|

خبر

شمخانی: آماده مشارکت با کشورهای منطقه هستیم ایسنا: دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: آماده مشارکت با کشورهای منطقه در سازوکار ایجاد امنیت دسته‌جمعی به‌عنوان زیرساخت توسعه و رفاه ملت‌های منطقه هستیم. علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان، در توییتر نوشت: «شکست‌های زنجیره‌ای» آمریکا در افغانستان و رژیم صهیونیستی در برابر محور مقاومت، نشانه بی‌فرجامی پرهزینه اشغالگری، سلطه‌طلبی و جنگ‌افروزی است. آماده مشارکت با کشورهای منطقه در ساز‌و‌کار ایجاد امنیت دسته‌جمعی به‌عنوان زیرساخت توسعه و رفاه ملت‌های منطقه هستیم.

ظریف در رم ایرنا: به گزارش اداره کل اطلاع‌رسانی و امور سخنگویی وزارت امور خارجه محمدجواد ظریف برای ملاقات با مقامات واتیکان و ایتالیا وارد رم شد. وزیر امور خارجه در این سفر علاوه بر رایزنی درخصوص گسترش همکاری‌های مشترک در حوزه روابط دوجانبه، درباره همکاری‌ها در موضوعات مورد علاقه طرفین در سطح بین‌المللی نیز به تبادل نظر خواهد پرداخت. رئیس دستگاه دیپلماسی کشورمان از پنجشنبه گذشته تور اروپایی خود را با سفر به مادرید، پایتخت اسپانیا، آغاز کرده است. ظریف در اسپانیا با خانم آرانچا گونزالس لایا، وزیر امور خارجه و امور اتحادیه اروپایی اسپانیا، دیدار و درباره آخرین وضعیت روابط دو کشور در حوزه‌های مختلف سیاسی و اقتصادی به تبادل نظر پرداخت. ظریف همچنین در دیدار با خانم ریس ماروتو، وزیر صنعت، تجارت و گردشگری اسپانیا که ریاست طرف اسپانیایی کمیسیون مشترک همکاری‌های اقتصادی دو کشور را نیز بر‌عهده دارد، همکاری‌های دو کشور در حوزه‌های اقتصادی و تجاری را مورد گفت‌وگو و تبادل نظر قرار داد.

روند تهیه پیش‌نویس احیای برجام در حال انجام است فارس: نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش خبر داد که روند تهیه پیش‌نویس احیای برجام در وین اتریش در حال انجام است. «میخائیل اولیانوف»، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی در وین اتریش، در پیامی توییتری درباره نشست‌های کارشناسی در وین اتریش به توضیح پرداخت. او در این پیام توییتری نوشت: «گفت‌وگوهای وین درباره برنامه جامع اقدام مشترک در زمینه‌های غیررسمی مختلفی به پیش برده شد که این گروه‌های کاری شامل برداشته‌شدن تحریم‌ها، موضوعات هسته‌ای و اقدامات عملی برای احیای توافق بوده است». اولیانوف اضافه کرد: «روند تهیه پیش‌نویس در حال انجام است. در صورت نیاز می‌توان کمیسیون مشترک دیگری را تشکیل داد». این دیپلمات روس چند روز پیش حصول پیشرفت در مذاکرات برجامی وین تا ضرب‌الاجل ۲۱ می‌ (۳۱ اردیبهشت) را امری دشوار اما امکان‌پذیر توصیف کرد. این دیپلمات روس درباره برخی گمانه‌زنی‌ها در زمینه احتمال عدم احیای برجام نوشت: «برخی تحلیلگران ابراز تردید کرده‌اند که در ماه جاری بتوان به توافقی برای احیای برجام دست پیدا کرد. این یک نتیجه‌گیری عجولانه است».

شرکت ملی راه‌آهن عراق: توافق ریلی ایران و عراق به‌زودی اجرائی می‌شود ایسنا: وزارت حمل‌ونقل عراق اعلام کرد که توافق ریلی ایران و عراق به‌زودی وارد مرحله اجرائی خواهد شد. به گزارش شبکه الموقف العراقی، شرکت ملی راه‌آهن عراق وابسته به وزارت حمل‌ونقل این کشور روز یکشنبه اعلام کرد که توافق‌نامه‌های امضا‌شده میان ایران و عراق درباره خط ریلی به‌زودی وارد مرحله اجرائی خواهد شد. طالب جواد الحسینی، مدیرعامل این شرکت، خاطرنشان کرد در روزهای آتی شاهد اجرائی‌شدن پروژه خط ریلی میان شلمچه و بصره خواهیم بود. او با بیان اینکه این خط ریلی اهمیت ویژه‌ای دارد و حیاتی و راهبردی به شمار می‌رود، تأکید کرد: بعد از اعلام موافقت دولت این پروژه در روزهای آینده وارد مرحله اجرا خواهد شد. بر‌اساس این گزارش، مصطفی الکاظمی، نخست‌وزیر عراق، نیز پیش‌از‌این اعلام کرده بود که مذاکرات با ایران در زمینه همکاری‌های ریلی به مرحله نهایی رسیده است.

ادعای بی‌اساس «الشرق‌الاوسط» علیه ایران ایلنا: الشرق‌الاوسط در گزارشی به طرح ادعایی بی‌اساس علیه ایران پرداخت. به گزارش الشرق‌الاوسط، قرار است هفته آینده کتابی منتشر شود که نشان می‌دهد دانشمندان هسته‌ای ایران «اگر مواد شکاف‌پذیر لازم و دستور رهبران کشور را برای این کار به دست آورند، می‌توانند به‌سرعت بمب تولید کنند». اسناد فنی تازه بررسی‌شده از داخل ایران از سال ۲۰۱۸ نشان می‌دهد که برنامه فوق سری اسلحه در حال آماده‌سازی اجزای اصلی بمب هسته‌ای است‌.

 

اخبار مرتبط سایر رسانه ها