|

کوتاه از دیپلماسی

ظریف: نشانه‌های مثبت هم در منطقه هم در وین وزیر خارجه ایران در پایان سفرهایش به چهار کشور حوزه خلیج فارس در توییتر نوشت: «هم‌زمان با آنکه معاون وزیر امور خارجه، عباس عراقچی، با شایستگی رهبری گفت‌وگوها برای احیای برجام را بر عهده دارد، من بازدیدم از کشورهای حاشیه خلیج فارس را با دیدار از کویت و ملاقات با نخست‌وزیر شیخ صباح الخالد و وزیر خارجه دکتر شیخ احمد ناصر پایان می‌دهم. تمرکز بر طرح صلح هرمز (امید) برای منطقه‌مان بود. نشانه‌های مثبت در هر دو مسیر (وین و منطقه) به چشم می‌خورد». او همچنین در توییتی به زبان عربی تصریح کرد:‌ «پنج روز را در چهار پایتخت عربی همسایه سپری کرده و گفت‌وگوهای مثمرثمری را با عزیزان و برادرانمان به انجام رساندم. همگی درباره آینده‌ای روشن و امیدوارکننده برای منطقه، به سمت ایجاد روابط دوجانبه مستحکم و روابط منطقه‌ای سازنده در حرکت هستیم».

ولادیمیر پوتین: امیدواریم مسائل برجام به چارچوب پیشین بازگردند ایسنا: رئیس‌جمهور روسیه نسبت به بازگشت مسائل مرتبط با توافق هسته‌ای به چارچوب اولیه خود ابراز امیدواری کرد. به گزارش بخش روسی خبرگزاری ریانووستی، ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه نسبت به بازگشت مسائل مربوطه به توافق هسته‌ای به چارچوب پیشین خود ابراز امیدواری کرد. پوتین با اشاره به اینکه ایران یکی از کشورهای مجاور دریای خرز است، گفت: «امروز ما در خصوص مسئله بسیار مهمی، یعنی شرایط در منطقه دریای خزر، گفت‌وگو می‌کنیم. نگرانی‌های امنیتی این ‌منطقه منافع روسیه را تهدید می‌کند». رئیس‌جمهور روسیه همچنین بیان کرد: «هم‌اکنون مشکلات زیادی پیرامون برنامه هسته‌ای ایران در حال حل‌وفصل‌شدن هستند. من امیدوارم که تمامی مسائل مرتبط به برجام به چارچوب پیشین خود بازگردد و ما -از جمله در منطقه دریای خزر- بتوانیم روابط همه‌جانبه‌ای را با تمامی طرفین باشگاه دریای خزر بسازیم تا تمامی نقشه‌هایی را که در سر داریم، اجرائی کنیم».

سخنگوی وزارت خارجه تبیین کرد استقبال ایران از تغییر لحن عربستان ایلنا: سخنگوی وزارت امور خارجه در پاسخ به پرسشی درباره اظهارات اخیر ولیعهد عربستان درخصوص مناسبات ایران و عربستان و منطقه، اظهار کرد: «با دیدگاه‌های سازنده و روش گفت‌وگومحور، این دو کشور مهم منطقه و جهان اسلام می‌توانند با پشت‌سرگذاشتن اختلافات، وارد فصل تازه‌ای از تعامل و همکاری برای نیل به صلح و ثبات و توسعه منطقه‌ای شوند». سعید خطیب‌زاده افزود: «جمهوری اسلامی ایران با ارائه پیشنهادها و طرح‌هایی برای گفت‌وگو و همکاری در منطقه خلیج فارس از جمله پویش صلح هرمز (ابتکار امید) پیشگام مسیر مودت و همکاری منطقه‌ای بوده و از تغییر لحن عربستان سعودی استقبال می‌کند. خطیب‌زاده ابراز امیدواری کرد که «ماه مبارک رمضان ماه رحمت و مغفرت الهی» سرآغازی مبارک برای هم‌گرایی جامعه اسلامی و زدودن جنگ و آوارگی و ناامنی از این منطقه باشد.

سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: تمرکز وین، عمدتا بر گام‌های واشنگتن است ایلنا: ند پرایس، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، گفت که مذاکراتی که برای بررسی احیای برجام در وین در‌حال انجام است، عمدتا روی گام‌هایی که واشنگتن باید بردارد، متمرکز است. او همچنین گفت که در این مذاکرات پیشرفت‌هایی حاصل شده ولی تا رسیدن به موفقیت، مسیری طولانی در پیش است. پرایس همچنین گفت که هیئتی از مقام‌های بلندپایه آمریکایی، در روزهای آینده برای رایزنی درباره مسائل مربوط به امنیت ملی و تلاش برای تنش‌زدایی در خاورمیانه به منطقه سفر می‌کنند.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها