|

آب تهران کاملا سلامت است

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران گفت: آب تهران کاملا سلامت است و هیچگونه آلودگی میکروبی و ویروسی ندارد.

آب تهران کاملا سلامت است

به گزارش ایسنا، محمدرضا بختیاری، مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران در خصوص ورود آلایندگی و فاضلاب به مخزن یکی از سدهای تهران اظهار داشت: آب تهران یکی از سالم‌ترین و باکیفیت‌ترین آب‌های دنیا است، ما دو سال است که درگیر کروناییم، حتی در پساب فاضلاب شهرهای بزرگ دنیا مثل پاریس هم ویروس کرونا دیده شد، اما در ایران حتی در پساب خروجی فاضلاب ویروس مشاهده نشد، معنای آن این است که آب در بالاترین سطح استاندارد به مردم ارائه می‌شود.

آب تهران هیچگونه آلودگی میکروبی و ویروسی ندارد

وی با بیان اینکه ما 8 دهم میلی‌گرم بر لیتر کلر به آب اضافه می‌کنیم که بالاترین حد کلرزنی تا جایی است که طعم آب عوض نشود، تاکید کرد: آب تهران کاملا سلامت است و هیچگونه آلودگی میکروبی و ویروسی ندارد و هر کس ادعایی دارد آب خروجی هر تصفیه‌خانه‌ای را می‌تواند به آزمایشگاه مورد نظر خود ببرد.

نقش ویلاهای غیرمجاز در آلایندگی آب

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران تصریح کرد: البته در مسیر رودخانه‌ها، ویلاهایی ساخته شده که شرکت آب منطقه‌ای، محیط زیست و وزارت بهداشت رصد می‌کنند تا ویلاهای غیرمجاز تخریب شوند، ویلاهایی هم که مجاز ساخته می‌شوند طبق مبحث 16 مقررات ملی ساختمان ملزم به رعایت استانداردهایی می‌شوند، ممکن است ویلاهای محدودی هم وجود داشته باشد که فاضلاب‌شان وارد رودخانه شود، اگرچه باید با آنها مقابله شود و کسی هم منکر وجودشان نیست، اما آنقدر سهم این آلاینده‌ها کم است که نقشی در ایجاد آلایندگی آب تهران ندارد، زیرا ما خروجی تمام سدها را بلااستثنا آزمایش می‌کنیم و اگر کوچکترین آلایندگی میکروبی وجود داشته باشد آب وارد شبکه نمی‌شود.

هر ثانیه 45 هزار لیتر آب وارد شبکه می‌شود

وی یادآور شد: در تهران هر ثانیه 45 هزار لیتر ، معادل 50 درصد دبی رود کارون آب وارد شبکه می‌شود اگر دو واحد آلاینده هم وارد این میزان آب شود اثر چندانی نخواهد داشت.

اوضاع تصفیه آب پردیس

بختیاری درباره جمع‌آوری فاضلاب شهر پردیس گفت: مسئولیت احداث و جمع‌آوری فاضلاب پردیس با آبفا و مسکن مهر با بنیاد مسکن است، شرکت عمران پردیس قرار بود یک تصفیه‌خانه در باغکمش احداث کند که این کار انجام نشد، تصفیه‌خانه پردیس نیز برای افق 1425 طراحی شده یعنی با یک مدول هم مشکل حل می‌شود اما به دلیل اینکه مسکن مهر نتوانسته بود تصفیه‌خانه را احداث کند ما فاز 2 پردیس را هم اجرا کردیم اکنون بخش زیادی از فاضلابی را که قرار بود توسط تصفیه‌خانه باغکمش تصفیه شود ما وارد تصفیه‌خانه پردیس می‌کنیم، البته چند ماهی است که کار احداث تصفیه‌خانه باغکمش آغاز شده و پیشرفت نسبتا خوبی دارد، به هر ترتیب تا زمانی که آن تصفیه‌خانه تکمیل شود، فاضلاب وارد تصفیه‌خانه وزارت نیرو می‌شود.

وی درباره سلامت آب سد ماملو توضیح داد: تصفیه‌خانه شماره 7، 5 متر مکعب بر ثانیه ظرفیت دارد که برای تامین آب جنوب تهران و جنوب شرق استان تهران (ورامین، قرچک، پاکداشت و پیشوا است) است که 30 درصد این میزان آب به جنوب شرق استان و 70 درصد وارد رینگ تهران شده و منطقه جنوب شرق تا جنوب غرب را پوشش می‌دهد.

مدیرعامل آب و فاضلاب استان تهران ادامه داد: قبل از احداث تصفیه‌خانه هفتم و سد ماملو، مردم جنوب تهران صددرصد از منابع آب زیرزمینی استفاده می‌کردند، اکنون با وارد مدار شدن دو فاز تصفیه‌خانه؛ جنوب تهران نیز از آب سطحی تغذیه می‌شود.

وی یادآور شد: نه تنها در سد ماملو بلکه تمامی آب مصرفی در تهران از شمال تا جنوب هیچگونه آلودگی میکروبی و بهداشتی ندارد.

اجازه نمی‌دهیم آب ناسالم وارد شبکه شود

بختیاری بیان داشت: ما آب رودخانه پشت سد و بعد از سد، ورودی و خروجی تصفیه‌خانه را رصد می‌کنیم، مهم آبی است که از تصفیه‌خانه خارج می‌شود، آبی که از تصفیه‌خانه هفتم خارج می‌شود کاملا سالم است و به هیچ عنوان اجازه نمی‌دهیم آب ناسالم وارد شبکه شود.

درصد نیترات بالا و پایین می‌شود اما آب آلوده نیست

وی خاطرنشان کرد: ممکن است در برخی مناطق آب سد کم شود و آب چاه وارد مدار شود و درصد نیترات بالا و پایین شود اما به هیچ‌وجه آب آلوده وارد شبکه نمی‌شود ممکن است، حتی ممکن است درصدی آلودگی وارد شود اما با حجم آبی که در شبکه وجود دارد قابل قیاس نیست. اما در هر حال امیدواریم به جایی برسیم که به ضرس قاطع بگوییم کوچکترین آلودگی وارد آب‌ها نمی‌شود، البته اکنون نیز آلودگی که وارد رودخانه‌ها می‌شود به حدی نیست که سلامت آب را تحت‌تاثیر قرار دهد.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها