|

توضیحات جدید رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران درباره تصرف املاك شهرداری تهران

املاک را ندهند اسمشان را افشا می‌کنیم

ماجرای پس‌گرفتن املاک متعلق به نهادهای عمومی که در دست افراد یا برخی نهادهای خاص قرار دارد و آنها را پس نمی‌دهند، بار دیگر خبرساز شده است.

املاک را ندهند اسمشان را افشا می‌کنیم

شرق: هفته گذشته پرویز فتاح، فهرستی از مقامات و چهره‌های سیاسی را ردیف کرد که در املاک متعلق به بنیاد مستضعفان نشسته‌اند و آنها را پس نمی‌دهند و روز گذشته یک عضو شورای شهر نیز از تعدادی از املاک و زمین‌های شهرداری تهران سخن گفت که کسانی آنها را گرفته‌اند و تحویل‌شان نمی‌دهند. سیدمحمود میرلوحی، رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران در مصاحبه خود با ایلنا گفت در صورت مقاومت در پس‌دادن املاک اسامی آنها را اعلام می‌کنیم .

افشاگری بی‌سابقه پرویز فتاح واکنش‌ها و تبعات زیاد خبری و حتی سیاسی در پی داشت و برخی از جریان‌های اصولگرایی هم به‌شدت به او تاختند. با‌این‌حال آنچه فتاح از آن سخن به میان آورد، بازتاب بسیاری در افکار عمومی و رسانه‌ها داشت .

اما ماجرای املاک شهرداری که به دیگران واگذار شده، داستان امروز و دیروز نیست و اولین بار سال 95 در پی ماجرای معروف به املاک نجومی خبرساز شد. املاکی که با قیمت‌هایی به‌مراتب ارزان‌تر از نرخ واقعی و به شیوه قسطی به بسیاری از افراد غالبا سیاسی و فرهنگی یا مدیران شهرداری واگذار شده بود و انتشار اسامی‌ و ملک‌هایی که گرفته‌اند، بازتاب زیادی داشت .

پس از روی‌کارآمدن شورای شهر جدید از سال 96 یکی از وعده‌هایی که اعضای جدید شورا دادند، پس‌گرفتن برخی از املاک شهرداری از کسانی بود که به عنوان‌های مختلف آنها را در اختیار گرفته بودند. صحبت‌های رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران نیز درباره برخی از همین املاک بوده است .

سیدمحمود میرلوحی در این مصاحبه و در پاسخ به سؤالی مبنی بر اینکه چرا نسبت به انتشار اسامی افرادی که املاک شهرداری تهران در اختیار آنهاست، اقدام نمی‌شود، اظهار کرد: «اراده‌ای در شورای شهر تهران در شهریور‌ماه سال ۹۶ برای شناسایی و بازپس‌گیری املاک شکل گرفت و در این مدت روند شناسایی املاک و فهرست‌شدن و فرایند بازپس‌گیری پیش رفت و با ارائه گزارش تغییر و تحول شهردار اسبق تهران نیز شکل جدید و جدی‌تری به خود گرفت ».

میرلوحی در بخش دیگری از صحبت‌های خود نیز گفت: «امروز دو هزار ملک شناسایی شده است که سه‌هزارو 800 واحد را شامل می‌شود و در پی این اقدام همه مناطق در این رابطه فعال شدند. اگرچه من هم از آقای شهردار برای این تأخیر گله دارم اما حداقل گزارش آن را به افکار عمومی بدهند؛ چراکه کارهای خوبی انجام شده است و به نظرم اراده برای بازپس‌گیری کم‌کم به نقطه مناسبی رسیده و املاک و ساختمان‌های زیادی پس گرفته شده است. در مجموع اقدامات خوبی شکل‌ گرفته اما شهرداری در ارائه آمار کند است، البته شهرداری با سازمان ثبت اسناد در این مدت هماهنگی انجام داد تا املاک کددار شوند ».

این عضو شورای شهر در صحبت‌های خود به افشاگری چند روز پیش رئیس بنیاد مستضعفان هم اشاره کرد و گفت: «اگر بخواهیم اقدام اخیر آقای فتاح در بازپس‌گیری املاک بنیاد مستضعفان را با شهرداری مقایسه کنیم، باید بگوییم ما سه سال از آنها جلوتر هستیم، فقط تفاوت ما این است که نسبت به انتشار اسامی اقدام نکردیم و اولویت را به استرداد املاک اختصاص داده‌ایم و در حال پس‌گرفتن آنها هستیم ».

میرلوحی درباره دلایل اعلام‌نکردن اسامی افرادی که املاک شهرداری در اختیار آنها قرار دارد نیز این‌طور توضیح داد: «ما منع نکردیم که اسامی منتشر نشود و در جایی اعلام کردیم می‌شود این کار انجام شود و حتی گفتیم اگر مقاومتی در استرداد املاک شهرداری وجود داشته باشد، حتما این کار را خواهیم کرد ».

رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر تهران همچنین درباره برخی از این املاک و محل واقع‌شدنشان اطلاعات و آمار و ارقام جالب‌توجهی را اعلام کرد و گفت: «در مناطق شمالی که بیشتر این املاک در این نقاط قرار دارد، مسئله در حال پیگیری است و مدام از شهرداری‌های مناطق به‌ویژه مناطق ۱،۲، ۳، ۵ و ۹ در حال گزارش‌گیری هستم و گزارش‌های خوبی ارائه می‌شود و مناطق تقریبا به سمت و سویی رفتند که در حال پس‌گرفتن املاک هستند ».

میرلوحی گفت: «در منطقه ۲۲، ۹۷ هکتار از زمین‌ها را پس گرفتیم و کارهای بازپس‌گیری ۱۳۶ هکتار دیگر در حال انجام است و اینها اقدامات کمی نیست و حرکت خوبی رخ داده که قابل دفاع است‌ اما باید سریع‌تر این اقدامات رخ دهد ».

نایب‌رئیس کمیسیون نظارت و حقوقی شورای شهر تهران در پاسخ به این سؤال که مهم‌ترین ملکی که هنوز موفق به بازپس‌گیری آن نشده‌اید و تمایل دارید که هرچه سریع‌تر به دارایی‌های شهر بازگردد، کدام است؟ گفت: ملکی در منطقه ۲۲ به وسعت ۷۰ هکتار است. او در پاسخ به این سؤال که املاک در اختیار غیر چه مساحتی از تهران را به خود اختصاص می‌دهند، گفت: «این مورد را شهرداری باید گزارش بدهد. در منطقه ۲۲ به تنهایی زمینی به مساحت ۹۶ هکتار برگردانده شده است. پلاکی به وسعت ۷۰ هکتار و پلاک دیگری به وسعت ۱۳۶ هکتار دیگر نیز همچنان در اختیار غیر است. اینها زمین‌های کمی نیست و در تلاش هستیم که مجددا آنها را به دارایی‌های شهر برگردانیم ».

او ادامه داد: «برخی از این املاک قرارداد نداشتند. باید اجاره‌نامه برای همه املاک نوشته و تنظیم شود و همه چیز در روال و با نظم و برنامه مرتب شود؛ چراکه املاک مناسبی است و باید از آنها برای چرخیدن چرخه اقتصادی شهر استفاده شود. فکر می‌کنم آقای حناچی به‌زودی یک گزارش آماری در این زمینه ارائه دهند ».

میرلوحی در پاسخ به این سؤال که شهردار تهران می‌گوید چراغ‌خاموش در حال بازپس‌گیری املاک هستیم، در‌حالی‌که این حرکت چراغ‌خاموش منجر به پس‌گرفتن املاک قابل‌توجهی نشده است، گفت: به‌عنوان کسی که موضوع املاک را پیگیری می‌کنم، این صحبت ایشان را تصدیق می‌کنم و ممکن است در آینده سیاستی در پیش بگیریم و اسامی افرادی که املاک در اختیارشان هست را اعلام کنیم یا آدرس و نشانه املاکی را که پس گرفته شده است، منتشر کنیم. رئیس کمیته اقتصادی شورای شهر گفت: «از آقای حناچی خواستم فهرست املاک و ساختمان‌هایی را که پس گرفته شده است، در هر منطقه منتشر کند اما ترجیح و اولویت فعلا بر بازپس‌گیری املاک است ».

او در پاسخ به این سؤال که چه املاک شاخصی تاکنون پس گرفته شده‌اند؟ گفت: «ملکی با کاربری یک گلخانه به وسعت سه‌هزارو ۴۰۰ متر در خیابان آفریقا در اختیار یک نفر بود که پس گرفته شد و در الهیه نیز تعدادی ساختمان در اختیار افراد بود که آنها نیز بازپس گرفته شدند ».

میرلوحی در پاسخ به این سؤال که در کدام‌یک از املاک قابل‌توجه افراد همچنان مستقر هستند؟ گفت: «این املاک فراوان است و می‌خواهیم همه برگردند. املاکی در دزاشیب و الهیه از جمله این املاک هستند. در منطقه ۱، ۲، ۲۲ املاک خوبی داریم که باید هرچه سریع‌تر برگردد. توجیهی ندارد املاکی که متعلق به مردم است، در اختیار اشخاص باشد ».

او با بیان اینکه مدیریت شهری فعلی روند واگذاری را متوقف کرده است، گفت: «این اقدام مهمی است. همچنین ردیفی برای گرفتن وجوه معوقه ایجاد کردیم و اگر قرار است ملکی در اختیار کسی قرار گیرد،‌ باید اجاره‌نامه قانونی با او تنظیم شود و به همین دلیل اتفاق مهمی در املاک رخ داده است. محل درآمد و ردیف برای این املاک پیش‌بینی شده که این نیز اتفاق خوب و مهمی است».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها