|

روزنامه جهان صنعت توقیف شد

2 روز بعد از بزرگداشت خبرنگاران در روز خبرنگار،‌ روزنامه جهان صنعت عیدی خود را از دولت گرفت و توقیف شد.

روزنامه جهان صنعت توقیف شد

محمدرضا سعدی، مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت در گفت‌وگو با شرق، با تایید توقیف روزنامه گفت: «روز دوشنبه ۲۰ مرداد ماه، در جلسه هیات نظارت بر مطبوعات، که دو نفر از اعضای آن - ازجمله نماینده مجلس که هنوز تعیین تکلیف نشده - حضور نداشتند، به‌سبب انتشار یک مصاحبه در شماره روز گذشته (یکشنبه ۱۹ مرداد ۱۳۹۹)، حکم به توقیف موقت روزنامه جهان صنعت داده شد. به من گفتند مطابق مواد 4 و 8 و 11 از ماده 6 قانون مطبوعات،روزنامه جهان صنعت توقیف موقت شده.»

وی در ادامه افزود:« تا این لحظه، حکم مکتوب به دست من نرسیده و حکم صرفا شفاهی، ازسوی دبیرخانه هیات نظارت ابلاغ شده است. ما به ارشاد مراجعه کردیم و گفتند نامه برایتان فکس می‌شود ولی هنوز چیزی کتبی به دست ما نرسیده است.»

وی در پاسخ به این سئوال که فکر می‌کنید روند توقیف تا چه زمانی طول بکشد گفت:«باید دادگاه نظر بدهد و حالا منتظر تصمیم‌گیری قوه قضاییه هستیم. هیئت نظارت بر مطبوعات و دولت که عیدی خوبی به ما ندادند، امیدواریم قوه قضاییه این مساله را حل کنند.»

مدیر مسئول روزنامه جهان صنعت درباره وضعیت روحی تحریریه خود گفت:«بچه‌ها خیلی ناراحت هستند، ولی من خودم توکل به خدا دارم. آقای وزیر ارشاد و هیئت نظارت در شرایط حساس کرونایی کار عجیبی کردند. ما در این شرایط سخت برای اهالی مطبوعات، حتی یک روز در پرداخت حقوق همکارانمان دیرکرد نداشتیم و نه تنها نیرویی را اخراج نکردیم، بلکه چند نفر هم به تحریریه جهان صنعت اضافه شدند. بعد دوستان در هیئت نظارت در حالی که یک نماینده مجلس در جلسه حضور ندارد و یکی دیگر از اعضای موثر هیئت نظارت هم نبوده حکم به توقیف می‌دهند. تصور من این است که بیشتر فشار دولت باعث این توقیف شده است. اما بالاخره وزیر ارشاد و معاون مطبوعاتی و نماینده مدیران مسئول باید از جهان صنعت دفاع می‌کردند. »

به گفته سعدی حول و حوش 70 خبرنگار و نیروی انسانی با توقیف این روزنامه به صورت مستقیم بیکار شده و بیش از 250 نفر به طور غیر مستقیم در شهرستان‌ها شغلشان را از دست داده‌اند.

دلیل توقیف این روزنامه مصاحبه با محمدرضا محبوب‌فر است. فردی که پیشتر هم به عنوان عضو ستاد مقابله با کرونا با او گفت‌وگو شده بود و هرگز در پی اصلاح این عنوان نبود. در حالی‌که بیشتر مصاحبه‌هایی که با آقای محبوب‌فر انجام می‌شده پیش از چاپ برای تصحیح برایش ارسال می‌شدند و همچنین لینک مصاحبه منتشر شده نیز به دستش می‌رسید، اما او هرگز به دنبال اصلاح این عنوان نبود. حالا و بعد از توقیف روزنامه جهان صنعت، محبوب‌فر در گفت‌وگویی بیان کرد: روزنامه جهان صنعت به اشتباه عنوان بنده را عضو ستاد ملی کرونا زده بود درحالیکه بنده عضو انجمن علمی آموزش بهداشت و ارتقای سلامت ایران و یک کارشناس مستقل بهداشت هستم. مدرک بهداشت محیط دارم و بخش اعظم کار و فعالیت بنده بهداشت محیط و بهداشت فردی است.

روزنامه جهان صنعت در شرایطی توقیف می‌شود که رسانه‌ها با مشکلات عدیده روبرو هستند. در حال حاضر روزنامه شهروند در آستانه تبدیل شدن به نسخه آنلاین آن هم در قالب روابط عمومی سازمان هلال احمر است. روزنامه‌های زیادی بی‌صدا دیگر چاپ نشده‌اند و تحریریه‌های بی‌شماری هر روز کوچک و کوچکتر می‌شوند. اما دولت به جای گرفتن دست کم جان مطبوعات آن‌ها را که لبه پرتگاه هستند، با توقیف به انتهای دره پرتاب می‌کند. با توقیف روزنامه جهان صنعت، آینده شغلی تعداد زیادی از اهالی مطبوعات با خطر جدی روبروست و در شرایطی که کرونا، وضعیت اقتصاد آسیب دیده کشور را بحرانی تر کرده، چه کسی پاسخگوی سفره‌های خالی روزنامه‌نگاران خواهد بود؟

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها