|

کوتاه دیپلماسی

در جلسه هیئت دولت روحانی: ضربه سیاسی به برجام را تحمل نمی‌کنیم ایرنا: حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران، روز گذشته در جلسه هیئت دولت گفت: «تاکنون ضربه آمریکا به برجام ضربه اقتصادی بوده و ایران در مقابل بخشی از تعهدات خود را کنار گذاشت و تحمل کرد، اما اگر آمریکایی‌ها باز هم بخواهند به برجام ضربه سیاسی بزنند، بدانند جمهوری اسلامی ایران تحمل نخواهد کرد و همان‌طور که بارها به ۱+۴ گفتیم، اقدام قاطع خود را در این زمینه نشان می‌دهد». روحانی همچنین گفت: «حالا ممکن است آمریکایی‌ها در محاسبات خود بگویند که «در بخش اقتصادی یک موفقیتی به دست آوردیم و توانستیم ملت ایران را تحت فشار مضاعف قرار دهیم»، اما قطعا از لحاظ سیاسی، حقوقی و اخلاقی در طول مدت سه سال و نیم بارها و بارها با شکست مواجه شدند و دیروز هم باز یک نوع شکست جدید برای آمریکایی‌ها بود». وی بیان کرد: «اگر فردا ۱+۴ آماده شود به همه تعهدات خود عمل کند، بداند همان فردا ما هم به تعهدات خود عمل می‌کنیم. ایران به تعهد سیاسی خود، به تعهد حقوقی خود، به تعهد اخلاقی خود در طول تاریخ مخصوصا بعد از پیروزی انقلاب اسلامی همیشه پایبند بوده و امروز هم پایبند است». رئیس‌جمهوری تأکید کرد: «یک سال تمام صبر کردیم، به تمامی تعهدات خود عمل کردیم و آنها نتوانستند کاری را پیش ببرند. در سال دوم هم مرحله‌ای قدم‌به‌قدم در پنج مرحله پیش رفتیم و آنها باز نتوانستند کاری انجام بدهند». وی افزود: «البته دوستان ایران در روسیه و چین در طول این سه سال ‌و نیم، همواره مواضع سیاسی بسیار خوبی اتخاذ کردند و روز گذشته [در جلسه شورای امنیت] هم مواضع سیاسی خوبی اتخاذ کردند».

«هالک‌بانک» ترکیه خواستار به‌تعویق‌افتادن دادگاه شد ایلنا: هالک‌بانک ترکیه خواهان تعویق جلسه دادگاه خود تا مارس ۲۰۲۲ شد. به گزارش رویترز، وکیل هالک‌بانک ترکیه از رئیس دادگاه نیویورک درخواست کرده دادگاه رسیدگی به اتهامات این بانک تا مارس ۲۰۲۲ به تعویق بیفتد. وکیل این بانک درخواست کرده است به خاطر شیوع کرونا و به این دلیل که بسیاری از شاهدان پرونده در خارج از آمریکا هستند، جلسه رسیدگی به پرونده این بانک در مارس ۲۰۲۲ برگزار شود. این بانک متهم به دورزدن تحریم‌های آمریکا علیه ایران است.

بازگشت ۶۸۷ تبعه هندی به کشورشان ایلنا: ۶۸۷ تبعه هندی از ایران به کشورشان بازگشتند. به گزارش اوت‌لوک‌ایندیا، نیروی دریایی هند در عملیات بشردوستانه، ۶۸۷ تبعه هندی را از ایران به کشورشان بازگرداند. این کشتی که پنجشنبه گذشته از بندرعباس ایران حرکت کرد، شامل ماهیگیرانی بود که به دلیل شیوع ویروس کرونا و لغو پروازهای بین‌المللی، در ایران باقی مانده بودند.

امضای تفاهم‌نامه همکاری حقوق شهروندی ایرانیان خارج از کشور ایلنا: تفاهم‌نامه همکاری اداره کل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری با مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور امضا شد. وزارت دادگستری اعلام کرد: روز یکشنبه تفاهم‌نامه همکاری میان اداره کل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری و مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور منعقد شد. این تفاهم‌نامه به امضای بزرگ‌نیا، مدیرکل حقوق بشر و پیگیری حقوق شهروندی وزارت دادگستری و حلاج‌زاده، رئیس مرکز خدمات مشاوره ایرانیان خارج از کشور رسید.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها