخت بی‌کیفیت نیروگاه‌ها اشاره کرد و گفت: هرساله به فصل پاییز و زمستان که می‌رسیم، هوا آلوده می‌شود؛ اما واقعا کیفیت سوختی که به نیروگاه‌ها داده می‌شود، خوب نیست و درصد بالایی گوگرد و مازوت هوا را آلوده می‌کند.


تشکری‌هاشمی از برگزاری جلسه ویژه شهر تهران به‌منظور بررسی اقدامات عاجل برای کاهش و مدیریت آلودگی هوای پایتخت با حمایت وزارت کشور، سازمان محیط زیست و پیگیری شهرداری تهران و شورای شهر تهران خبر داد.


مردم در آینده تهران را شهر مهربانی می‌شناسند


روز گذشته بخش اصلی وقت شورا به حضور سرتیپ دوم حسن حسن‌زاده، فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) که به مناسبت هفته بسیج به صحن شورای شهر آمده بود، اختصاص یافت. او از حضورنیافتن شهردار در صحن شورای شهر گلایه کرد و گفت فرمانده سپاه محمد رسول‌الله به صحن آمده و آقای زاکانی به صحن نیامده‌اند. با وجود این گلایه او زاکانی را بسیجی‌ترین شهردار تهران توصیف کرد.‌ او در صحن شورای شهر گفت که تنها در تهران بزرگ دوهزارو 500 پایگاه بسیج، پنج‌هزار واحد بسیج قشری، دوهزارو 400 گروه جهادی و کانون‌های فرهنگی متعدد داریم که نشان از شبکه بزرگ اجتماعی و فرهنگی بسیج دارد که چشم‌انداز آن را مقام معظم رهبری معین می‌کنند.‌ فرمانده سپاه محمد رسول‌الله (ص) گفت: مردم حتما در آینده تهران را شهر مهربانی‌ها می‌شناسند که برگرفته از شاخص‌های پیامبر خواهد بود. روابط مؤمنانه، مهربانانه و خالصانه را خواهند دید. شاخص‌ها و نمادهای ایرانی اسلامی در شهر حائز اهمیت است و مدیریت شهری جدید رویکرد مناسبی به این قضیه دارد؛ چرا‌که توجه به روح و کالبد شهر هم حائز اهمیت است. ‌فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) با اشاره به دیدار خود با شهردار تهران گفت: زاکانی بسیجی‌ترین شهردار تاریخ بعد از انقلاب است. ‌او با بیان اینکه روابط بین شهردار و مردم باید مردم را به خدمات عادلانه برساند، گفت: انتظارات مردم، جامعه اسلامی و رهبری از شهردار و شورای شهر خیلی زیاد است و ریاست شورا با تجربیات انباشته‌شده آن را هدایت خواهند کرد.‌ فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) گفت: در راستای رسیدن به چشم‌انداز بیانیه گام دوم به مواردی اشاره می‌کنم که بخشی از انتظارات و نیازهای شهر تهران است و در بسیج با تجربیات عظیمی که داریم، می‌توانیم در این زمینه کمک کنیم.


حسن‌زاده در ادامه با اشاره به این موارد گفت: یکی از موارد، کاهش آسیب‌های اجتماعی شهر است که چهره شهر را مکدر کرده است. دومین موضوع توزیع عادلانه خدمات اجتماعی و شهری در تهران است. سومین موضوع ارتقا و تحول شیوه‌های روابط انسانی در تعامل با مردم است.‌ او ادامه داد‌: چهارمین موضوع احیا و افرایش اعتماد مردم به مدیریت وحدت‌بخش شهری تهران است. موضوع بعدی تألیف شاخص‌های سبک زندگی ایرانی اسلامی برای تهران به‌عنوان شهر الگوی جهان اسلام است. به‌ علاوه باید در تهران به‌عنوان پایتخت به این موضوع توجه کرد و ارتقای سطح سرمایه اجتماعی برای رفع آسیب‌های اجتماعی، ازدواج و... را تقویت کرد. هفتمین موضوع توجه ویژه به ورزش است و بسیج در این زمینه تجربیات گسترده‌ای دارد، هشتمین مورد پیاده‌سازی جامع طرح محله اسلامی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین طرح‌ها برای بسترسازی رسیدن به جامعه اسلامی، دیگر موارد مورد انتظار است.


پیشنهاد اجرای طرح محله اسلامی


فرمانده سپاه محمد رسول‌الله‌(ص) درباره طرح محله اسلامی گفت: اگر بخواهیم به جامعه اسلامی برسیم، باید از واحدهای کوچکی آن را اجرا کنیم و با محوریت مساجد و مردم و برای رسیدن به یک مدیریت مردمی محله‌محور کارها را انجام دهیم و به نقش‌آفرینی مردم بپردازیم. با این شبکه گسترده و تجربه انباشته ۴۲ساله بسیج، ظرفیت‌های شگفت‌انگیزی در بسیج وجود دارد که به ظهور می‌رسد.


او در ادامه به ظرفیت‌های شگفت‌انگیز بسیج در جهت مقابله و پیشگیری از کرونا اشاره کرد و گفت: زمانی که طرح ملی شهید سلیمانی را همراه تعدادی از سرداران مطرح کردیم، با مخالفت شدید برخی روبه‌رو شد و تنها یک هفته در وزارتخانه‌های مختلف رفتیم که بگوییم طرح قابل اجراست و دستاوردهای خوبی دارد. ابتدا تصور می‌شد حداقل دو ماه زمان می‌برد تا طرح اجرا شود ولی در کمتر از سه هفته نتیجه‌های خوبی حاصل شد.


آمارهای متفاوت فرمانده سپاه از مرگ‌و‌میرهای کرونایی


او آمار متفاوتی از آمارهای رسمی اعلام‌شده از مرگ‌و‌میرهای کرونایی ارائه کرد و گفت: پس اجرای طرح شهید سلیمانی آمار مرگ‌ومیر روزانه از 715 نفر در روز و ابتلای 26 هزار نفر در روز‌، به زیر 150 نفر و ابتلا هم به زیر 10 هزار نفر رسید.


فرمانده سپاه محمد رسو‌ل‌الله(ص) تهران مشخص نکرد این آمارها متعلق به تهران است یا متعلق به کشور اما آن را تأثیر اجرای پیشنهادهای بسیج عنوان کرد. اتفاقی که به گفته او در کمتر از سه هفته رخ داده است.
او در حاشیه شورای شهر تهران هم به پرسش خبرنگاران درباره راه‌حل بسیج در مسئله آلودگی هوای تهران به کانون‌های اندیشه‌ورزی بسیج اشاره کرد که می‌توانند برای این مشکل راهکارهای نو مطرح کنند و گفت: بر مبنای کلام حضرت امام، بسیج برای رفع تهدید متولد شد. زمانی که تهدید مردم عزیز را در بر گرفته بود، امام راحل با این نگاه الهام‌بخش بسیج را تأسیس کردند و از همان روز دیدیم که تهدیدها یکی‌یکی کاهش پیدا کرد و خیلی‌ها تبدیل به فرصت شد.


وی ادامه داد: بسیج تجربه بسیار زیادی برای رفع تهدیدات و مشکلات در عرصه‌های مختلف دارد که بخشی از آن نظامی، بخشی فرهنگی، بخشی در حوزه سلامت و... است؛ چراکه ظرفیت بسیج یک ظرفیت مردمی است و این اشتباه است که برخی بسیج را تنها در قالب پایگاه‌ها و یک سازمان می‌بینند، درحالی‌که موتور اصلی حرکت‌دهنده مردمی است. ‌حسن‌زاده با بیان اینکه این قدرت بسیج‌کنندگی بسیج است که جامعه را به حرکت درمی‌آورد، گفت: در موضوع مقابله با آلودگی هوا و در دیگر موضوعات اعلام آمادگی کردیم. بخش‌هایی از اینها نیاز به طرح و اندیشه جدید دارد. ما در بسیج هیئت‌های اندیشه‌ورز تخصصی داریم و به دوستان گفتیم و ارتباط ما برقرار شده که برای این موضوع راه‌حل در نظر بگیریم. ‌وی گفت: برخی از این مشکلات از جمله آلودگی و ترافیک زمان‌بر است‌ اما در بسیج نیروهای متخصص و نخبگان خوبی داریم که می‌توانند در موضوعات فرهنگ‌سازی کمک کنند و اعلام آمادگی کردیم در این عرصه‌ها از زمانی که قرار شد کار آغاز شود، تمام‌عیار شرکت کنیم و در همه عرصه‌ها کمک کنیم.


فرمانده سپاه محمد رسول‌الله(ص) تهران گفت: حتما این مسائل قابل حل است. حضرت امام می‌گویند بسیج فرزند امام و انقلاب است و هیچ مشکلی نیست و همیشه یک راه‌حل منطقی و علمی برای آن وجود دارد. رسیدن به راه‌حل مهم است و اراده و همت بلند برای رفع آن مهم است.


حضور بسیج در 6 محله پرآسیب


فرمانده سپاه محمد رسول‌الله تهران به نقش بسیج در حل آسیب‌های اجتماعی و حضور سپاه و بسیج در محلات شوش و هرندی هم اشاره کرد و گفت: متأسفانه در تهران بزرگ چند محله آسیب‌دیده داریم. البته اقدامات خوبی در سال‌های اخیر صورت گرفته است. بسیج قرارگاهی را برای این شش محله آسیب‌دیده تشکیل داده و قرار شده با یک برنامه منسجم تمام ظرفیت‌ها را با همین گروه‌های جهادی به کار بگیریم. البته گروه‌های جهادی تنها معطوف به عرصه عمران نیست و سلامت، فرهنگ و علمی را نیز در بر می‌گیرد. همه گروه‌های جهادی را معطوف به این شش محله می‌کنیم. از پنجم آذر اولین عملیات مشترک و هماهنگ در تمام عرصه‌ها در محله هرندی کلید می‌خورد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها