|

هشدارهای جدی برای دید و بازدیدهای مجازی

شرق: کرونا باعث شده بسیاری از دید و بازدیدها به‌صورت مجازی انجام شود، اما این کار هم بی‌خطر نیست؛ چراکه شیادان از هر فرصتی به نفع خود استفاده می‌کنند. مثلا ممکن است با ارسال یک لینک برای شما تشویق‌تان کنند وارد آن شوید تا برای تماس‌های تصویری خود هزینه اینترنت کمتری بپردازید درحالی‌که این لینک‌ها جعلی‌اند و با هدف کلاهبرداری و دستبرد به حساب بانکی شما طراحی شده‌اند. همچنین ممکن است برخی افراد با دسترسی به حساب‌های شما از عکس‌ها و فیلم‌هایی که برای خانواده و فامیل ارسال می‌کنید، سوءاستفاده کنند. پس در دید و بازدیدهای مجازی باید کاملا هوشیار باشید.
برخی از کاربران پیام‌رسان‌ها جزء افراد پا به سن گذاشته و کسانی هستند که مهارت کافی برای استفاده از پیام‌رسان‌ها ندارند و فقط به امکانات حداقلی آن آگاه‌اند، این افراد ممکن است در دام سودجویان و افراد متخلف بیفتند و آنها بخواهند از طریق بدافزارها اقدام به سوءاستفاده از اطلاعات شخصی آنان کرده یا حتی با ارسال لینک‌هایی قصد برداشت غیرمجاز از حسابشان را داشته باشند، در این خصوص لازم است که حتما تمام موارد و اصطلاحا فوت و فن ضروری استفاده از پیام‌رسان‌ها به آنان آموزش داده شده و جوان‌ترها و افرادی که کار با پیام‌رسان‌ها برایشان آسان‌تر بوده و به قولی کاربر حرفه‌ای محسوب می‌شوند تأکید کنند که از بازکردن هرگونه لینک و پیام‌ها ناشناس خودداری کنند.
نکته دیگر درباره گروه‌هایی است که تشکیل شده و لازم است که کاربران قبل از ارسال عکس و تصاویرشان در این فضا حتما تمامی کاربران و اعضای گروه را چک کنند؛ ممکن است برخی از افراد به اشتباه در گروهی اضافه شده یا حتی افراد سودجو اقدام به ایجاد گروه کرده باشند. همچنین توصیه همیشگی پلیس به شهروندان این است که از انتشار تصاویر و اطلاعات شخصی خود در فضای مجازی پرهیز کنند.
لازم است که تمام کاربران توجه داشته باشند که نرم‌افزار پیام‌رسان‌های مورد نظر خود را صرفا از ارائه‌دهنده‌های مجاز و معروف اپلیکیشن‌ها دریافت کنند و به‌هیچ‌عنوان نرم‌افزاری را که به شکل فایل برایشان ارسال شده نصب و حتی دانلود نکنند. همچنین حتما از پیام‌رسان‌های معتبر استفاده کنند و فریب مواردی مانند نسخه بدون فیلتر و... را نخورند؛ چراکه این موارد می‌تواند منجر به سرقت تصاویر و اطلاعات کاربران شود.
برای انجام تماس تصویری نیاز به پرداخت هیچ هزینه‌ای نیست. اگر کاربران با چنین مواردی روبه‌رو شده یا لینک‌هایی دریافت کردند که در آن گفته شده بود با پرداخت مبلغی اندک می‌توان تماس تصویری برقرار کرد و... به‌هیچ‌عنوان به آن اعتماد نکنند. توصیه همیشگی پلیس این است که لینک‌های مشکوکی را هم که ممکن است با عناوینی نظیر اینترنت رایگان و... ارسال شود، باز نکنند.
ممکن است برخی از روبات‌های تلگرامی و... محیطی برای گفت‌وگو ایجاد کرده باشند که در این خصوص نیز لازم است از چنین اقداماتی خودداری شده و کاربران از اضافه‌‌کردن هرگونه روبات در گروه‌های خصوصی خود نیز پرهیز کنند.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها