|

امیکرون به سویه غالب کشور تبدیل شد

سویه اُمیکرون به سویه غالب کشور تبدیل شده و تعداد مبتلایان از ۴دی ماه تا ۴بهمن از ۱۱۲۱ نفر به ۷۶۹۱ نفر افزایش یافته‌است.

امیکرون به سویه غالب کشور تبدیل شد
سویه اُمیکرون به سویه غالب کشور تبدیل شده و تعداد مبتلایان از ۴دی ماه تا ۴بهمن از ۱۱۲۱ نفر به ۷۶۹۱ نفر افزایش یافته‌است.

سویه اُمیکرون به سویه غالب کشور تبدیل شده و تعداد مبتلایان از ۴دی ماه تا ۴بهمن از ۱۱۲۱ نفر به ۷۶۹۱ نفر افزایش یافته‌است. در همین بازه زمانی تعداد بیماران با وضعیت حاد از ۲۷۸۱نفر به یک ۱۲۲۲نفر کاهش یافته‌است. این روند کاهشی اما متوقف شده ‌است؛ وضعیتی که برای مردم و مسوولان هشدارآمیز است و خطر بروز پیک ششم را افزایش می‌دهد.

رنگ زرد و نارنجی یک بار دیگر به نقشه کرونایی کشور بازگشت. براساس جدیدترین نقشه کرونایی که روز گذشته منتشر شده است، همزمان با افزایش موارد بستری، ۳۲ شهرستان از وضعیت آبی کرونا خارج شده‌اند و در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. بر اساس این گزارش، در حال حاضر یک شهرستان نارنجی، ۲۴ شهرستان زرد و ۴۰۳ شهرستان آبی است و هیچ شهر‌ قرمزی در نقشه کرونایی کشور وجود ندارد. در همین حال آخرین گزارش وزارت بهداشت نیز از ابتلای ۷۶۹۱ نفر به کووید-۱۹ طی ۲۴ساعت گذشته و همچنین بستری شدن ۵۷۷ نفر از آنها خبر می‌دهد. آماری که نشان می‌دهد مجددا با افزایش میزان مبتلایان و موارد بستری روبه‌رو شده‌ایم. میزان موارد ابتلا به کرونا روز یکشنبه ۵هزار و ۱۴۴ نفر و تعداد بستری ۳۶۲نفر بود. بهرام عین‌اللهی، وزیر بهداشت نیز روز یکشنبه از افزایش ۴برابری بیماران سرپایی کرونا در کشور خبر داده و نسبت به شیوع اُمیکرون در کشور ابراز نگرانی کرده بود.

سویه اُمیکرون در شرایطی در کشور به سویه غالب تبدیل شده است که تعداد مبتلایان به کرونا از ۴ دی ماه تا ۴ بهمن از هزار و ۱۲۱ نفر به ۷ هزار و ۶۹۱ نفر افزایش یافته است. نکته قابل تامل اما اینجاست که در همین بازه زمانی، تعداد بیماران با وضعیت حاد، در این بازه زمانی افت قابل توجهی داشته و از دو هزار و ۷۸۱ نفر به هزار و ۲۲۲ نفر کاهش یافته است، اما این شیب کاهشی در روزهای اخیر متوقف شده، وضعیتی که برای مردم و تصمیم‌گیران هشدار‌دهنده است.

با توجه به ورود سویه اُمیکرون به کشور در ۲۸ آذر ماه با وجود هشدارها مبنی بر فراگیر شدن این سویه از ۱۹دی ماه، میزان موارد ابتلا مجدد سیر صعودی یافت و روز گذشته با ثبت بیش از ۷هزار ابتلای رسمی به کرونا، غالب شدن سویه اُمیکرون در کشور تایید شد. در همین ارتباط بر اساس نقشه جدید کرونایی کشور، استان قم، شهر سرخه در استان سمنان، استان مازندران، بخش‌هایی از خراسان رضوی و خراسان شمالی، کرمانشاه‌، ایلام و کرمان در وضعیت زرد قرار گرفته‌اند. همچنین شهرستان اردکان از استان یزد در وضعیت نارنجی قرار گرفته است. آن‌طور که وزارت بهداشت اعلام کرده است افزایش موارد بستری در شرایط شیوع کرونای اُمیکرون، زنگ‌ خطری جدی برای احتمال شکل‌گیری موج ششم است. درهمین خصوص روز گذشته حمیدرضا جماعتی، دبیر کمیته علمی کشوری مقابله با کرونا گفت: باتوجه به روند فزاینده تعداد موارد مثبت مبتلا به اُمیکرون در سراسر کشور به نظر می‌رسد که نزدیک به پیک اُمیکرون باشیم. به گزارش «ایسنا» وی با بیان اینکه استفاده از ماسک باید در همه مجامع اجباری شود، تاکید کرد: ماسک‌های پارچه‌ای، کارآیی چندانی ندارند. او همچنین بر تزریق دز سوم واکسن کرونا تاکید کرد. از سوی دیگر مسعود یونسیان، دبیر کمیته اپیدمیولوژی و پژوهش کمیته علمی کشوری مقابله با کووید-۱۹ با بیان اینکه بیش از ۵۰ درصد موارد در گردش کرونا در کشور مربوط به سویه اُمیکرون است، گفت: بنابراین می‌توان گفت که اُمیکرون در کشور غالب شده است. همچنین پیام طبرسی رئیس بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری در گفت‌وگو با خبرگزاری فارس، با تاکید بر اینکه مردم برای تزریق واکسن منتظر آغاز پیک جدید نشوند، گفت: در دو تا سه هفته آینده آمار ابتلا سیر افزایشی خواهد داشت، اما نگرانی ما از اُمیکرون بیشتر در خصوص دو دسته واکسن‌نزده‌ها و گروه‌های پرخطر است. محمدمهدی فروزانفر، معاون اجرایی معاونت درمان وزارت بهداشت نیز در گفت‌وگو با شبکه خبر سیما، با اشاره به افزایش بیماران سرپایی کرونا، گفت: اُمیکرون برای افرادی که بیماری زمینه‌ای و نقص ایمنی دارند و افرادی که واکسن نزده‌اند بسیار خطرناک است. تاکید بر تزریق دز سوم واکسن کرونا در حالی است که بنا براعلام وزارت بهداشت، تا کنون تنها ۱۴ میلیون و ۸۵۶ هزار و ۷۶۴ نفر دز سوم واکسن کرونا را تزریق کرده‌اند. همچنین مجموع واکسن‌های تزریق شده در کشور به ۱۲۹ میلیون و ۲۲ هزار و ۲۷۶ دز رسیده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها