|

کوتاه دیپلماسی

ظریف: آماده تبادل زندانیان با آمریکا هستیم وزیر خارجه ایران از آمادگی ایران برای تبادل زندانیان با آمریکا خبر داد. به گزارش ایسنا محمدجواد ظریف، دوشنبه در گفت‌وگویی مجازی با فرید زکریا در شورای روابط خارجه در نیویورک اعلام کرد جمهوری اسلامی ایران آمادگی تبادل کامل زندانیان را با ایالات متحده دارد. ظریف تصریح کرد: «من پیشنهاد یک مبادله جهانی را داده بودم. ایرانیایی هستند که به‌دلیل جاسوسی‌نکردن برای آمریکا زندانی شده‌اند. ما حاضریم تمام آنها و کسانی را که زندانی شده‌اند مبادله کنیم». همچنین وزیر خارجه کشورمان درباره مسئله نوید افکاری گفت: «ما دستگاه قضائی مستقلی داریم و دولت در تصمیم‌گیری‌های دستگاه قضائی دخالت نمی‌کند. این شخص نه به‌خاطر شرکت در اعتراضات، بلکه به‌دلیل انجام قتل اعدام شده است». ظریف در بخشی دیگر از سخنان خود گفت: «برجام همچنان زنده است. شورای امنیت نشان داد که برجام زنده است. شورای امنیت نشان داد که آمریکا در جهان منزوی شده است. دولت ترامپ از سیاست قدرت و قلدری برای نابودی توافق استفاده کرد، حال دولت بعدی می‌خواهد از زورگویی برای بازگشت به توافق استفاده کند. ما زیر بار زور نمی‌رویم». وزیر خارجه ایران درباره تحریم‌های اعمالی جدید گفت: «این تحریم‌ها مسئله تازه‌ای نیستند و تأثیر مهمی بر ایران نخواهند گذاشت. آمریکا تمام فشاری را که می‌توانست علیه ایران اعمال کرده است. آمریکا امیدوار بود این فشارها مردم ما را به زانو دربیاورند، اما این اتفاق نیفتاد. برای همین آنها برجام را تضعیف و فشار حداکثری را اعمال کردند، برای همین قطع‌نامه‌ای را به شورای امنیت بردند و مکانیسم به‌اصطلاح «بازگشت تحریم‌ها» را فعال کردند. آنها شکست خوردند و حال می‌گویند هرکس که قطع‌نامه شورای امنیت را اجرا نکند، تنبیه می‌کنند. آمریکا تنها به این نوع دموکراسی جهانی باور دارد». ظریف همچنین درباره ترور سپهبد سلیمانی گفت: «آمریکا اشتباه بزرگی در ترور شخصی انجام داد که دشمن شماره یک داعش بود. خیلی‌ها به‌دنبال انتقام مرگ سردار سلیمانی هستند. رئیس‌جمهور ترامپ دستور ترور یک قهرمان ملی برای ایران و قهرمانی منطقه‌ای را صادر کرد. من نمی‌خواهم تهدیدی کنم اما این مسئله بسته‌شده نیست». وی دوشنبه‌شب در توییتر نوشت «گفت‌وگویی صریح در شورای روابط خارجی داشتم و تأکید کردم بر: انزوای کامل ایالات متحده با شکست در شورای امنیت سازمان ملل؛ ایران هیچ ترجیحی درخصوص نتیجه انتخابات ایالات متحده ندارد؛ تنها گزینه هر رئیس‌جمهوری در ایالات متحده این است که برای بازگشت به برجام کسب اعتماد کند؛ ایران همواره برای گفت‌وگوی فراگیر منطقه‌ای آماده است».

لاوروف: تحریم تسلیحاتی ایران ۱۸ اکتبر متوقف می‌شود ایسنا: وزیر امور خارجه روسیه در گفت‌وگو با یک رسانه سعودی با بیان اینکه چیزی به نام تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد، تأکید کرد: «تحریم‌های ایران در ۱۸ اکتبر به پایان می‌رسد». سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه، در گفت‌وگو با شبکه سعودی العربیه گفت: «چیزی به نام تحریم تسلیحاتی ایران وجود ندارد، شورای امنیت در قطع‌نامه ۲۲۳۱ مطابق با بند هفتم منشور سازمان ملل که برجام را تأیید می‌کند اعلام کرد که ارسال تسلیحات به ایران و صادرات اسلحه از این کشور موضوع مورد بررسی شورای امنیت است». وی تأکید کرد: «۱۸ اکتبر سال ۲۰۲۰ تحریم تسلیحاتی ایران متوقف خواهد شد و هیچ‌گونه محدودیتی پس از این تاریخ اعمال نخواهد شد».

تهدید پمپئو علیه چین و روسیه درباره همکاری با ایران ایسنا: وزیر امور خارجه آمریکا در پی ادعای این کشور مبنی بر بازگرداندن تحریم‌های سازمان ملل علیه ایران، روسیه و چین را درباره نقض این تحریم‌ها بهواسطه فروش تسلیحات به ایران تهدید کرد. مایک پمپئو، وزیر امور خارجه آمریکا، در گفت‌وگو با روزنامه واشنگتن‌اگزمینر، درباره تحریم‌های سازمان ملل که دولت آمریکا مدعی شد به‌طور یک‌جانبه علیه ایران بازگردانده است و تحریم تسلیحاتی نیز بخشی از این تحریم‌هاست، گفت: «ما سراغ تک‌تک موارد نقض (این تحریم‌ها) می‌رویم. درباره تخطی چین، تخطی روسیه یا فروش تسلیحات، وضع این‌گونه خواهد بود. این تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل موضوعی جدی هستند». پمپئو در این گفت‌وگو قدرت‌های اروپایی را مقصر دانست که هنوز «افسانه جام مقدس برجام را به‌عنوان چیزی باارزش در سرشان جای داده‌اند» و مدعی شد تلاش‌های آمریکا برای ممانعت از ایران در خرید تسلیحات جدید بیش از اینکه به نفع آمریکا باشد، به نفع کشورهای اروپایی است. او در ادعای دیگری علیه ایران، مطرح کرد: «داشتن تانک‌های چینی، سامانه دفاع هوایی چینی یا سامانه‌های موشکی دفاعی در ایران در درجه اول مردم ایران را تهدید می‌کند و در درجه دوم تهدیدی برای مردم خاورمیانه است. کسان دیگری که در معرض این تهدید قرار دارند مردمی هستند که در اروپا زندگی می‌کنند».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها