|

موج جدید خشونت علیه زنان پناهنده

کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آخرین گزارشی که منتشر کرده، گزارش داد از هر پنج زن پناهنده یا آواره، یک نفر با خشونت جنسی مواجه شده است و این وضعیت هر روز در جهان بدتر می‌شود.

موج جدید خشونت علیه زنان پناهنده

به گزارش روزنامه شرق، کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد در آخرین گزارشی که منتشر کرده، گزارش داد از هر پنج زن پناهنده یا آواره، یک نفر با خشونت جنسی مواجه شده است و این وضعیت هر روز در جهان بدتر می‌شود. در سی‌امین سالگرد کمپین 16‌روزه فعالیت علیه خشونت مبتنی بر جنسیت، آژانس ملل متحد گزارش داد که از ابتدای بهار، افزایش جهانی خشونت خانگی، ازدواج کودکان، قاچاق، بهره‌کشی جنسی و سوءاستفاده وجود داشته است. همچنین کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در بیانیه‌ای اعلام کرد: «ترکیبی مرگ‌بار از حبس، عمیق‌شدن فقر و فشار اقتصادی سبب شده موج جدیدی از خشونت علیه زنان و دختران پناهنده، آواره و بی‌تابعیت به راه بیفتد».


راه‌حل‌های مردمی: برای مقابله با بحران، آژانس سازمان ملل خواستار افزایش بودجه برای پروژه‌های مردمی است که بر پیشگیری و کمک به قربانیان خشونت مبتنی بر جنسیت تمرکز دارند. یکی از این سازمان‌ها، سازمان پناهندگان زنان میانمار است که در آن زنان پناهنده برای غلبه بر بدرفتاری به نیروهای نظامی ملحق شده‌اند و نقش خود را به‌عنوان محافظان خانواده‌ها تقویت می‌کنند. آنها در مرز تایلند-میانمار قرار دارند؛ جایی که زنان پناهنده که قبلا خدمات حمایتی و خانه‌های امن برای بازماندگان خشونت مبتنی بر جنسیت را اداره می‌کردند، اکنون بی‌پناه مانده‌اند. آنها از آژانس سازمان ملل درخواست کمک مالی کردند تا به خانواده‌هایی که به‌دلیل همه‌گیری کار از دست داده‌اند، غذا بدهند. آنها تحت تأثیر مسائل اقتصادی ناشی از همه‌گیری دچار بحران بیشتر شده‌اند؛ اما نمونه‌های دیگری نیز وجود دارد مثلا دبورا که در کوالالامپور پایتخت مالزی زندگی می‌کند، از این باور مردمی می‌گوید که خشونت علیه زنان در خانه یک مشکل خانوادگی تلقی می‌شد.
او گفت: «از به‌اشتراک‌گذاشتن تجربیاتم با دیگران احساس شرم کردم، می‌ترسیدم بگویند تقصیر من است».


دبورا از طریق کارش با این سازمان، با زنان دیگری که در سکوت رنج می‌بردند ملاقات کرد و زمانی که از او برای کمک به طراحی و رهبری پروژه‌ای برای حمایت از زنان پناهنده تحت تأثیر خشونت مبتنی بر جنسیت دعوت شد، پذیرفت. درحال‌حاضر کمپین برای پایان‌دادن به خشونت علیه زنان و دختران در سراسر جهان از اسپانیا و انگلیس تا السالوادور شکل گرفته و این دختران و زنان در حال تلاش برای بهبود شرایط جامعه خود هستند.


کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل در آخرین گزارش خود تأکید کرد نیاز به چنین پروژه‌های محلی و تحت رهبری پناهندگان در طول همه‌گیری کووید‌19 حتی بیشتر شده است؛ زیرا قرنطینه‌ها معیشت اغلب پناهندگان را از بین برده، تنش‌ها را در خانواده‌ها تشدید کرده و ارائه حمایت و خدمات را برای آژانس‌های بین‌المللی دشوارتر کرده است. کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل این هشدار را پس از ثبت افزایش خشونت‌های جنسیتی در حداقل 27 کشور صادر کرد. در آفریقای مرکزی هر ساعت یک مورد خشونت مبتنی بر جنسیت ثبت می‌شود و در کلمبیا، حوادث مشابهی که پناهندگان و مهاجران ونزوئلایی را تحت تأثیر قرار می‌دهند، در 9 ماه اول سال، 40 درصد افزایش یافته است.


کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل گزارش داد که استرس مالی ناشی از کووید‌19 و کمبود غذا در خانواده‌ها در طول همه‌گیری، زنان را در معرض خطر بیشتر خشونت توسط همسران خود قرار داده است. این سازمان در آخرین بیانیه‌اش با تأکید مجدد بر تعهد خود برای رسیدگی به خشونت مبتنی بر جنسیت در فعالیت‌هایش، خبر داده سیاست‌های جدیدی را برای کاهش خطر و مراقبت بیشتر از ماه پیش آغاز کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها