|

خبر

هر کارت ملی یک روغن!
ایسنا: با وجود اینکه مسئولان همواره وعده رفع مشکلات تولید و توزیع روغن جامد و مایع را می‌دهند، اما همچنان روغن جامد در بازار کمیاب است و در برخی فروشگاه‌ها به هر کارت ملی تنها یک روغن جامد تعلق می‌گیرد. از اواخر شهریور امسال عرضه روغن جامد در بازار کم شد و کمتر از یک ماه بعد نیز این مشکل برای روغن مایع ایجاد شد.
مشکلات ایجادشده در حدی بود که براساس گزارش‌های رسیده از تهران و برخی شهرستان‌ها یا به‌طور کل روغن در فروشگاه‌ها و مغازه‌ها نبود، یا با قیمت‌های بالاتر به بهانه کمیاب‌شدن فروخته می‌شد، یا خرید روغن منوط به خرید اقلام دیگر بود یا اینکه پس از ایستادن در صف به هر نفر تنها یک روغن فروخته می‌شد.
صف‌های طولانی و چندین‌ساعته که در شرایط کرونایی با وجود هشدارهای کارشناسان بخش بهداشت و درمان کشور در آن روزها تشکیل شد و حتی هنوز هم در برخی مناطق همچنان برای خرید روغن تشکیل می‌شود! البته این صف‌ها فقط مختص به روغن نیست و گویا تب آن برای اقلام دیگر هم داغ شده است و معلوم نیست چند نفر ناخواسته با ایستادن در این صف‌ها درگیر کرونا شده‌اند.
البته از همان روزها نیز مسئولان مربوطه در این‌باره نظراتی مطرح و علت کمبود عرضه روغن را تحریم‌های ظالمانه، مشکلات ارزی و انتقال آن و عدم تخصیص ارز برای واردات روغن خام توسط بانک مرکزی اعلام کردند. حتی به این موضوع هم اشاره شد که به دلیل جو ایجادشده در بازار برخی روغن می‌خرند و در خانه انبار می‌کنند و همین موضوع تقاضا را بالا برده است.
اما چندی بعد شرکت بازرگانی دولتی از تزریق ۷۰ هزار تن روغن برای خانوار و صنف و صنعت خبر داد و دبیر انجمن صنفی روغن نباتی نیز اعلام کرد که این مقدار روغن بین کارخانه‌ها توزیع و پس از آن وارد بازار خواهد شد و آرامش به بازار باز خواهد گشت.
اگرچه چندی بعد وضعیت عرضه روغن مایع در فروشگاه‌های زنجیره‌ای و بعد از آن در خرده‌فروشی‌ها بهتر شد و بازار به ثبات نسبی رسید، اما گزارش‌ها نشان می‌دهد که هنوز برخی استان‌ها در تأمین روغن مایع مصرفی خانوار با مشکلاتی مواجه هستند.
هرچند در کنار آن کمبود عرضه روغن جامد همچنان خودنمایی می‌کند و شهروندان را با چالش‌های بسیاری مواجه کرده است.
حداقل قیمت مسکن‌ ملی به متری ۶ میلیون تومان می‌رسد
ایلنا: دبیر کانون سراسری انبوه‌سازان کشور اظهار داشت: به چه زبانی بگوییم جان 20 میلیون نفر در سکونتگاه‌های غیر رسمی در خطر است و دچار بدمسکنی هستند.
فرشید پورحاجت درباره اعلام وزارت راه و شهرسازی مبنی بر شناوربودن قیمت مسکن ملی با توجه به شرایط روز عرضه اظهار داشت: در ابتدا باید گفت عملکرد وزارت راه و شهرسازی در دو سال گذشته در حوزه مسکن کاملا متزلزل بود.
وی تأکید کرد: اقدامات غیرکارشناسی این وزارتخانه خسارت سنگینی را چه برای بخش خصوصی و چه برای مردم ایجاد کرده که مصداق بارز آن موضوع شناوربودن قیمت مسکن ملی و عدم تعیین یک قیمت مشخص برای آن است.
وی با اشاره به قیمت تمام‌شده مسکن ملی برای متقاضیان گفت: با توجه به اینکه نمی‌دانیم مسکن ملی در چه تاریخی تحویل می‌شود و با فرض اینکه قیمت‌ها ثابت بماند با تمام این شرایط، قیمت تمام‌شده مسکن ملی برای افراد در هر مترمربع حداقل شش میلیون تومان است که می‌بینم اختلاف فاحش با قیمتی که در ابتدا اعلام شد،‌ دارد.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها