|

خبر

شناسایی و ثبت ٢١٠ گونه پرنده در شهر تهران
شرق: مدیرکل محیط زیست و توسعه پایدار شهرداری تهران با اشاره به مطالعات انجام‌شده از سوی پژوهشگران و پایش میدانی پرنده‌نگرها از شناسایی و ثبت بیش از ٢١٠ گونه پرنده در شهر تهران خبر داد. شینا انصاری با اشاره به اینکه شهر تهران از تنوع زیستی بسیار غنی‌ای برخوردار است، تصریح کرد: باغ‌ها، بوستان‌های جنگلی، مناطق کوهستانی شمال تهران، تپه‌های سوهانک، تلو و پارک پردیسان در داخل شهر و روددره‌ها اصلی‌ترین زیستگاه‌های گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری پایتخت به‌ویژه پرندگان هستند. او با بیان اینکه امروزه پرنده‌نگری (Bird watching) پرطرفدارترین شاخه گردشگری مبتنی ‌بر طبیعت در دنیاست که در جلب توجه اقشار مختلف جامعه به حفاظت از زیستگاه‌های طبیعی پرندگان نقش مهمی ایفا می‌کند، اظهار کرد: منطقه حفاظت‌شده جاجرود، پارک‌های ملی سرخه‌حصار و خجیر و تالاب‌های مصنوعی شهری مانند دریاچه چیتگر نیز از عرصه‌های جاذب پرندگان محسوب می‌شوند.
رشد 100 درصدی مرگ بادی‌پکرها در پایتخت
مهر: رئیس پزشکی قانونی تهران از رشد صد درصدی مرگ بادی‌پکرها در پایتخت در سال ۹۹ خبر داد. مهدی فروزش اظهار کرد: بادی‌پکرها افرادی هستند که به شیوه‌های مختلف بسته‌های مواد مخدر را در بدن خود جاسازی می‌کنند. در سال ۹۹ مجموعا هشت بادی‌پکر در تهران جان خود را از دست دادند. به گفته رئیس پزشکی قانونی پایتخت در سال ۹۸ مجموعا چهار بادی‌پکر جان خود را از دست داده‌اند که در سال ۹۹ این عدد هرچند ناچیز اما دو برابر شده است. فروزش بیان کرد: امکان نشت بسته‌هایی که برای جابه‌جایی مواد مخدر در بدن انسان تهیه می‌شود، وجود دارد و متأسفانه درصد زیادی از افرادی که به این شکل دچار مسمومیت می‌شوند فوت می‌کنند. بادی‌پکر (Body packer) به فردی گفته می‌شود که ماده‌ای غیرقانونی را در بدن خود انتقال می‌دهد. عموما بادی‌پکرها میزانی از ماده غیرقانونی را در تعدادی پک در حد ۵۰-۱۰۰ پک گذاشته و می‌خورند. این بسته‌ها در مقصد دفع شده و تحویل داده می‌شوند. دیده شده که تعداد بسته‌ها تا ۵۰۰ عدد هم رسیده است. گاهی بیمار تنها از روش خوراکی برای انتقال استفاده نکرده و ممکن است علاوه‌ بر خوردن از روش تنقیه یا جای‌گذاری در مقعد و… نیز استفاده کند. هر بسته حاوی ۰.۵ تا ۱۰ گرم از ماده غیرقانونی است که تفاوت فاحشی با ماده مصرفی در جامعه دارد.
بارندگی‌های بهاری ادامه دارد
شرق:‌ سازمان هواشناسی از وقوع رگبار و رعد‌و‌برق همراه با وزش باد شدید موقت و بارش تگرگ در بیشتر استان‌های کشور خبر داده است. امروز در شمال آذربایجان غربی، شمال آذربایجان شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، قزوین، البرز، تهران، غرب و ارتفاعات سمنان، خراسان شمالی، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، نیمه شمالی سیستان‌وبلوچستان، کرمان، یزد، اصفهان، نیمه شمالی فارس، شمال چهارمحال‌وبختیاری، شمال لرستان، همدان، مرکزی و قم به‌ویژه در ساعات بعدازظهر و اوایل شب وقوع رگبار و رعد‌و‌برق همراه با وزش باد شدید موقت و در مناطق مستعد بارش تگرگ پیش‌بینی می‌شود. در روزهای چهارشنبه و پنجشنبه در بخش‌هایی از شمال غرب، غرب سواحل دریای خزر، دامنه‌های البرز، مرکز، دامنه‌های زاگرس، یزد، کرمان و ارتفاعات هرمزگان بارش باران خواهیم داشت. با شمالی‌شدن جریان‌ها روی سواحل دریای خزر در روزهای دوشنبه و سه‌شنبه کاهش محسوس دما به‌ویژه در غرب سواحل و اردبیل بین ۸ تا ۱۲ درجه سانتی‌گراد و از روز چهارشنبه تا آخر هفته افزایش دما در این مناطق بین ۹ تا ۱۳ درجه سانتی‌گراد پیش‌بینی می‌شود. روز سه‌شنبه تا آخر هفته در نوار شرقی کشور به‌ویژه منطقه زابل وزش باد شدید همراه با خیزش گرد‌و‌خاک دور از انتظار نیست. همچنین از امروز تا ظهر روز سه‌شنبه دریای خزر مواج خواهد بود.
امکان ثبت‌نام مجدد متقاضیان آزمون ارشد
شرق:‌ سخنگوی سازمان سنجش آموزش کشور از امکان ثبت‌نام و ویرایش مجدد اطلاعات در آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ خبر داد. با توجه به مصوبه جلسه کمیته‌های تخصصی ستاد ملی مدیریت بیماری کرونا برای تعویق زمان برگزاری آزمون کارشناسی ارشد ناپیوسته سال ۱۴۰۰ و با توجه به تعویق صورت‌گرفته در این آزمون امکان ویرایش اطلاعات برای افرادی که قبلا در این آزمون ثبت‌نام کرده‌اند، فراهم شد. اطلاعات ثبت‌نامی داوطلبان آزمون کارشناسی ارشد سال ۱۴۰۰ از روز سه‌شنبه ۲۱ تا روز شنبه ۲۵ اردیبهشت بر روی سایت این سازمان قرار می‌گیرد و این متقاضیان می‌توانند در مهلت تعیین‌شده نسبت به مشاهده و کنترل مجدد اطلاعات ثبت‌نامی خود اقدام و در صورت تمایل برای ویرایش آنها اقدام کنند و این ثبت‌نام جریمه ۱۲۰ هزار تومانی ندارد. به منظور مساعدت و همراهی با متقاضیانی که قبلا در مهلت مقرر موفق به ثبت‌نام در آزمون نشده‌اند، ترتیبی اتخاذ شده که آنها نیز در بازه زمانی فوق، پس از مطالعه دقیق دفترچه راهنمای ثبت‌نام و اصلاحیه آن، بتوانند نسبت به ثبت‌نام در این آزمون اقدام کنند.
 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها