|

کوتاه دیپلماسی

وزیر خارجه ایران تبیین کرد مسیر ایران برای پایبندی کامل به برجام ایسنا: وزیر امور خارجه ایران در توییتر مسیری را که ایران برای پایبندی کامل به برجام مطرح کرده، بیان کرد و آن را منطقی‌ترین مسیر احیای توافق هسته‌ای دانست. محمدجواد ظریف نوشت: «ایران مسیری منطقی برای پایبندی کامل به برجام ارائه می‌کند: -ایالات متحده (که این بحران را موجب شده) باید ابتدا به پایبندی کامل بازگردد؛ -ایران پس از راستی‌آزمایی سریع، اقدام متقابل خواهد کرد؛- تمامی تحریم‌های ترامپ، ضدبرجام بودند و باید رفع شوند؛ بدون توجه به تمایزات و نام‌گذاری‌های بی‌منطق و خودسرانه تحریم‌ها».

۲۲ و ۲۳ فروردین نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران سفر می‌کند ایرنا: سخنگوی وزارت امور خارجه از سفر نخست‌وزیر کره‌جنوبی به ایران در روزهای ۲۲ و ۳۳ فروردین برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگو درباره موضوعات دوجانبه خبر داد. سعید خطیب‌زاده افزود: ««چون سی کیونگ» در روزهای ۲۲ و ۲۳ فروردین برای دیدار با مقامات جمهوری اسلامی ایران و گفت‌وگو در‌باره موضوعات دوجانبه از‌جمله موضوع محدودیت‌های غیرقانونی ایجادشده برای دسترسی به منابع بانک مرکزی در این کشور به تهران سفر خواهد کرد». خطیب‌زاده خاطرنشان کرد: «هماهنگی‌های فنی برای نهایی‌کردن جزئیات سفر از سوی دو طرف در دست پیگیری است». نخست‌وزیر کره‌جنوبی در این سفر علاوه‌بر مذاکره با معاون‌اول رئیس‌جمهوری، با رئیس مجلس شورای اسلامی نیز دیدار و گفت‌وگو خواهد کرد. همچنین دیدار دوستانه با علی لاریجانی، مشاور مقام معظم رهبری نیز با توجه به پیشینه روابط دو مقام ایرانی و کره‌ای در برنامه این سفر قرار دارد.

مقام وزارت خارجه کره‌جنوبی: مذاکرات برجام نقش مهمی در آزادسازی دارایی‌های ایران دارد ایرنا: یک مقام وزارت امور خارجه کره‌جنوبی هم‌زمان با آزادسازی کشتی توقیف‌شده کره‌ای ازسوی ایران اعلام کرد: پیشرفت در مذاکرات مربوط به برجام، تأثیر مثبتی در موضوع آزادسازی وجوه بلوکه‌شده ایران دارد. خبرگزاری یونهاپ روز جمعه بدون اشاره به نام این مقام وزارت امور خارجه کره‌جنوبی، در واکنش به آزادسازی کشتی کره‌ای از‌سوی تهران افزود: «کره‌جنوبی درباره وجوه بلوکه‌شده ایران در بانک‌های سئول با شرکای آمریکایی و اروپایی و همچنین کشورهایی که در حال مذاکره با تهران برای بازگرداندن توافق هسته‌ای برجام هستند، از نزدیک مشاوره گرفته است». این مقام کره‌ای اظهار کرد: «انتظار داریم در زمینه پرداخت بدهی ایران به سازمان ملل متحد پیشرفت چشمگیری داشته باشیم. ما همچنین از آوریل گذشته ۳۰ میلیون دلار کالای پزشکی به تهران صادر کرده‌ایم». خبرگزاری یونهاپ بامداد جمعه به نقل از وزارت خارجه کره‌جنوبی گزارش داده بود ایران نفت‌کش کره‌جنوبی و ناخدای آن را حدود سه ماه پس از توقیف آزاد کرده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها