|

زیر آسمان فیروزه‌ای

چین فیلم تحریم‌شده وودی آلن را اکران می‌کند مهر: مقامات چینی که معمولا برای انتخاب فیلم‌های خارجی حساسیت زیادی به خرج می‌دهند، فیلم تحریم‌شده وودی آلن را از این امر مستثنا دانستند. در حالی که چین فیلمی چون «سرزمین آوارگان» را به دلیل اظهارنظرهای کارگردان آن از نمایش در این سرزمین محروم کرده است، فیلم «یک روز بارانی در نیویورک» وودی آلن اجازه اکران در بزرگ‌ترین بازار سینمایی جهان را به دست آورده است. گرچه پیش‌تر فیلم‌های «نیمه‌شب در پاریس» و «به سوی رم با عشق» وودی آلن در جشنواره بین‌المللی فیلم شانگهای به نمایش درآمده است اما «یک روز بارانی در نیویورک» اولین فیلم آلن خواهد بود که امکان اکران سینمایی کامل در این کشور را کسب می‌کند. به این ترتیب چین سومین کشور بزرگی خواهد بود که این فیلم وودی آلن را به نمایش درمی‌آورد. این در حالی است که نمایش سریال مستند «آلن در برابر فارو» که بار دیگر ادعاهای قدیمی دخترخوانده آلن را علیه وی مطرح کرد و به تازگی از شبکه اچ‌بی‌او منتشر شد، بار دیگر این کارگردان کهنه‌کار را در مظان اتهام قرار داد. فیلم «یک روز بارانی در نیویورک» در سال ۲۰۱۷ ساخته شد و با ادعاهای دخترخوانده آلن بلافاصله بازیگران فیلم از حضور در آن ابراز تأسف کردند و گریفین نیومن بازیگر فیلم دستمزدش را به خیریه بخشید. دیگر بازیگران فیلم شامل تیموتی شالامه، سلنا گومز و ربکا هال نیز همین کار را انجام دادند. وضعیت «یک روز بارانی ...» در تابستان ۲۰۱۸ پیچیده‌تر شد و آمازون با متوقف‌کردن قراردادش با وودی آلن از اکران آن خودداری کرد. در نهایت سال ۲۰۱۹ وودی آلن از این کمپانی برای این قرارداد ۶۸میلیون‌دلاری شکایت کرد و در نهایت با توافق با آن، حقوق توزیع فیلم را به دست آورد. با این حال فیلم هرگز اکران گسترده‌ای در آمریکا نشد و پس از نمایشی کوتاه‌مدت در چند سینما راهی سرویس آنلاین نمایش شد. این فیلم که با بودجه ۲۴میلیون‌دلاری ساخته شد در نهایت فروشی ۲۲میلیون‌دلاری را در بازارهای اروپا، آمریکای لاتین و آسیا تجربه کرد. آخرین جایی که فیلم اکران شد، لهستان در تابستان ۲۰۱۹ بود و پس از آن شروع پاندمی موجب توقف اکران شد. چین می‌تواند به راحتی به بزرگ‌ترین بازار خارجی فیلم بدل شود و جای فرانسه و ایتالیا را که با فروش بالغ بر ۴.۲ میلیون دلار از آن استقبال کرده‌اند، بگیرد.

تابلوی ونگوگ در کریستیز نیویورک 25 میلیون دلار حراج می‌شود هنر آنلاین: نقاشی «پل ترنکتی» اثر ونسان ونگوگ ۱۳ ماه می‌ ۲۰۲۱ در حراجی هنر قرن بیستم کریستیز نیویورک چکش می‌خورد و انتظار می‌رود ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار به فروش برسد. این تابلوی ۱۳۳ساله در اندازه‌های ۶۴ در ۷۹ سانتی‌متر کشیده شده و مربوط به سال ۱۸۸۸ است؛ درست یک سال پیش از آنکه نقاش نامدار هلندی در ۳۷سالگی خودکشی کند و به زندگی‌اش پایان دهد. «پل ترنکتی» یکی از معدود نقاشی‌های منظره ونگوگ در سال‌های زیستن در شهر ارل فرانسه با چشم‌اندازهای طبیعی زیباست. پس از مرگ ونگوگ در ۱۸۸۹، این تابلو به بیوه برادرش تئو رسید و نزدیک به دو دهه پیش در حراجی کریستیز نیویورک در نوامبر ۲۰۰۴ دیده شد؛ جایی که حدود ۱۱ میلیون دلار (یک میلیون دلار کمتر از برآوردها) چکش خورد. نکته عجیب اینکه «پل ترنکتی» در حراجی کریستیز نوامبر ۱۹۹۹ با رقمی در حدود ۱۵.۴ میلیون دلار فروخته شده بود. «پل ترنکتی» آخرین بار در موزه مونش اسلو پایتخت نروژ همراه دیگر آثار ونگوگ و ادوارد مونش به نمایش درآمد و این نمایشگاه در ادامه به موزه ونگوگ در آمستردام هم رفت. حالا قرار است این تابلو ۱۷ سال پس از حضور در نیویورک بار دیگر به حراجی کریستیز بیاید و با رقم ۲۵ تا ۳۵ میلیون دلار فروخته شود. «پل ترنکتی» تنها نقاشی ونگوگ نیست که امسال به حراجی‌های معتبر هنری راه یافته است. ماه مارس یک تابلو مربوط به سال ۱۸۸۷ در حراجی آثار امپرسیونیستی و مدرن در ساثبیز پاریس ۱۵.۳ میلیون دلار چکش خورد. همان ماه تابلوی معشوقه ونگوگ هم در کریستیز نیویورک ۱۰.۴ میلیون دلار به فروش رسید.

همکاری دوباره اسکورسیزی و شریدر مارتین اسکورسیزی و پل شریدر که در ساخت برخی از به یاد ماندنی‌ترین آثار سینمایی مانند «راننده تاکسی»، «گاو خشمگین» و «آخرین وسوسه مسیح» با هم همکاری کرده بودند، بار دیگر درباره ریشه‌های مسیحیت با هم فیلم می‌سازند. شریدر در یک مصاحبه جدید گفته است این پروژه جدید با همکاری نتفلیکس ساخته می‌شود. او گفت: اسکورسیزی و من داریم برای یک پروژه جدید برنامه‌ریزی می‌کنیم که ممکن است یک سریال سه‌ساله در مورد ریشه‌های مسیحیت باشد. او در توضیح این پروژه گفت برای ساخت این سریال با استناد به متون قدیمی و روایات به‌جامانده از قرن یکم جلو می‌روند؛ زمانی که هنوز کتاب عهد جدید وجود نداشت و تنها سه روایت از آن دوره به جای مانده است.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها