|

در پی شیوع سویه جدید ویروس کرونا؛

بیمارستان های زاهدان در حالت آماده باش قرار گرفتند

سخنگوی علوم پزشکی زاهدان گفت: بیمارستان‌های استان در حالت آماده‌باش هستند تا برای پذیرش مبتلایان احتمالی سویه جدید شرایط مناسبی داشته باشند.

بیمارستان های زاهدان در حالت آماده باش قرار گرفتند

سخنگوی علوم پزشکی زاهدان درباره آمادگی این استان برای درمان مبتلایان احتمالی سویه جدید هم می‌گوید: بیمارستان‌های استان در حالت آماده‌باش هستند تا برای پذیرش مبتلایان احتمالی سویه جدید شرایط مناسبی داشته باشند.

جدیدترین سویه کرونا یعنی اومیکرون این روزها در استان‌های مختلف در حال چرخش و آمار ابتلا به این ویروس جدید در حال افزایش است و بیم آن می‌رود که به‌زودی با خیل عظیم مبتلایان به این گونه مواجه شویم.

موارد ابتلا به اومیکرون در کشور رو به افزایش و تعداد استان‌های درگیر با این سویه جدید هم بیشتر شده است. تا ظهر دیروز(۶دی) براساس اعلام محمدمهدی گویا، رئیس مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، ۲۶مورد قطعی در تهران، خراسان رضوی، هرمزگان، اصفهان و مازندران شناسایی شده و موارد مشکوک هم در حال بررسی است.

این در حالی است که متخصصان پیش از شناسایی نخستین مورد قطعی، درباره احتمال ورود اومیکرون به کشور با توجه به افزایش موارد سرماخوردگی هشدار می‌دادند. حالا این موضوع را عبدالرضا فاضل، رئیس علوم پزشکی گلستان هم تأیید می‌کند و می‌گوید: فرد مبتلا در مینودشت طی یک‌ماه گذشته هیچ سفری نداشته و این بدان معناست که اومیکرون از قبل در این شهرستان جریان داشته است.

همچنین متخصصان عفونی هم عنوان می‌کنند در چند روز گذشته میزان مراجعه‌های افراد با علائم سرماخوردگی افزایش یافته است و باید تمام این علائم را درصورت استمرار بیش از ۳-۲روز، کرونا درنظر گرفت.

پاشنه آشیل سیستان و‎ بلوچستان

در فهرست استان‌های جوان کشور سیستان و بلوچستان رتبه نخست را دارد؛ استانی که مرزی طولانی با همسایگان شرقی دارد و خطر شیوع اومیکرون در آن بالا به‌نظر می‎رسد.

سخنگوی علوم پزشکی زاهدان درباره وضعیت فعلی این استان به همشهری می‌گوید: مهم‌ترین مسئله‌ای که در استان روی آن تکیه می‌شود فراگیرشدن هرچه بیشتر واکسن است و به همین دلیل از همه افرادی که دز دوم یا سوم واکسیناسیون را دریافت نکرده‌اند دعوت می‎کنیم روند واکسیناسیون خود را تکمیل کنند.

محمدهادی عباسی با بیان اینکه هم‌اکنون ۲۸پایگاه در کنار مراکز تجمیعی کار واکسیناسیون را انجام می‌دهند، می‎گوید: از مجموع افراد بالای ۱۸سال ایرانی ۸۰درصد برای دریافت نوبت اول واکسن کووید-۱۹ اقدام کرده‌ و ۶۲درصد نیز موفق شده‌اند ۲نوبت واکسن کووید-۱۹ را دریافت کنند. با وجود این فقط ۴درصد از کل جمعیت بالای ۱۸سال استان نسبت به دریافت نوبت سوم واکسن اقدام کرده‌اند.

وی با بیان اینکه در مرز مراقبت‎های ویژه‌ای انجام می‌شود تا موارد مشکوک به کرونا در گذرگاه‌های رسمی شناسایی و قرنطینه شوند، می‌گوید: با توجه به دستورالعملی که چند روز پیش از سوی اداره گمرکات ابلاغ شد، مرزهای زمینی و دریایی بسته و ترددها ممنوع است. البته مرزهای غیررسمی همچنان باز هستند و عبور و مرور غیرقانونی از آنها می‌تواند موجب ورود افراد مبتلا به کشور شود.

سخنگوی علوم پزشکی زاهدان درباره آمادگی این استان برای درمان مبتلایان احتمالی سویه جدید هم می‌گوید: بیمارستان‌های استان در حالت آماده‌باش هستند تا برای پذیرش مبتلایان احتمالی سویه جدید شرایط مناسبی داشته باشند.

ورود دریانوردان خارجی ممنوع

بوشهر در ساحل جنوبی کشور هم به‌دلیل همسایگی با هرمزگان و داشتن مرزهای دریایی و مسافران خارجی متعدد در سویه‌های قبلی کرونا همواره از نخستین استان‌های درگیر بیماری شناخته شده است. اکنون با پیدا شدن مواردی از بیماری در هرمزگان و البته داشتن جمعیت جوان، این استان هم آماده مقابله با اومیکرون است.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی بوشهر به همشهری می‌‎گوید: سویه اومیکرون در هرمزگان دیده شده و قطعا در بوشهر هم در حال چرخش است. چند نمونه مشکوک هم در استان رویت شده است که در حال بررسی بیشتر هستند و احتمال می‌دهیم ۴مورد از آنها به اومیکرون مبتلا باشند. سعید کشمیری با بیان اینکه اومیکرون وارد کشور شده است و به سرعت در همه استان‌ها منتشر خواهد شد، می‎افزاید: با این حال از آنجا که بوشهر با دبی رفت‎وآمد زیادی دارد و دبی ازجمله شهرهای درگیر با موارد متعدد اومیکرون است، از این طریق هم در معرض خطر قرار داریم.

وی درباره وضعیت عبور ومرور از مرزهای آبی استان هم می‎گوید: هم‌اکنون ورود خدمه تمام شناورهای خارجی به بنادر استان ممنوع است و هیچ شهروند خارجی که با شناورها وارد آب‎های استان شده‌ باشد اجازه ورود به خشکی را ندارد. همچنین بنا براعلام وزارت کشور به‌مدت ۲هفته تمام ورودی‌های آبی و خاکی به کشور ممنوع شده است تا شیوع این سویه جدید به حداقل برسد. درباره بستن مرزهای بین استانی هم برنامه‌ای در کشور وجود ندارد و رفت‎وآمد بین استان‌ها برقرار است.

رئیس علوم پزشکی بوشهر ادامه می‎دهد: کیت‎های تشخیصی هم در اختیار استان قرار داده شده است تا امکان بررسی موارد بیشتری وجود داشته باشد. مواردی که به بررسی ژنتیک نیاز دارد هم به تهران ارسال خواهد شد تا شناسایی موارد خطرناک به سرعت انجام شود.

کشمیری، واکسیناسیون را از مهم‌ترین راه‌های مقابله با سویه‌های جدید می‎داند و می‎گوید: در استان بوشهر ۹۰درصد افراد بالای ۱۲سال دز اول واکسن، ۸۰درصد این گروه سنی ۲دوز واکسن و ۸درصد هم دوز سوم واکسن کرونا را دریافت کرده‌اند. وی می‎افزاید: چیزی که هم‌اکنون مهم این است که افراد علامت‌دار باید با دقت بررسی شوند زیرا حتی ممکن است تست بعضی افراد منفی باشد. به علاوه کانون‌های بیماری را بهتر کنترل خواهیم کرد و بیمارستان‌های استان هم در حال آماده ‎باش و بخش‌های مخصوص بستری در حال آماده‌سازی هستند و اکسیژن و دارو تامین شده است تا درصورت نیاز به بستری گسترده با مشکلی مواجه نشویم.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها