|

خبر

نوبخت مطرح کرد گزارشی درباره رتبه اقتصادی به مقام معظم رهبری نداده‌ام شرق: رئیس سازمان برنامه‌و‌بودجه کشور اعلام کرد: اینکه در چند سال اخیر در سخنرانی‌های دهه فجر از رتبه هجدهم اقتصاد ایران که در گزارش سال٢٠٢٠ بانک جهانی نیز منعکس شده است، خبر می‌دادم، موضوع درستی است؛ اما ارائه گزارش در این مورد به مقام معظم رهبری خبر نادرستی است. محمدباقر نوبخت، رئیس سازمان برنامه‌وبودجه کشور، در صفحه توییتر خود نوشت: «اینکه در چند سال اخیر در سخنرانی‌های دهه فجر از رتبه هجدهم اقتصاد ایران که در گزارش سال٢٠٢٠ بانک جهانی نیز منعکس شده است، خبر می‌دادم، موضوع درستی است. اما ارائه گزارش در این مورد به مقام معظم رهبری خبر نادرستی است. لطفا اخلاق رعایت شود».

افزایش قیمت‌ها با وجود تعطیلی بازار لوازم‌ خانگی ایرنا: درحالی‌که عمده فعالان بازار لوازم‌ خانگی مانند بسیاری دیگر از اصناف در تعطیلی کرونایی به سر می‌برند، اما تولیدکنندگان از ابتدای امسال، فعالیت را آغاز کرده‌ و حتی قیمت محصولات خود را تا ۱۰ درصد افزایش داده‌اند. در این زمینه، دبیر انجمن صنفی توزیع‌کنندگان لوازم‌خانگی تهران با تأیید مشکلات یادشده، افزود: کسبه علاوه بر این مسائل، باید مالیات و عوارض شهرداری نیز پرداخت کنند، این در حالی است که سال گذشته دریافت این موارد فقط دو ماه به تأخیر افتاد و بخشیده نشد. «اکبر پازوکی» بیان‌ کرد: کسبه حدود ۱۲۵روز از ۳۶۵ روز سال را به مناسبت‌های مختلف تعطیل‌اند و شوک ناشی از تعطیلات این‌چنینی، ضرر و زیان زیادی به آنان وارد می‌کند. وی گفت:‌ انتظار می‌رفت پاس‌شدن چک‌های مربوط به کسبه دست‌کم به بعد از تعطیلی‌ها منتقل شود تا شاهد ناهماهنگی در تعطیلی اصناف نباشیم. این مقام صنفی خاطرنشان‌کرد: این در حالی است که تولیدکنندگان لوازم‌ خانگی در‌حال تولید انواع و اقسام محصولات هستند، اما به‌دلیل بازنبودن بازارها به‌ناچار اجناس را در انبارها دپو می‌کنند. وی معتقد است: زیان تولیدنکردن و خاموشی دستگاه‌ها و خطوط تولید، به‌مراتب بیشتر از تولید و دپوکردن است، بنابراین به تولید ادامه می‌دهند. پازوکی بیان کرد: رکود حاکم بر بازار در‌حالی است که عمده شرکت‌ها قیمت محصولات خود را تا ۱۰ درصد افزایش داده‌اند و حتی برخی از آنها فهرست قیمتی ارائه کرده‌اند.

روند نزولی معاملات بورس ادامه‌دار شد ایسنا: شاخص کل در بازار بورس دیروز (دوشنبه، ۳۰ فروردین‌) هشت ‌هزارو ۸۲ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک‌میلیون‌و ۲۱۶ هزار واحد رسید. بر پایه معاملات دیروز بیش از سه‌میلیارد‌و ۱۳۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۳۰هزارو ۵۱۶ میلیارد ریال داد‌و‌ستد شد. همچنین شاخص کل (هم‌وزن) با ۷۱۴ واحد کاهش به ۴۳۱هزارو ۷۵۱ واحد و شاخص قیمت (هم‌وزن) با ۴۶۵ واحد افت به ۲۸۱هزارو ۷۲ واحد رسید. شاخص بازار اول هفت‌هزارو ۶۵ واحد و شاخص بازار دوم ۱۲هزارو ۳۶۴ واحد کاهش داشتند. علاوه بر این در بین همه نمادها، نماد آلومینیوم ایران (فایرا) با ۲۰۴ واحد، فولاد کاوه جنوب کیش (کاوه) با ۱۹۵ واحد، بانک ملت (وبملت) با ۱۵۵ واحد، سرمایه‌گذاری صدر تأمین (تاصیکو) با ۱۰۸ واحد، نفت سپاهان (شسپا) با ۸۸ واحد، فراوری معدنی اپال کانی پارس (اپال) با ۷۰ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با ۵۰ واحد، سیمان داراب (ساراب) با ۲۵ واحد و صنایع سیمان دشتستان (سدشت) با ۱۱ واحد تأثیر مثبت بر شاخص بورس داشتند.

کاهش ۹۵ درصدی پروازها به ترکیه مهر: سخنگوی سازمان هواپیمایی ایران از کاهش چشمگیر پروازها بین ایران و ترکیه خبر داد و گفت: اکنون فقط از پنج‌درصد ظرفیت پروازها بین دو کشور انجام می‌شود. محمدحسن ذیبخش اظهار کرد: از پایان سفرهای نوروزی تاکنون با وجود ظرفیت بالای پروازی بین ایران و ترکیه، تنها پنج درصد این ظرفیت مورد استفاده قرار می‌گیرد که البته تعلیق تورهای مسافرتی نیز از دلایل این کاهش می‌تواند باشد. او با بیان اینکه برنامه‌ای برای قطع پروازها بین دو کشور تا زمان ابلاغ رسمی ستاد مبارزه با کرونا وجود ندارد، افزود: کاهش پروازها براساس توافقات صورت‌گرفته بین دو کشور انجام شده، به‌گونه‌ای که در مسیر مذکور در ۲۴ ساعت گذشته پنج پرواز خروجی و هفت پرواز ورودی انجام شده است. ذیبخش یادآورشد: عدم منع تردد مستلزم ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶‌ساعته در مبدأ و انجام تست مجدد پس از ورود به کشور برای مسافران بالای هشت سال در کشورهای پرخطر است و تردد در سایر کشورها با الزام ارائه تست PCR منفی با اعتبار ۹۶ساعته در مبدأ و انجام مراقبت‌های سندرومیک پس از ورود به کشور و انجام تست مجدد در صورت نیاز بلامانع است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها