|

خبر

روزهای خوش نفتی ایران در راه است؟ ایسنا: عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران می‌گوید برای ارزیابی افزایش درآمدهای نفتی ایران در صورت احیای برجام، باید عوامل مختلفی را بررسی کرد. هرچند برخی آمارها از این حکایت دارد که ایران توانسته در ماه‌های اخیر، میزان فروش نفت خود را قدری افزایش دهد اما هنوز آمارها در قیاس با آنچه آمار نفتی ایران پیش از خروج آمریکا از برجام بود، فاصله زیادی دارد. آغاز مذاکرات وین و افزایش احتمال بازگشت آمریکا به برجام، این احتمال را به وجود آورده که بار دیگر میزان فروش نفت ایران در بازارهای جهانی افزایش یابد و مشکلات اقتصادی لااقل در کوتاه‌مدت کم‌رنگ‌تر شوند، موضوعی که حمیدرضا صالحی، عضو هیئت نمایندگان اتاق تهران، معتقد است پیچیدگی‌های خاص خود را خواهد داشت. او می‌گوید: درصورتی‌که تحریم‌های آمریکا علیه صنعت نفت ایران کنار برود، ما بخشی از مشتریان خود را که به شکل سنتی از سال‌های دور از ما نفت می‌خریدند، بار دیگر وارد بازار خواهیم کرد و این موضوع بخشی از ظرفیت بلاتکلیف مانده سال‌های گذشته را فعال می‌کند. این عضو اتاق بازرگانی با بیان اینکه ایران باید بداند بازاری که امروز قصد بازگشت به آن را دارد، دیگر شبیه بازار نفت سال‌های گذشته نیست، توضیح داد: کاهش جدی بهای نفت در دوره کرونا، کاهش تقاضای جهانی برای این محصول تحت تأثیر سیاست‌های دولت‌های توسعه‌یافته برای کاهش مصرف سوخت‌های فسیلی و محدودیت تصمیم‌گیری کشورهای صادرکننده نفت برای آینده این بازار تنها بخشی از تغییرات است. صالحی ادامه داد: ازاین‌رو برای اینکه ما بتوانیم بار دیگر، ظرفیت صادرات نفت خود را به حداکثر برسانیم، احتمالا نسبت به گذشته کار پیچیده‌تری خواهیم داشت. ازاین‌رو بررسی گزینه‌های جایگزین مانند تولید فراورده‌های نفتی و کالاهایی که ارزش افزوده بالاتری دارند هم باعث رونق‌گرفتن صنعت نفت می‌شوند و هم تهدید شرایط امروز بازار را برای ما به فرصت تبدیل خواهند کرد.

سخنگوی گمرک: ورود مسافر از مرزهای شرقی متوقف شد ایرنا: سخنگوی گمرک گفت: ورود مسافران پاکستانی و افغانستانی و سایر اتباع، از مرزهای شرقی به کشور کاملا متوقف شد. «سیدروح‌الله لطیفی» در این خصوص توضیح داد: از روز چهارشنبه هشتم اردیبهشت، ورود مسافران پاکستانی و از روز پنجشنبه نهم اردیبهشت، ورود مسافران افغانستانی و سایر اتباع غیرایرانی از مرزهای شرقی به کشور متوقف شد. وی اظهار کرد: از روز چهارشنبه ورود اتباع پاکستانی از مرزهای «میرجاوه» و «ریمدان» در استان سیستان‌و‌بلوچستان و از روز گذشته ورود مسافر افغانستانی از مرزهای «میلک» در استان سیستان‌و‌بلوچستان، «ماهیرود» در استان خراسان جنوبی و «دوغارون» در استان خراسان رضوی به کشور ممنوع شده و مسافران صرفا می‌توانند به کشور خود بازگردند. به‌تازگی سخنگوی گمرک اعلام کرد: با وجود اعلام محدودیت‌ها برای ورود و خروج مسافر به سمت پاکستان و هند و ابلاغ‌نشدن آن به نهادهای مستقر در مرز، هفتم اردیبهشت ۱۹۲ مسافر از مرز میرجاوه و ریمدان تردد داشتند.

افزایش ۲۴‌درصدی تولید روغن در اسفندماه ۹۹ ایرنا: مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه آمارها نشان می‌دهد تولید روغن بیش از نیاز مصرف داخلی است، گفت: در اسفندماه سال ۹۹ تولید این محصول به ۲۱۵ هزار تن رسید که نسبت به سال ۹۸ رشد ۲۴درصدی را نشان می‌دهد. «یزدان سیف» با بیان اینکه در سال ۹۸ حدود ۱۶۰ هزار تن روغن تولید شده بود، اظهار کرد: ۱۹۶ هزار تن روغن در بهمن‌ماه سال ۹۹ تولید شد، این در‌حالی است که در سال ۹۸ روغن تولید‌شده ۱۸۵ هزار تن بود. به گفته وی، ۱۵۴ هزار تن روغن در دی‌ماه سال ۹۸ به بازار عرضه شده بود که در دی‌ماه سال ۹۹ به ۱۷۷ هزار تن رسید. مدیرعامل شرکت بازرگانی دولتی ایران با بیان اینکه یکی از مشکلات در تأمین روغن وابستگی ۹۳‌درصدی به واردات مواد اولیه روغن یا دانه‌های روغنی است، تصریح کرد: سخت‌ترین دوران تحریم در شش‌ماهه نخست سال ۹۹ بود که هم‌زمان با شیوع ویروس کرونا و مشکلات ارزی تولید را با وقفه مواجه کرد که استفاده ذخایر راهبردی کشور توانست مشکلات را برطرف کند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها