|

اعتراض خانواده‌ها به شیوه بازگشایی مدارس؛

حضور دانش‌آموزان یک روز در هفته کافی نیست

با توجه به افت محسوس یادگیری دانش‌آموزان در آموزش مجازی، جریان آموزش حضوری از نیمه آبان آغاز شده است، اما خانواده‌ها نسبت به این سبک از بازگشایی گلایه دارند و حضور دانش‌آموزان آن هم یک روز در هفته به مدت 45 دقیقه یا نهایت دو ساعت را کافی نمی‌دانند.

حضور دانش‌آموزان یک روز در هفته کافی نیست

آموزش حضوری دانش‌آموزان از نیمه آبان ماه آغاز شده است، اما خانواده‌ها نسبت به این شیوه بازگشایی گلایه دارند و حضور دانش‌آموزان آن هم یک روز در هفته و در ساعات محدود را کافی نمی‌دانند.

جریان آموزش حضوری دانش‌آموزان از 15 آبان ماه آغاز شده است، طبق گفته‌های مسئولان وزارت آموزش و پرورش مدارس موظف به بازگشایی هستند و باید براساس الگویی که توسط مدرسه طراحی شده است، دانش‌آموزان در کلاس‌های درس حضوری مشارکت داشته باشند.

با تعطیلی آموزش حضوری در دو سال گذشته و تکیه صرف به ارائه آموزش‌ها در فضای مجازی، هشدارهای جدی درباره افت تحصیلی و ترک تحصیل دانش‌آموزان از سوی کارشناسان مطرح می‌شود.

علیرضا کمره‌ای معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در این باره گفت: آموزش مجازی به‌شدت کیفیت یادگیری را مورد آسیب قرار داده است و شاهد افت پنهان هستیم، یعنی دانش‌آموزان در کلاس مجازی حضور داشته و در امتحانات به‌ شیوه مجازی شرکت کرده‌اند و جزو تارکین تحصیل نیستند حتی نمرات دانش‌آموزان در امتحانات مجازی رشد داشته است و در برخی موارد، میانگین نمرات به‌طور غیرمنتظره‌ای رشد داشته است و در برخی دروس رشد 5 تا 6 نمره‌ای را شاهد هستیم اما براساس ارزیابی‌هایی که انجام دادیم، یادگیری محقق نشده است، این موضوع را افت پنهان می‌دانیم و نگرانیم در آینده یادگیری دانش‌آموزان تحت تأثیر قرار بگیرد و ترک تحصیل دامن زده شود. به‌هرحال این شرایط، آثار منفی خود را در سال‌های آینده عیان‌تر به نمایش خواهد گذاشت.

با توجه به افت محسوس یادگیری دانش‌آموزان در آموزش مجازی، جریان آموزش حضوری از نیمه آبان آغاز شده است، اما خانواده‌ها نسبت به این سبک از بازگشایی گلایه دارند و حضور دانش‌آموزان آن هم یک روز در هفته به مدت 45 دقیقه یا نهایت دو ساعت را کافی نمی‌دانند. پرسش خانواده‌ها این است که با واگذاری برگزاری کلاس‌های حضوری به مدارس این موضوع در حداقلی‌ترین وضعیت موجود در حال اجراست و مشخص نیست اگر خانواده‌ای به این رویه اعتراض داشته باشد باید به کدام بخش آن را گزارش دهد.

در گفت‌‌وگویی که با تعدادی از خانواده‌ها داشتیم، بیشتر آنها نگران افت تحصیلی فرزند خود در جریان آموزش مجازی هستند و حتی برخی به دلیل اینکه معلم صرفاً به ارسال ویس اکتفا می‌کند و دانش‌آموز متوجه دروس نمی‌شود، به دنبال صفحات آموزشی در اینستاگرام هستند تا با استفاده از فیلم‌های آموزشی که برخی معلمان منتشر کرده‌اند، افت یادگیری فرزند خود را جبران کنند!

پدر علی که فرزندش در پایه چهارم ابتدایی درس می‌خواند و از هفته نخست آذر، دو روز در هفته و هر بار به مدت یک ساعت و 45 دقیقه به کلاس حضوری می‌رود، می‌گوید: فرزندم در آموزش مجازی به شدت دچار افت یادگیری شده است و عملاً متوجه دروس نمی‌شود حتی اهمیتی هم به کلاس‌های مجازی نمی‌دهد. امیدوار بودیم با حضور در کلاس درس، وضعیت بهتر شود اما مدرسه اعلام کرد فقط دو روز در هفته آن هم یک ساعت و 45 دقیقه آموزش حضوری دارند.

او ادامه می‌‌دهد: دو جلسه آموزش حضوری برگزار شد که در کمال تعجب مدرسه اعلام کرد به دلیل اعتراض برخی مادران نسبت به حضور دانش‌آموزان در مدرسه فعلاً آموزش حضوری تعطیل است، فقط رفع اشکال خواهیم داشت که زمان حضور هر دانش‌‌آموز را اطلاع‌رسانی خواهیم کرد. آیا صرفا‌ً به دلیل اعتراض برخی مادران که اتفاقاً پایه درسی فرزندشان قوی است و توانایی مالی گرفتن معلم خصوصی را دارند باید همین ساعات محدود آموزش حضوری را هم تعطیل کرد؟ تکلیف خانواده‌هایی مانند ما که تمایل دارند فرزندشان به کلاس حضوری بیاید، چه می‌شود؟ آیا حقوق ما اهمیتی ندارد! مگر نمی‌گویند آموزش حضوری اختیاری است، والدینی که نگران هستند فرزند خود را به مدرسه نفرستند.

پدر دیگری که فرزندش در پایه هشتم تحصیل می‌کند، می‌گوید: هنوز مدرسه برای آغاز آموزش حضوری اطلاع‌رسانی نکرده است، بارها پیگیری کردیم اما می‌گویند اطلاع می‌دهیم تا دانش‌‌آموزان هفته‌ای یک‌بار به مدرسه بیایند؛ تصور کنید اگر پسرم بخواهد هفته‌ای یک روز به مدرسه برود برای درسی مانند عربی نهایت در ماه یک‌بار بتواند از کلاس حضوری استفاده کند؛ این چه سبک بازگشایی است؟! به نظر می‌رسد بیشتر به دنبال رفع تکلیف هستند تا بگویند مدارس حضوری شد.

آقای کاکاوند دبیر ریاضی با تأکید بر اینکه آموزش حضوری یک ضرورت است اما شرایط نیز مهم است چون در برخی کلاس‌های درس جمعیت دانش‌آموزان زیاد است اما اگر جمعیت کلاس درس پایین باشد برای دروسی مانند ریاضی، شیمی، فیزیک و زیست حتماً باید آموزش حضوری داشت، معتقد است: اینکه گروه‌بندی کنیم و دانش‌آموزان در گروه‌های مختلف بیایند هر دانش‌آموز نهایت در ماه یک‌بار به مدرسه بیاید، عملاً فایده‌ای ندارد و صرفاً برای این است که گفته شود، مدارس حضوری شد! اگر قرار است آموزش‌ها حضوری شود مدارس را کامل بازگشایی کنند و اگر برای سلامتی دانش‌آموزان مضر است همان روش مجازی را ادامه بدهند اما در هر شرایطی برای درسی مانند ریاضی به رفع اشکال حضوری نیاز است، بیشترین ضربه تعطیلی مدارس متوجه یادگیری دانش‌آموزان است که بعدها تبعات منفی آن را مشاهده خواهیم کرد.

سعید ربوشه معاون آموزش ابتدایی آموزش و پرورش شهر تهران درباره اینکه چرا ساعات آموزش حضوری تا این حد محدود است و صرفاً برای رفع اشکال برگزار می‌شود؟ گفت: طراحی ساعات حضور دانش‌آموزان به مدارس تفویض شده است تا با توجه به اقتضائات و شرایط مدرسه از یک تا چند روز آموزش حضوری داشته باشند؛ یک مدرسه ممکن است کلاس بیشتر و تهویه مناسبتری در اختیار داشته باشد بنابراین آموزش حضوری را در روزهای بیشتری برگزار می‌کند.

وی افزود: بعد از 1.5 سال تعطیلی آموزش حضوری باید کار را به تدریج آغاز کنیم و اگر یک‌باره به سمت بازگشایی مدارس برویم ممکن است دیگر همین ساعات محدود را هم در اختیار نداشته باشیم.

ربوشه گفت: باید کمک کنیم تا روند تدریجی آموزش حضوری شکل بگیرد، مدارس تمرین کنند و اشکالات کار مشخص شود؛ حرکت آرام و تدریجی بهتر از آن است که یک‌باره آموزش حضوری را آغاز کنیم و بعد از مدتی بگویند پیک جدید کرونا شکل گرفته است، مدارس را تعطیل کنید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها