|

کوتاه دیپلماسی

چین خواستار لغو تحریم‌های ایران از سوی آمریکا شد ایرنا: سخنگوی وزارت خارجه چین با یادآوری اینکه وضعیت مسئله هسته‌ای ایران در نقطه کلیدی قرار دارد، گفت: «ضرورت دارد آمریکا با اجرای اقدامات دقیق تحریم‌هایش را علیه ایران لغو کند. ایران نیز اجرای توافق‌نامه را از سر گیرد تا اجرای برجام به مسیر درست برگردد». به گزارش رادیو بین‌المللی چین، «وانگ ون بین» در واکنش به این سؤال که «ایران حضور در نشست غیررسمی درباره برجام را رد کرد. موضع چین در‌این‌باره چیست؟» افزود: «چین پیشنهاد کرده است نشست بین‌المللی با حضور طرف‌های برجام و آمریکا برگزار شود و در‌عین‌حال از پیشنهادهای دقیق اتحادیه اروپا نیز پشتیبانی می‌کند». این مقام چینی در ادامه افزود: «ما درخواست می‌کنیم آمریکا و اروپا اقدامی خلاف آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام ندهند تا این نشست هرچه زودتر برگزار شود». او تأکید کرد چین به حفظ تماس و ارتباط با طرف‌های مربوط ادامه می‌دهد و در تلاش‌ها در این راستا مشارکت می‌کند.

مقام روس: فعالانه تلاش می‌کنیم وضع بهبود یابد ایسنا: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین با اشاره‌ای کلی به محور مذاکرات درباره برنامه هسته‌ای ایران در جلسه دیروز شورای حکام سازمان ملل، گفت که کشورش در تلاش است وضعیت موجود درباره برنامه هسته‌ای ایران بهبود یابد. میخائیل اولیانوف در توییتر درباره برگزاری جلسه شورای حکام نوشت: «طرح اصلی جلسه فعلی شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی این است که آیا مباحثات بعدی منجر به بهبود وضعیت درباره برنامه هسته‌ای ایران می‌شود یا آن را بدتر خواهد کرد. جواب این را در دو روز آینده خواهیم دانست. روسیه در هر صورت فعالانه و به نفع سناریوی اول در تلاش است». جلسه شورای حکام از دوشنبه آغاز شده است و تا جمعه پنجم مارس ادامه خواهد داشت.

نماینده دائم آمریکا در سازمان ملل: واشنگتن آماده بازگشت به برجام است ایلنا: نماینده دائم ایالات متحده در سازمان ملل متحد گفت که واشنگتن امیدوار است که ایران با شرکت در نشست تحت حمایت اتحادیه اروپا درباره آینده برجام موافقت کند. به گزارش اسپوتنیک، «لیندا توماس گرینفیلد» گفت که واشنگتن امیدوار است ایران با شرکت در نشست تحت حمایت اتحادیه اروپا درباره آینده برجام موافقت کند. او افزود که چنانچه ایران به تعهدات برجامی خود پایبند باشد، واشنگتن نیز آماده بازگشت به برجام است. گرینفیلد افزود: «ما به دنبال راه‌هایی هستیم تا ایران را به سمت پیروی از قانون سوق دهیم. اگر آنها این تصمیم را بگیرند، ما آماده هستیم تا مجددا به توافق بپیوندیم». این مقام آمریکایی همچنین گفت که هنوز با همتای ایرانی خود در نیویورک دیداری نداشته است. او افزود که آمریکا از روند تحقیقات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران حمایت می‌کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها