|

کوتاه دیپلماسی

با رعایت پروتکل‌های بهداشتی صدوششمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه در تهران برگزار شد ایسنا: روز گذشته صدوششمین سالگرد نسل‌کشی ارامنه در کلیسای سرکیس مقدس تهران برگزار شد. اسقف اعظم سیبوه سرکیسیان و تعداد معدودی از نمایندگان جامعه ارمنی در این مراسم حضور داشتند که ضمن ایراد سخنرانی، با حضور در محل بنای یادبود شهدای نسل‌کشی سال ۱۹۱۵ یاد آنان را گرامی داشتند. همچنین بیانیه‌ای از سوی هیئت برگزارکننده مراسم یکصدوششمین سال‌روز نسل‌کشی ارامنه (منتخب شورای خلیفه‌گری ارامنه تهران) قرائت شد. با توجه به شرایط همه‌گیری ویروس کرونا امسال تمامی برنامه‌های مربوط به این مناسبت برگزار نشده و تنها با حضور تعداد معدودی از نمایندگان جامعه ارمنی در کلیسای سرکیس مقدس این مراسم با رعایت پروتکل‌ها برگزار شد.

عراقچی امروز در کمیسیون امنیت ملی مجلس ایرنا: سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی از جلسه فوق‌العاده فردای این کمیسیون با حضور معاون سیاسی وزارت امور خارجه خبر داد. ابوالفضل عمویی در جمع خبرنگاران درباره نشست امروز کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی، گفت: «در این جلسه فوق‌العاده‌ از «عباس عراقچی» برای توضیح روند گفت‌وگوهای وین دعوت شده است. هیئت‌های مذاکره‌کننده وین پس از مشورت در پایتخت‌های متبوع خود، این هفته با ازسرگیری نشست کمیسیون مشترک برجام، گفت‌وگوهای فنی و کارشناسی را دنبال می‌کنند.

ظریف به قطر و عراق می‌رود ایسنا: سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه، از سفر امروز محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، در رأس هیئتی به قطر و عراق خبر داد. براساس اعلام سخنگوی وزارت امور خارجه، سفر به دو کشور قطر و عراق در چارچوب توسعه مناسبات فی‌مابین، گفت‌وگوهای منطقه‌ای و فرامنطقه‌ای انجام می‌شود و وزیر امور خارجه ایران در هر دو کشور با مقامات عالی‌رتبه آنها دیدار و تبادل نظر خواهد داشت.

واکنش انصارالله به حرف‌های رستم قاسمی این اظهارات برای تحریک کشورهای خلیج فارس است ایسنا: عضو شورای عالی سیاسی جنبش انصارالله یمن به اظهارات اخیر رستم قاسمی درباره کمک‌های ایران به این کشور واکنش نشان داد. محمدعلی الحوثی، در گفت‌وگو با بخش عربی خبرگزاری اسپوتنیک در واکنش به اظهارات اخیر رستم قاسمی، کاندیدای احتمالی انتخابات ریاست‌جمهوری گفت: «این اظهارات تنها برای تحریک کشورهای خلیج [فارس] است». وی تأکید کرد: «چه‌بسا این اظهارات قاسمی تحریکی برای کشورهای خلیج [فارس] برای ورود به جنگ مستقیم با آنان است، به اعتقاد من این اظهارات تنها برای تحریک است».

هیئت اسرائیلی برای مقابله با برجام راهی واشنگتن شد ایسنا: اسرائیل گروهی را برای مقابله با احیای برجام به آمریکا اعزام می‌کند. به گزارش اسپوتنیک، مقام‌های اسرائیلی اعلام کردند که یک هیئت اسرائیلی مأمور شده است که مخالفت اسرائیل با احیای برجام و خودداری از مذاکره بر سر مفاد این توافق‌نامه را به اطلاع مقامات واشنگتن برساند. در نشستی در روز پنجشنبه، نتانیاهو مواضع خود را با اعضای هیئت نمایندگی اسرائیل مطرح کرد. نتانیاهو تأکید کرد که اسرائیل با شروط توافق هسته‌ای موافقت نخواهد کرد و اسرائیل براساس منافع امنیت ملی خود عمل می‌کند.

سخنگوی کاخ سفید: مخالفت اسرائیل تأثیری بر موضع واشنگتن در قبال برجام ندارد ایسنا: سخنگوی کاخ سفید گفت که واشنگتن مقامات اسرائیل را در جریان مذاکرات وین برای احیای توافق هسته‌ای قرار داده است. جن ساکی در نشست خبری هفتگی خود در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه «آیا مخالفت اسرائیلی‌ها با تلاش‌های دولت آمریکا برای بازگشت به توافق هسته‌ای تأثیری بر موضع واشنگتن برای پیوستن مجدد به این توافق دارد؟»، گفت: «خیر اما باید بگویم مذاکراتی که اکنون در جریان است، به‌صورت غیرمستقیم برای رسیدن به مسیری دیپلماتیک در جهت یک توافق جدید انجام می‌شود». بنابر گزارش وب‌سایت رسمی کاخ سفید، جن ساکی ادامه داد: «ما می‌دانستیم که (این مذاکرات) چالشی خواهد بود و از اینکه هنوز گفت‌وگوهایی میان تمام طرف‌ها در جریان است، خرسند هستیم». وی همچنین گفت: «ازآنجایی‌که به اسرائیل مرتبط است، ما آنها را به‌عنوان یک شریک کلیدی در این رایزنی‌ها در جریان اهداف خود قرار داده‌ایم و در آینده نیز به این کار ادامه خواهیم داد».

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها