|

مسعود مردانی، عضو ستاد ملی مقابله با کرونا:

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ۹۰درصد افزایش یابد

عضو ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: اومیکرون اکنون در کشور مشاهده شده و این ویروس سه برابر دلتا قدرت انتقال پذیری دارد و می تواند افراد بسیاری را درگیر کند.

رعایت شیوه‌نامه‌های بهداشتی به ۹۰درصد افزایش یابد

مسعود مردانی افزود: اومیکرون اکنون در کشور مشاهده شده و این ویروس سه برابر دلتا قدرت انتقال پذیری دارد و می تواند افراد بسیاری را درگیر کند.

وی اظهار داشت: در اومیکرون ۵۰ جهش گزارش شده که ۳۰ جهش آن کلیدی و سرایت پذیری بالایی دارند، به همین خاطر توجه جامعه جهانی را به خود جلب کرده، این ویروس جزو استثنایی ترین سویه ها در دنیا است و میزان ابتلای مردم آفریقای جنوبی به این سویه موجب شده بصورت تصاعدی سرعت انتقال افزایش یابد.

مردانی تاکید کرد: انتشار سریع اومیکرون باعث می شود تا سه هفته دیگر اکثر استان‌ها گرفتار شوند، رعایت شیو ه نامه های بهداشتی و تکمیل واکسیناسیون ضروری است، افرادی که تاکنون واکسن نزده اند، سریع برای دریافت دز اول اقدام کنند و کسانی واکسیناسیون خود را تکمیل نکرده اند، به پایگاه های تجمیع و مراکز مربوطه مراجعه کرده و آن را کامل کنند.

این استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی با بیان اینکه رعایت شیوه نامه های بهداشتی ضرورت زیادی دارد، ادامه داد: استفاده از ماسک در محیط بیرون از خانه، دوری از دورهمی ها و تجمعات، حفظ فاصله گذاری اجتماعی و شست وشوی مرتب دستها با آب و صابون یا مواد ضدعفونی کننده باید با جدیت رعایت شود.

مردانی تصریح کرد: ستاد ملی مقابله با کرونا پیشنهاد داده همه رستورانها، سینماها، سالن های تئاتر تعطیل و کنسرت ها نیز برگزار نشود زیرا ابتلا به اومیکرون در واکسن زده ها نیز دیده شده و باید همه اقدامات پیشگیری انجام شود.

به گفته وی، کادر بهداشت و درمان بار دیگر تحمل سختی ها را ندارد و اومیکرون و نیز بی توجهی به واکسیناسیون و رعایت شیوه نامه های بهداشتی می تواند ضربه بزرگی به سیستم نظام سلامت وارد کند.

محمد هاشمی سرپرست مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مشاهده سویه اومیکرون کرونا در ایران را تایید کرد.

محمدمهدی گویا رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی نیز گفت، به جز یک موردی که نتیجه آزمایش او بامداد روز یکشنبه ۲۸ آذر ماه مثبت بود، دو مورد مشکوک به ابتلا به سویه جدید اومیکرون نیز در ایران وجود دارد.

همچنین کمال حیدری معاون بهداشت وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی تصریح کرد، نخستین مبتلا به اُومیکرون در ایران فردی ساکن تهران است از امارات متحده عربی وارد کشور شده است.

محققان آفریقای جنوبی گونه‌ای جدید از ویروس کرونا را شناسایی کردند که با عنوان B.۱.۱.۵۲۹ شناخته می‌شود و دارای جهش‌های چندگانه است.

سازمان بهداشت جهانی، این گونه جدید را به عنوان یک گونه نگران کننده معرفی و بر اساس ترتیب الفبای یونانی، آن را «اومیکرون» نام‌گذاری کرده است.

کرونا تا کنون چهار جهش ژنتیکی خطرناک شامل آلفا، بتا، گاما و دلتا داشته و اومیکرون جدیدترین نسخه جهش یافته این ویروس است.

از ابتدای شیوع ویروس کرونا در کشور(اسفند ۹۸) تا کنون ۱۳۱ هزار و ۲۱۱ نفر از هموطنان جان خود را از دست داده اند.

واکسیناسیون سراسری از ۲۲ بهمن سال ۱۳۹۹ در کشور آغاز شد و تا کنون نیز ۵۹ میلیون و ۳۱۳ هزار و ۹۷۶ نفر دُز اول، ۵۰ میلیون و ۷۴۴ هزار و ۱۹۷ نفر دُز دوم و چهار میلیون و ۵۹۳ هزار و ۷۸۷ نفر، دُز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده اند و مجموع واکسن های تزریق شده در کشور به ۱۱۴ میلیون و ۶۵۱ هزار و ۹۶۰ دُز رسیده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها